Gemeente Duiven


De Liemers en 300 jaar Pannerdensch Kanaal

---

Symposium van de Historische Kring Duiven Groessen Loo op vrijdag 23 november 2007

Dit jaar is het precies driehonderd jaar geleden dat het Pannerdensch kanaal is aangelegd. Dit in 1706/7 gegraven riviergedeelte tussen Angeren en Pannerden heeft in vele opzichten invloed gehad op het rivierengebied en heeft daar letterlijk en figuurlijk diepe sporen achtergelaten. Maar ook waren er gevolgen voor de Liemers. Op het op vrijdagmiddag in het gemeentehuis van Duiven te houden symposium van de Historische Kring Duiven Groessen Loo zullen bij deze aspecten worden stilgestaan.

Allereerst zal prof.Dr. G.P. van de Ven aandacht besteden aan overlaten in het algemeen en bij die in de Liemers in het bijzonder. Deze overlaat was vooral bedoeld om de stroom-afgelegen Nederrijn en de Lek te ontlasten. Speciaal bij de ijsopstoppingen in deze rivieren zou de Liemerse overlaat uitkomst moeten bieden. Plannen uit 1821 tonen zelfs een groot kanaal dwars door de Liemers van de Kijfwaard bij Pannerden naar Bingerden en Doesburg.
Maar plannenmakerij en de aanleg van het Pannerdensch Kanaal heeft meer diepe sporen achtergelaten. Zo zijn bijvoorbeeld de molens van Kinderdijk een direct gevolg van de toegenomen waterafvoer richting de Neder-Rijn en Lek. Vanwege de ligging van de grenzen met het toenmalige Pruissen rondom de splitsingspunten van Rijn, Waal en IJssel stond de rivierkundige ontwikkeling van het Pannerdensch Kanaal vaak ook internationaal in de belangstelling. Ing. H.A.D. Eerden zal allerlei waterstaatkundige aspecten van dit kanaal in de driehonderdjarige geschiedenis toelichten. Hierbij zal naast alle techniek natuurlijk ook worden ingegaan op de raakvlakken met de geschiedenis van de Liemers.

De voordracht van Drs. F.M. van Hemmen is getiteld: Stilstaan bij een kanaal dat Nederland wanhoop en redding bracht. Een van de hoofdmotieven voor de aanleg van het Pannerdensch Kanaal was de versterking van de oostelijke landsverdediging. Deze had hopeloos gefaald in het Rampjaar 1672. Het leger van koning Lodewijk XIV was toen bij Elten over een drooggevallen Neder-Rijn getrokken. Op het nippertje had de Hollandse waterlinie de Franse opmars kunnen stuiten. In de 19e eeuw schiep de toevoer van water via het Pannerdensch Kanaal de beslissende voorwaarde voor de aanleg van de Nieuwe Hollandse Waterlinie.
Het Pannerdensch Kanaal vormde als het ware de hoofdkraan van de Nieuwe Hollandse Waterlinie, later ook van de zogeheten Rijn-IJssellinie: een waterlinie tussen de Ooij en Kampen uit de grimmige jaren van de Koude Oorlog. Ze was zelfs bedoeld om een Russische tankinvasie te stoppen.
Schaduwkant van de komst van het Pannerdensch Kanaal was een teugelloze toevloed van water naar de Neder-Rijn, Lek en IJssel. Dijkdoorbraken dompelden vooral de Liemers in diepe ellende. Met dijken, dammen en andere waterstaatkundige voorzieningen werd gepoogd de veiligheid voor de inwoners zo veel mogelijk te garanderen.

Belangstellenden zijn van harte welkom. Toegang vrij. Plaats: gemeentehuis Duiven. Datum en tijd: vrijdag 23 november 2007, ontvangst vanaf 13.30, programma van 14.00 tot 17.00 uur.