CDA

[LinkClick.aspx?link=Images%2fPolitici%2fEVP%2fLambert+van+Nistelrooij .jpg&tabid=157&mid=1006] 23 november 2007 - Persbericht - Europees Parlement wilt auto-industrie in Europa houden

Donderdag 22 november 2007, heeft de industriecommissie van het Europees Parlement alvast om regels gevraagd om de Europese autosector competitief te houden (het zogenaamde 'CARS 21').

De commissie vindt dat Europa alléén haar concurrentiepositie kan behouden en versterken in de wereld als zij inzet op de (betaalbare) auto van de toekomst die schoner en veiliger is en minder energie verbruikt. 'Ik ben blij dat deze eerste uitspraak van het Parlement ook inhoudt dat alle normstelling vooral Europees of zelfs internationaal moet gebeuren', zegt Lambert van Nistelrooij, woordvoerder industrie, energie en milieu. Het gaat dan over veiligheid en milieu, maar ook over belasting op het gebruik van auto's. 'De vraag is: willen we nog Europese auto's maken in Nederland en Europa?'

Daarom maakte de parlementaire commissie duidelijk dat onrealistische normen en doelstellingen contraproductief werken en ook niet goed zijn voor de Europese auto-toeleveringsbedrijven of autobielindustrie (20.000 arbeidsplaatsen in Nederland). Daarom wilt het parlement bijvoorbeeld de gemiddelde doelstelling van 120g/km C02-emissies in 2015 (voorstel van de Europese Commissie) naar 125g/km brengen. Van Nistelrooij : ''125' is misschien een meer haalbare kaart voor de industrie. Dit kunnen we alléén samen met de industrie realiseren en dat doet men in Nederland ook met het Duurzaamheidsakkoord', aldus Van Nistelrooij. 'En laten we dan ook tegelijk de 38 Europese richtlijnen stroomlijnen die nu de Europese autosector beheersen.'

'Ik wil dat er voor Nederlandse bedrijven een economische stimulans blijft om te innoveren,' zegt Van Nistelrooij. 'Daarom heb ik de Europese Commissie gevraagd welke maatregelen zij neemt binnen de Wereldhandelsorganisatie om auto's en andere producten die niet klimaatvriendelijk zijn gemaakt, in de toekomst van de Europese markt te kunnen weren.'

'Ik roep tenslotte de automobielindustrie in Nederland op in te zetten op Europees industriegericht onderzoek, dat met initiatieven zoals het Europees Instituut voor Innovatie en Technologie in 2008 gestalte krijgt'

Dit dossier komt in januari in de plenaire vergadering van het Parlement ter stemming.

---