Nederlandse Spoorwegen

Utrecht, 23 november 2007

Einde in zicht van stakingen Franse Spoorwegen

Thalys en Eurostar weer volgens dienstregeling
Treinverkeer binnen Frankrijk grotendeels hervat

De spoorwegstaking in Frankrijk loopt ten einde. Thalys tussen Amsterdam, Brussel en Parijs en tussen Keulen, Brussel en Parijs rijdt volgens normale dienstregeling. Dit geldt ook voor Eurostar Brussel - Londen en Eurostar Parijs - Londen.

Het binnenlandse Franse treinverkeer wordt geleidelijk hervat. Reizigers moeten daar nog wel rekening houden met vertraging en uitval van treinen.

Noot aan de redactie
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Nienke Spanauf, Persvoorlichting NS, telefoon: 030-2356461 of 030-2357070

NS
NS is in Nederland de grootste reizigersvervoerder op het spoor. De treinen van NS houden Nederland mobiel. Per dag bereiken ruim 1,1 miljoen treinreizigers hun bestemming zonder files of parkeerproblemen. De trein is een zeer energie- en klimaatvriendelijk vervoermiddel met een lage CO2-uitstoot, terwijl de gemiddelde kilometerprijs lager is dan de variabele autokosten. Op de 376 stations biedt NS een scala aan voorzieningen om de reizigers van dienst te zijn.

NS Reizigers zorgt voor het rijden van de treinen en de informatie en service aan de reizigers op de stations en in de treinen. NS Poort ontwikkelt, beheert en exploiteert de stations(gebieden) in Nederland, zodanig dat dit aangename en levendige plekken worden om te verblijven, werken, wonen, winkelen en recreëren. NedTrain zorgt voor de treinen van NS: van schoonmaak tot technisch onderhoud en schadeherstel. Strukton is actief in aanleg en onderhoud van railinfrastructuur en in bouwactiviteiten in Europa. NS Internationaal verbindt Nederland met het hart van belangrijke Europese steden. De hogesnelheidstreinen Thalys en ICE en de Internationale Intercity's zijn een slim en duurzaam alternatief voor vliegtuig en auto op afstanden tot 600 kilometer. NedRailways benut de kansen van de Europese vrije spoormarkt, bijvoorbeeld door samen met de Britse onderneming Serco spoorwegconcessies in het Verenigd Koninkrijk te exploiteren.

NS deelt het spoorwegnet - het drukstbereden van Europa - met ruim 30 andere partijen. ProRail deelt de capaciteit op de rails toe en zorgt verder voor de Railverkeersleiding en het beheer en onderhoud van het spoorwegnet.