Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
ONDER EMBARGO
Te gebruiken vanaf donderdag
22 november om 22:00 uur

Uitreiking SponsorRingen 2007
22 november
Boom Chicago, te Amsterdam

Essent uitgeroepen tot Sponsor van het Jaar

Amsterdam, 22 november 2007

Energiebedrijf Essent is tijdens de jaarlijkse uitreiking van de SponsorRingen, de prijs voor de beste sponsorcases in Nederland, uitgeroepen tot Sponsor van het Jaar.

In een uitverkocht Boom Chicago in Amsterdam overhandigde Joop Alberda de prijs aan Essent's Sponsor Manager Paul Boehlé. Essent kreeg de prijs omdat het bedrijf sponsoring als een serieus en waardevol marketingcommunicatie-instrument gebruikt om het merk Essent een hoge bekendheid en positieve uitstraling te geven. 'Essent laat zich zien als een betrouwbare en solide partner die weet dat sponsorships voor de lange termijn moet worden aangegaan', aldus het juryrapport. Essent sponsort onder andere schaatsen, het Wereld Natuur Fonds, de Essent Awards en een groot aantal culturele festivals en musea.

Frank Weijers, managing director bij Unilever, kreeg de prijs van Sponsor Personality van het Jaar. Weijers is de drijvende kracht achter Unilever's sponsorships zoals Life & Cooking, Idols, de OMO Buitenspeelbond en het NOC*NSF sponsorship dat dit jaar werd uitgebreid met de sponsoring van Foppe de Haan's Jong Oranje. "Frank Weijers laat zien over veel visie te beschikken en is daarbij niet bang zijn nek uit te steken", volgens de jury.

Opmerkelijk was de keuze van de jury om in de categorie Media twee winnaars aan te wijzen: Heineken en Mijn Tent is Top (RTL) en Holiday on Ice en Sterren Dansen op het IJs (SBS). De jury kwam tot haar unieke beslissing omdat zij vond dat beide cases over alle categorieën gezien de beste cases waren. "Als de SponsorRingen zijn bedoeld om te laten zien wat sponsoring kan beteken in de mix van marketing en advertising, zijn dit de twee mooiste cases", zei Juryvoorzitter Niek Jan van Damme, algemeen directeur van T-Mobile Nederland.

Andere winnaars tijdens de avond waren Plus, official partner van de Eredivisie, in de categorie Sport. 'PLUS bewijst al een paar jaar dat sponsoring aantoonbaar direct effect kan hebben op omzetstijging', aldus de jury. UPC kreeg een Ring in de categorie Cultuur & Entertainment voor de sponsoring van De Uitmarkt. Volgens de jury 'Vergroot UPC via de sponsoring de noodzakelijke goodwill voor het merk en creëert men een sympathiek platform om de eigen producten onder de aandacht te brengen'. KPN won de SponsorRing Kunst voor de sponsoring van het International Film Festival Rotterdam vanwege de 'uitstekende poging om de core-business van KPN te vertalen naar en te gebruiken voor een partnership'. Ben & Jerry's sleepte de SponsorRing in de categorie Maatschappij in de wacht met de sponsoring van War Child onder de noemer Peace Love and Icecream in een samenwerking waar volgens het juryrapport 'het enthousiasme vanaf spat'.

In de categorieën Smart Budget en Innovatie kregen respectievelijk OB een SponsorRing voor de sponsoring van beachvolleybal en Rabobank een SponsorRing voor Rabo Sport.TV in de categorie Innovatie.

Een groot en warm applaus was er voor Marcel Beerthuizen, initiatiefnemer van de succesvolle prijs, die na acht jaar afscheid nam als voorzitter van de Stichting Sponsor Ringen. Zijn plaats wordt overgenomen door bestuurslid Henri van der Aat.

Naast Niek Jan van Damme bestond de SponsorRingen hoofdjury uit Alfred Levi (3MO), Ruurd Hielkema (Trendbox), Ronald Goes (Talpa TV), Florien Vaessen (ABN AMRO) en Johan Wakkie (KNHB).

EINDE BERICHT