124 - RUG-team wint IT Innovation Challenge met geavanceerde reisplanner
Datum: 23 november 2007
Een team van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de
Rijksuniversiteit Groningen heeft dinsdag 20 november de IT Innovation
Challenge gewonnen. De opdracht bestond uit het bouwen van een
geavanceerde reisplanner voor de ANWB, die rekening houdt met externe
factoren, zoals files, stremmingen of het weer. "Onze 'Tripper is een
complete oplossing die in de toekomst aangevuld kan worden met
allerlei nieuwe informatiedatabases", zegt teamcaptain en docent
informatiesystemen dr. Nick Szirbik. "Inmiddels heeft SenterNovem, een
agentschap van het ministerie van EZ, aangeboden om geïnteresseerde
bedrijven te vinden voor deze ideeën."
De IT Innovation Challenge (ITIC) is een jaarlijkse, landelijke
wedstrijd voor teams, georganiseerd door het Nederlands Architectuur
Forum, de ANWB, SDU en NWO. Tien teams van bedrijven en universiteiten
deden dinsdag in Nieuwegein mee aan de wedstrijd.
Geavanceerder
Het winnende traveller support system dat Szirbiks team bouwde, is
gebaseerd op een aantal tools die externe bronnen zoals reisplanners
en weerberichten kunnen begrijpen en kunnen vertalen naar de
specifieke reisvraag van de klant. Met deze nieuwe technologie heeft
elke klant een eigen software reisagent die niet slechts reactief is
maar ook proactief. "Dit systeem is geavanceerder dan bestaande
reisplanners, want hij houdt rekening met jouw actuele omstandigheden.
Bovendien volgt er direct advies als er iets onderweg mocht
veranderen", vertelt de onderzoeker. "Het is daarmee een persoonlijke
reisadviseur op bijvoorbeeld je PDA."
"Je kunt je de werking alsvolgt voorstellen: het is mij bijvoorbeeld
twee keer gebeurd dat ik onderweg met de trein van Groningen naar
Schiphol strandde bij Meppel. De eerste keer trof ik medereizigers met
wie ik een taxi kon delen om mijn vliegtuig te halen. Maar de tweede
keer vond ik niemand, en werd het een dure taxirit. Mijn persoonlijke
Tripper agent zou in dit geval direct naar reizigers kunnen zoeken met
hetzelfde probleem, hen met elkaar in contact brengen en zelfs een
taxi bellen. Het systeem zoekt dus dynamisch naar oplossingen, met
informatie die hij constant in de gaten houdt, zoals weerdiensten,
verkeersinformatie, wegenkaarten, winkels etc."
'Agent technology'
De onderzoekers van de vakgroep Business en ICT hebben bij deze
wedstrijd voortgebouwd op hun expertise op het gebied van 'agent
technology'. "Een 'agent' is tool dat tussen de mens en allerlei
softwaresystemen in staat, het is een soort software robot die
menselijk gedrag imiteert door informatie te verzamelen, te verwerken
en te combineren en vervolgens te vertalen in een toepassing", aldus
Szirbik. "Het vernieuwende bestaat uit het feit dat we allerlei agents
bijelkaar voegen tot een grote 'samenleving' waarbinnen ze opereren."
"We verwachten dat een simpele versie van onze Tripper binnen een half
jaar door een geïnteresseerd bedrijf gerealiseerd kan worden. Een
uitgebreidere (en altijd verder uit te breiden) versie zal zo'n twee
jaar in beslag nemen. Ideeën voor de implementatie en business plans
liggen in ieder geval bij ons klaar."
Noot voor de pers
Rijksuniversiteit Groningen