Vragenlijst meet sociale competentie basisschoolleerlingen
Promotie Onderwijskunde
vrijdag 23 november, 14.00 uur
Om zich te kunnen ontwikkelen tot democratisch gezinde burgers, moeten leerlingen al in het basisonderwijs leren om zich in sociaal opzicht adequaat te gedragen. Dat houdt in: meedoen in de groep, maar ook meebepalen wat er op school gebeurt. Dat gaat niet vanzelf. Sociale competentie is een onderwijsdoel in het kader van burgerschapsvorming. Froukje Joosten verantwoordt de ontwikkeling van de Sociale Competentie Observatie Lijst (SCOL), die is ontwikkeld in samenwerking met Rotterdamse basisscholen. Het is een korte gedragsobservatielijst, waarin sociale competentie is geconcretiseerd in observeerbaar en onderwijsbaar gedrag. Daarmee levert het instrument gegevens waarmee scholen het onderwijs in sociale competentie kunnen afstemmen op hun leerlingen. Joosten onderzocht de betrouwbaarheid en validiteit onder een representatieve steekproef van 3283 Nederlandse basisschoolleerlingen. Gebruikersonderzoek onder 131 scholen wees uit dat de resultaten aanknopingspunten bieden voor het onderwijs op school-, groeps- en leerlingniveau. Daarnaast biedt het instrument een gemeenschappelijke taal voor overleg met betrokkenen binnen en buiten de school over de sociale competentie van leerlingen. Ook verantwoordt Joosten de LeerlingSCOL, een zelfbeoordelingsinstrument voor leerlingen in de hoogste jaren van het basisonderwijs, dat wordt gebruikt als voorbereiding op individueel werken aan sociale competentie.
Mw. F. Joosten: Een maat om op te bouwen. Sociale competentie meten voor het basisonderwijs. Promotoren zijn prof. dr. J.H. Slavenburg en mw. prof. dr. G.T.M. ten Dam.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.
Dit is een overzicht van promoties, oraties, afscheidscolleges en andere activiteiten aan de Universiteit van Amsterdam. Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam