Ingezonden persbericht
Nieuws op www.wijninfo.nl
Frankrijk helpt Nederlandse consument bij zijn wijnkeuze
PERSBERICHT
Den Haag, 21 november 2007
Franse Wijnen, de brancheorganisatie van Franse wijnproducenten ofwel l'Office National Interprofessionnel des Vins, introduceert op woensdag 21 november de Nationale Franse wijntest op http://www.testjewijnsmaak.nl/.
De online-test is bedoeld om de Nederlandse consument de weg te wijzen in het brede Franse wijnlandschap. De uitslagen van de test moeten uiteindelijk ook de Franse wijnorganisatie helpen om het profiel en de wijnvoorkeur van de Nederlandse consumenten te onderzoeken.
http://www.testjewijnsmaak.nl/
Door een aantal meerkeuzevragen over zijn voedingsvoorkeur en zijn levensstijl te beantwoorden, krijgt de bezoeker van www.testjewijnsmaak.nl zijn persoonlijke Franse wijnprofiel en smaakvoorkeuren.
De vragen van de test over voeding onthullen de smaakvoorkeur van de deelnemer omdat, smaakbeleving subjectief is zijn vragen over levensstijl en sociale omgeving ook van belang om de deelnemer te helpen bij zijn persoonlijke wijnprofiel.
Het persoonlijke wijnprofiel geeft de consument duidelijkheid over de Franse wijnen die hij lekker vindt. De deelnemer aan de test krijgt advies over welke Franse wijnregio's en welke druivenrassen goed bij hem passen. Met deze uitslag kan de consument gericht naar de supermarkt of naar de slijterij. Hij weet immers uit welke Franse regio hij zijn fles wijn moet halen en weet welke druivenrassen zijn voorkeur genieten. De uitslag communiceert welke Franse wijnen het best past bij de keuzes die de deelnemer heeft gemaakt, maar geen wijnhuizen of merken.
Het is voor het eerst in Nederland dat een dergelijke wijnvoorkeurtest op internet mogelijk wordt gemaakt.
De smaaktheorie van Dr. P. Klosse
De test is in opdracht van Franse Wijnen in samenwerking met Dr. Peter Klosse tot stand gekomen. Klosse is een autoriteit op het gebied van smaak. Hij promoveerde aan de Universiteit van Maastricht met een bijzonder onderzoek naar smaak, smaakstijlen en smaakbelevingen en publiceerde daar veelvuldig over. Zijn smaakstijlentheorie maakt het mogelijk om zonder een wijn te proeven toch in te schatten wat voor wijn iemand lekker vindt.
Franse Wijnen
Het wijnaanbod van Frankrijk is heel divers: 17 verschillende wijnregio's met verschillende terroirs (grondsoort en klimaat) en de grootste variëteit aan druivenrassen ter wereld. Voor elke smaak, elke gelegenheid, elk budget is er wel een Franse wijn te vinden. Het ruime wijnaanbod is een sterk punt voor Frankrijk. Echter de diversiteit maakt het lastig voor de consument om te kiezen. Hoe kan de keuze voor een Franse wijn vergemakkelijkt worden wanneer de consument voor het winkelschap staat? Met de wijntest wordt de consument begeleid in zijn wijnselectie zodat hij een passende persoonlijke keuze kan maken. De verzamelde datagegevens van de test zullen Frankrijk ook helpen om het profiel en de smaakvoorkeuren van de Nederlandse consument te herkennen en hier op in te spelen.
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sopexa Nederland,
het promotiebureau voor Franse landbouwproducten en levensmiddelen.
Michèle Laine - Public Relations Manager
Rijwijkseweg 60
2516 EH Den Haag
Tel: 070 330 66 22
Fax: 070 363 74 02
E-mail: michele.laine@sopexa.com
----------