VNU Media breekt interim markt open
22/11/2007 00:01
Creative Venue BV
www.InInterim.nl brengt vraag en aanbod online bijeen
Werken in loondienst wordt steeds minder heilig, de behoefte aan interim werken groeit. Vrijheid, variëteit en projectmatig werken vormen hiervoor de belangrijkste drijfveren. Deze zijn belangrijker dan geld. Dit blijkt uit onderzoek van Intelligence Group in opdracht van VNU Media. Het onderzoeksbureau concludeerde eerder dat vijftien procent van de werkpopulatie overweegt als zelfstandige aan de slag te gaan. Dit staat gelijk aan één miljoen werknemers. Als antwoord op deze trend lanceert VNU Media als eerste een onafhankelijke marktplaats voor interim opdrachten: www.InInterim.nl.
De nieuwe website www.InInterim.nl biedt interim werkers de mogelijkheid zonder tussenkomst van bemiddelingsbureaus hun diensten aan te bieden en hun inkomsten in eigen hand te houden. Ze kunnen hun eigen uurtarief bepalen en hoeven geen commissie af te dragen aan bureaus die de opdracht bemiddelen. Werkgevers krijgen op hun beurt - eveneens tegen lagere kosten - eenvoudig toegang tot beschikbare interim professionals. VNU Media start met een aanbod van circa ruim 1000 interimmers. Dit laatste moet binnen een jaar groeien naar enkele duizenden tijdelijke managers en professionals.
Gelijktijdig met de introductie van www.InInterim.nl presenteert VNU Media vandaag de uitkomsten van een groot onderzoek onder ZZP-ers die werkzaam zijn als interimmer. De belangrijkste motivatie voor een interimmer om zelfstandig door het leven te gaan is de mate van vrijheid van opdrachten. Variatie op het werk komt op een tweede plaats, gevolgd door projectmatig werken. Het volledige onderzoek is te vinden op www.InInterim.nl. Daarnaast worden de resultaten gepubliceerd in een speciale gids voor interim managers en professionals. Deze kan worden opgevraagd via de uitgeverij.
Meer onderzoeksresultaten: Man, woonachtig in de Randstad
Uit het onderzoek blijkt verder dat 'de interimmer' een man (79%) is, met een HBO-opleiding (64%) die thuis kostwinnaar is en opereert vanuit een eenmanszaak. Veruit de meeste interimmers hebben een eenmanszaak opgericht (59%). Ongeveer eenderde werkt vanuit een eigen BV. Kenmerkend is dat de interimmer van vandaag ruim 10 jaar werkervaring heeft en woonachtig is in de Randstad. De functiegroepen waarin interimmers werkzaam zijn, lopen sterk uiteen. De belangrijkste functies waarin zij werkzaam zijn bevinden zich op het gebied van directie/management, ICT/automatisering, consultancy/advies en financieel economisch.
Onderzoek: Gemiddeld uurtarief
Gemiddeld bedraagt het uurtarief van een zelfstandig interimmer Euro 103,00. Dit bedrag is sterk afhankelijk van de functie en de soort opdracht. De gemiddelde jaaromzet van een zelfstandige interimmer ligt tussen de 25 duizend en 125 duizend euro per jaar. Een brede marge die vooral wordt bepaald door het aantal uren dat de interimmer werkt.
Het onderzoek richtte zich ook meer in detail op het inkomen en de kosten voor interimmers. Voor werknemers in loondienst is het veelal vanzelfsprekend dat ze opleidingen van hun werkgever krijgen, pensioen opbouwen en een aantal verzekeringen hebben geregeld. Zo niet voor ZZP-ers. Maar liefst één op de vijf interimmers die niet werkt met een bemiddelingsbureau, geeft niets uit aan zaken als opleidingen, pensioen of een arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Onderzoek: Starters versus interim zwaargewichten
Hoewel uit het onderzoek VNU Media en de Intelligence Group onderzoek blijkt dat de huidige interimmers minstens tien jaar werkervaring hebben, trekt het vak ook steeds meer de aandacht van starters op de arbeidsmarkt. Zo bleek dit jaar al eerder uit onderzoek van Intermediair naar 'interim jobs' dat van de ondervraagde respondenten die minder dan vijf jaar werkervaring hebben, maar liefst 54 procent aangeeft dat ze overwegen om de stap te maken naar interim management.
De tijd dat interimmen vooral een toevluchtsoord was voor mannelijke zwaargewichten van boven de vijftig die hun managementkennis te koop aanboden, lijkt verleden tijd. 'Interim werken is een verschijnsel van deze tijd waarin kenniswerkers - jong en oud - hun 'handelswaar' verkopen aan wie het maar nodig heeft. Interim-managers worden vandaag de dag niet meer alleen ingezet voor crisismanagement op topniveau.' (bron: Interim Insight Survey 2007 van het internationaal recruitment bureau Robert Walters in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam).
Onderzoek: Interim werken: geen opwelling
Een ding lijken de zelfstandigen met elkaar gemeen te hebben, zo blijkt uit het onderzoek dat VNU Media vandaag presenteert. Ze zijn niet direct geneigd hun bestaan als zelfstandige interimmer op te geven en weer in loondienst te gaan. Het werken als interimmer is voor velen een bewuste keuze die ze niet zomaar opgeven. Slechts wanneer er onzekerheid ontstaat over opdrachten of inkomsten zal een aantal zelfstandigen een overstap naar een vaste baan overwegen.
VNU Media: inspelen op flexibilisering
Traditioneel is de bemiddeling van interim professionals in handen van grote bemiddelingsbureaus. De markt voor flexibele opdrachten op diverse niveaus groeit echter zo snel dat VNU Media denkt dat vraag en aanbod elkaar ook zonder actieve bemiddeling en tegen veel lagere kosten kunnen ontmoeten. Het platform richt zich dan ook vooral op de snel groeiende behoefte aan interim middenkader.
Quintin Schevernels, Publising Director Online Media van VNU Media licht toe: "Er zal altijd een rol blijven voor de traditionele bemiddelaars, in die zin dat zij een kritische inhoudelijke voorselectie kunnen doen daar waar dat ook echt toegevoegde waarde heeft. Steeds vaker hebben bedrijven gewoon snel een ervaren iemand nodig gedurende een bepaalde periode. Wij denken in dat geval met ons onafhankelijke online platform beter tegemoet te kunnen komen aan de flexibilisering van de arbeidsmarkt en daarmee wensen van zowel opdrachtgevers als interim professionals zelf."
Die flexibilisering wordt bevestigd door Jacques Reijniers, hoogleraar inkoopmanagement aan Nyenrode Business Universiteit en directievoorzitter van Het NIC (Het Nederlands Inkoop Centrum): "Het is voor organisaties in een dynamische marktomgeving vandaag de dag lastig om de toekomstig gewenste managementcompetenties en -capaciteit goed in te schatten. Tevens zijn vaak tijdelijke competenties en capaciteiten nodig. Daarom trekken bedrijven steeds vaker extern management en externe professionals aan voor kortere tijd, in plaats van iemand in vaste dienst."
Reijniers pleit al jaren voor meer transparantie op de markt van interim management. "Tot op heden is de exacte vraag vanuit het bedrijfsleven en de overheid naar interim management altijd onduidelijk geweest. Tegelijkertijd is het aanbod van 'interimmers' zeer divers en gefragmenteerd (zowel naar rol als naar functie). Deze factoren samen maken de markt ontransparant, vooral als het gaat om de discussie welke kwaliteit je nu krijgt voor welke prijs en met welke ondersteuning." Het online platform van VNU Media brengt nu voor het eerst meer duidelijkheid in het marktsegment interimmers dat zich bevindt tussen uitzendkrachten en executive interimmanagement. "Juist in dit marktsegment hebben we de afgelopen jaren de sterkste groei gezien. Naast nieuwe wegen om vraag en aanbod makkelijker bijeen te brengen blijft in mijn ogen de grootste uitdaging voor de private en publieke sector het professioneler inkopen van tijdelijk management en tijdelijke professionals. "
Een resumé van het onderzoek is digitaal beschikbaar via www.ininterim.nl
http://www.ininterim.nl