Ministerie van Buitenlandse Zaken

Geannoteerde agenda voor de Ecofin Raad (Begroting) van 23 november 2007

De staatssecretaris van Buitenlandse Zaken voert namens Nederland het woord indien onderwerpen die met de EU-begroting te maken hebben op de Ecofin Raad staan geagendeerd. Op 23 november is dit het geval. De volgende onderwerpen komen dan aan de orde:


1. Voorbereiding conciliatie met Europees Parlement (EP)
2. Aanvullende Begroting 7/2007

3. Nota van Wijziging 2/2008

4. Voorontwerp Begroting 2008 zoals geamendeerd door het EP


1. Voorbereiding conciliatie met het EP: hoofdlijnen

De gebruikelijke conciliatie met het EP dient ter bespreking van geschilpunten tussen Raad en EP over de begroting voor 2008. Aangezien beide takken van de begrotingsautoriteit inmiddels hun eerste lezing achter de rug hebben, kan gewerkt worden aan een politiek akkoord. Dit is dan ook het centrale doel van deze bijeenkomst. De conciliatie vindt plaats voorafgaand aan de tweede lezing door de Raad. Hierdoor kan de Raad het resultaat van de conciliatie met het EP in zijn tweede lezing van de ontwerpbegroting meenemen. In december volgt de tweede lezing door het Europees Parlement, dat de begroting voor 2008 zal vaststellen.

De conciliatie zal zich voor wat betreft de begroting 2008 naar verwachting met name richten op:

· De financiering van een aantal beleidsprioriteiten van EP en Raad met inachtneming van de sub-plafonds van de Financiële Perspectieven; · De financiering van Galileo en het EIT;
· De inzet van het flexibiliteitsinstrument ten behoeve van Kosovo en de Palestijnse Gebieden;
· De totale hoogte van de beschikbare betalingskredieten voor 2008.

Nederlandse inzet
Het EP zal de meerjarige financiering van Galileo en het EIT een grote rol willen laten spelen in de conciliatie. Het Voorzitterschap ontving ten behoeve van de conciliatie een tussen de lidstaten op ambtelijk niveau overeengekomen compromis ten aanzien van de jaarbegroting 2008 (zie onder 4). Dit compromis gaat vergezeld van een verklaring waarin wordt aangegeven dat niet vooruit mag worden gelopen op de onderhandelingen met betrekking tot de financiering van Galileo. Dit is in overeenstemming met de Nederlandse wens.


2. Aanvullende Begroting nr. 7, begroting 2007

De Ontwerp Aanvullende Begroting nr. 7 voor de begroting 2007 betreft het voorstel van de Commissie om per saldo ruim 4,4 miljard aan de lidstaten terug te geven. Het betreft hier een meevaller bij de Eigen Middelen van 3,2 miljard en een onderuitputting bij de uitgaven van ruim 1,2 miljard. Nederland zal als gevolg van de Ontwerp Aanvullende Begroting nr.7 voor de begroting 2007 een meevaller kunnen verwachten van circa 205 miljoen. Daarnaast
---

wordt nog een Nota van Wijziging verwacht waardoor de Nederlandse meevaller waarschijnlijk zal oplopen tot circa 273 miljoen. Deze meevaller leidt tot een verbetering van het EMU-begrotingssaldo in 2007.

Nederlandse inzet
Nederland zal instemmen met de Ontwerp Aanvullende Begroting nr.7/2007.


3. Nota van Wijziging nr. 2 bij het Voorontwerp van de Begroting 2008

De Nota van Wijziging nr. 2/2008 betreft de traditionele najaarsnota met de geactualiseerde ramingen voor de landbouwuitgaven. De wijzigingen in de ramingen bevatten een aantal componenten. De Commissie heeft de schattingen per begrotingslijn aan de meest recente marktontwikkelingen aangepast. Ook is de euro-dollar koers aangepast. Tot slot heeft de Commissie haar ramingen voor de directe steunverlening geactualiseerd.

De Commissie stelt voor haar Voorontwerp met per saldo 1,3 miljard neerwaarts bij te stellen. Deze besparing is het resultaat van een neerwaartse herziening van de behoeften aan steunverlening op de landbouwmarkten wegens meer optimistische prognoses ( 659 miljoen), uit een overheveling van 362 miljoen van rechtstreekse steun naar Plattelandsontwikkeling wegens de door het Verenigd Koninkrijk gevraagde vrijwillige modulatie en ten slotte uit een herziening naar boven van de bestemmingsontvangsten die voortvloeien uit de melkheffing (+ 64 miljoen) en uit aanvullende ontvangsten die zijn overgeheveld van 2007 (+ 248 miljoen).

De euro-dollar koers levert een tegenvaller op. Werd in het Voorontwerp nog uitgegaan van
1 = USD 1,31, in deze Nota van Wijziging wordt gerekend met een koers 1 = USD 1,37, dit levert een tegenvaller op van 17 miljoen, voornamelijk bij granen en suiker.

De neerwaartse bijstelling van het hoofdstuk marktinterventies bedraagt per saldo 971 miljoen. Het gaat hierbij voornamelijk om granen ( 288 miljoen) en melkproducten ( 239 miljoen). De Commissie verwacht meer uit te moeten geven op de lijn voor wijn ( 35 miljoen) en suiker 135 miljoen.

Nederlandse inzet
Nederland is van mening dat in tweede lezing de Nota van Wijziging met de geactualiseerde landbouwramingen dient te worden meegenomen in de afwegingen van de Raad. De Nederlandse inzet op ambtelijk niveau was om de door de Commissie voorgestelde bijstellingen, die de Raad in eerste lezing nog niet had meegenomen, in de tweede lezing te verwerken en toe te voegen aan de marge uit de Ontwerpbegroting. Hiervoor bleken echter niet genoeg medestanders aanwezig. In het huidige compromispakket (zie onder 4) worden de bijstellingen aan de marge van het Voorontwerp van de Begroting toegevoegd.


4. Voorontwerp Begroting 2008

In tweede lezing bespreekt de Raad de wijzigingsvoorstellen en amendementen zoals door het EP aangebracht op de ontwerpbegroting. De wijzigingsvoorstellen hebben betrekking op verplichte uitgaven van de Unie (voornamelijk landbouw). Bij de verplichte uitgaven heeft de Raad het laatste woord, waardoor een afwijzing van een wijzigingsvoorstel betekent dat het bedrag dat de Raad in de ontwerpbegroting schrijft voor 2008 als vastgesteld kan worden beschouwd. Amendementen worden ingediend op delen van de begroting waar sprake is van
---

niet-verplichte uitgaven. Over deze uitgaven heeft het EP het laatste woord. Dit betekent dat ook indien de Raad een amendement afwijst in tweede lezing, het EP dit in december weer in de begroting kan opnemen. Wel moet hiervoor de budgettaire ruimte zijn onder de subplafonds per begrotingscategorie van de Financiële Perspectieven.

Het Europees Parlement (EP) heeft tijdens het plenaire debat op 25 oktober, in eerste lezing wijzigingsvoorstellen voor de verplichte uitgaven en amendementen voor de niet-verplichte uitgaven aangenomen. De aanstaande Ecofin Raad (begroting) zal de voorstellen en amendementen bespreken, waarna het EP in december in tweede lezing tot definitieve vaststelling van de begroting voor 2008 zal overgaan.

Het EP heeft veelal het Voorontwerp van de Commissie hersteld en de meeste budgetlijnen verhoogd. Hiermee zijn de door de Raad gecreëerde grotere marges onder de verschillende subplafonds van de Financiële Perspectieven fors geslonken. Resultaat van de wijzigingsvoorstellen en amendementen is dat het totaal aan vastleggingskredieten uitkomt op 129,6 miljard en het totaal aan betalingskredieten op 124,1 miljard (0,99% van EU-BNI). Het EP heeft hiermee de door de Raad in eerste lezing vastgestelde ontwerpbegroting voor wat betreft de vastleggingen met bijna 1,3 miljard en de betalingen met 4,7 miljard verhoogd.

Met name wil het Parlement meer geld voor Galileo (en het EIT), voor de Palestijnse Gebieden en Kosovo en voor het grensbewakingsagentschap Frontex. Het EP oormerkt een extra bedrag van 739 miljoen voor de financiering van Galileo en 151 miljoen voor het EIT. De leden willen dat Galileo volledig door de Gemeenschap gefinancierd wordt. Het Parlement verhoogt het budget voor Kosovo en Palestijnse Gebieden beide met 10 miljoen. Bovendien stelt het EP voor om 87 miljoen aan het flexibiliteitsinstrument te onttrekken om hulp aan deze gebieden te financieren. Het Parlement verhoogt de middelen voor Frontex met 30 miljoen. Daarmee komt het geoormerkte bedrag voor Frontex op 70 miljoen.

Bij de verschillende sub-plafonds van de Financiële Perspectieven is de situatie, na de eerste lezing van het EP, als volgt:


1. in Categorie 1A (concurrentievermogen voor groei en werkgelegenheid) bedraagt de marge 643.500 en bij Categorie 1B (cohesie voor groei en werkgelegenheid) is de marge 11,0 miljoen;

2. in Categorie 2 (landbouw en natuurbeheer) bedraagt de marge 2,4 miljard;
3. in Categorie 3A (vrijheid, veiligheid en recht) is de marge 19,0 miljoen, in 3B (burgerschap) 157.000;

4. in Categorie 4 (Extern beleid) resteert een marge van 15.000;
5. in Categorie 5 (Administratieve uitgaven) bedraagt de marge 171,1 miljoen.

Nederlandse inzet
Nederland is van mening dat het Ontwerp van de Begroting 2008 (OB 2008), zoals op 13 juli door de Raad vastgesteld, weer moet worden overgenomen door de Raad in tweede lezing. Uitzondering is het algemene niveau van de betalingskredieten dat wat Nederland betreft lager dan het niveau OB 2008 kan worden ingeschat. Nederland streeft zoals ieder jaar naar realistische betalingsniveaus om zo tot een zo laag mogelijke onderuitputting te komen.

Horizontale amendementen of wijzigingsvoorstellen die alleen tot doel hebben de ontwerpbegroting zoals door de Raad vastgesteld te wijzigen om het Voorontwerp van de
---

Begroting zoals door de Commissie gepresenteerd weer in ere te herstellen worden door Nederland in principe afgewezen.

Ter voorbereiding van de tweede lezing door de Raad is er op ambtelijk niveau gewerkt aan een compromis dat zeer dicht ligt bij de eerste lezing van de Raad1. In dit compromis zijn extra middelen voor FRONTEX, de Nota van Wijziging nr. 1 op het Voorontwerp van de Begroting 2008 (extra middelen voor de Palestijnse gebieden en Kosovo) en een extra inboeking van 85 miljoen ten behoeve van de GBVB-missie in Kosovo uit de marge en de Nota van Wijziging nr. 2 (zie onder punt 3) in het totaalpakket meegenomen. Daarnaast worden de amendementen betreffende de middelen voor het EP zelf en de Economic and Social Comittee (ECOSOC) conform het "heren-akkoord" overgenomen.

In een aanvullende verklaring geeft de Raad aan dat met dit compromis niet vooruit wordt gelopen op de onderhandelingen met betrekking tot de financiering van Galileo. De verklaring roept de Commissie daarnaast op om te komen met voorstellen voor herschikking binnen 1A ten gunste van de financiering van Galileo.


1 De Ecofin Raad heeft in eerste lezing met gekwalificeerde meerderheid de ontwerpbegroting vastgesteld. Als gevolg van de eerste lezing bedragen de totale vastleggingskredieten 128,4 miljard en de totale betalingskredieten 119,4 miljard. Het totaal aan betalingskredieten komt overeen met 0,95% van het EU-BNI.
---