Frugi Venta (Groenten en Fruit Handelsplatform Nederland)
21-11-2007
Samenwerking telers en supermarkten geven meerwaarde aan Nederlandse
tuinbouwproducten
Met steun en inzet van het Ministerie van LNV en het Productschap
Tuinbouw is onder de naam "Schoon. Veilig en Gezond" een aantal
experimenten gestart om bestaande maar verborgen meerwaarde in de
tuinbouwproducten van Nederlandse bodem beter onder de aandacht van de
consument te brengen.
Hiermee wordt tevens duurzame, gezonde consumptie bevorderd. De
duurzaamheid van Nederlandse producten en productiemethoden is een
belangrijk aspect van die verborgen meerwaarde. De experimenten passen
binnen het overheidsbeleid dat is gericht op meer duurzame consumptie.
Een drietal tuinbouwondernemingen (FresQ en VDN-VDT in de
voedingstuinbouw en Decorum Plants in de potplanten) heeft deze
experimenten uitgevoerd en daartoe samenwerking gezocht en gevonden
met partners in de retail (Plus Retail en Jumbo) en in de kenniswereld
(Erasmus Universiteit, WUR).
In het project `Schoon, Veilig en Gezond" is geëxperimenteerd met:
o Vernieuwende productconcepten en services op de winkelvloer van de
supermarkt rond bestaande producten
o Onderzoek naar behoefte en gedrag van de consument ten aanzien van
(duurzaam geproduceerde) producten, concepten en services
o Marketing en conceptontwikkeling
o Optimale verslogistiek: waarmaken belofte aan de consument en
terugdringen van verspilling in het gehele traject van kas tot kassa
(duurzaamheid ook buiten de kas)
o Samenwerking en partnership tussen ketenpartijen
Voorbeelden van resultaten zijn:
o Fresq, VDN/VDT en Decorum Plants. Tuinbouwondernemingen (weten
weinig tot niets over consumenten gedrag en hoe dat te beïnvloeden;
o Jumbo en Plus Retail. De supermarktconsument (ofwel "shopper")
zoekt momenteel vooral smaak en gemak; als aan die eisen is voldaan
mag het ook wat meer kosten
o Jumbo en Plus Retail. De plaats in de winkel waar je snackgroenten
aanbiedt maakt verschil voor de omzet; de omzet vanuit het kassameubel
is zowat drie keer zo groot als de omzet vanuit de groente-afdeling in
dezelfde winkel
o Decorum Plants: De consument weet bijzonder weinig over potplanten;
goede productkwaliteit wordt niet herkend; informatieverstrekking die
past bij wat een beoogde doelgroep nodig heeft en "aan kan" bevordert
niet alleen de omzet maar legt mogelijk nieuwe markten open
o Jumbo-VDN/VDT en Plus Retail- FresQ. In de tuinbouw-keten tot aan
de consument is nog ongelooflijk veel te verdienen door een betere,
open informatie-uitwisseling tussen de schakels; met eenvoudige
maatregelen (kosten: nul!) krijgt de consument zomaar een product dat
één of twee dagen verser is; kun je nagaan wat er mogelijk is als je
hier echt induikt
De resultaten en leerervaringen van de coalitiepartners zijn verbeeld
op bijgaande DVD; in het bijgesloten boekje vindt u de belangrijkste
succesfactoren en adviezen. De DVD is op aanvraag verkrijgbaar bij het
Productschap Tuinbouw.
Voor meer informatie neemt u contact op met Cees den Hollander
(06-53211825) of Jan Kees Boon (079-3470422) of u bezoekt onze website
op: www.tuinbouw.nl
Bron: Productschap Tuinbouw - persbericht