CDA
[LinkClick.aspx?link=Images%2fPolitici%2fEVP%2fLambert+van+Nistelrooij
.jpg&tabid=157&mid=1006] 23 november 2007 - Persbericht -
Europees Parlement wilt auto-industrie in Europa houden
Donderdag 22 november 2007, heeft de industriecommissie van het
Europees Parlement alvast om regels gevraagd om de Europese autosector
competitief te houden (het zogenaamde 'CARS 21').
De commissie vindt dat Europa alléén haar concurrentiepositie kan
behouden en versterken in de wereld als zij inzet op de (betaalbare)
auto van de toekomst die schoner en veiliger is en minder energie
verbruikt. 'Ik ben blij dat deze eerste uitspraak van het Parlement
ook inhoudt dat alle normstelling vooral Europees of zelfs
internationaal moet gebeuren', zegt Lambert van Nistelrooij,
woordvoerder industrie, energie en milieu. Het gaat dan over
veiligheid en milieu, maar ook over belasting op het gebruik van
auto's. 'De vraag is: willen we nog Europese auto's maken in Nederland
en Europa?'
Daarom maakte de parlementaire commissie duidelijk dat onrealistische
normen en doelstellingen contraproductief werken en ook niet goed zijn
voor de Europese auto-toeleveringsbedrijven of autobielindustrie
(20.000 arbeidsplaatsen in Nederland). Daarom wilt het parlement
bijvoorbeeld de gemiddelde doelstelling van 120g/km C02-emissies in
2015 (voorstel van de Europese Commissie) naar 125g/km brengen.
Van Nistelrooij : ''125' is misschien een meer haalbare kaart voor de
industrie. Dit kunnen we alléén samen met de industrie realiseren en
dat doet men in Nederland ook met het Duurzaamheidsakkoord', aldus Van
Nistelrooij. 'En laten we dan ook tegelijk de 38 Europese richtlijnen
stroomlijnen die nu de Europese autosector beheersen.'
'Ik wil dat er voor Nederlandse bedrijven een economische stimulans
blijft om te innoveren,' zegt Van Nistelrooij. 'Daarom heb ik de
Europese Commissie gevraagd welke maatregelen zij neemt binnen de
Wereldhandelsorganisatie om auto's en andere producten die niet
klimaatvriendelijk zijn gemaakt, in de toekomst van de Europese markt
te kunnen weren.'
'Ik roep tenslotte de automobielindustrie in Nederland op in te zetten
op Europees industriegericht onderzoek, dat met initiatieven zoals het
Europees Instituut voor Innovatie en Technologie in 2008 gestalte
krijgt'
Dit dossier komt in januari in de plenaire vergadering van het
Parlement ter stemming.
---