Ministerie van Buitenlandse Zaken

Richtlijn verbetering-Leefkwaliteit ouderen

Algemene gegevens
Voorstel: Beschikking van het Europees Parlement en de Raad over de deelneming van de Gemeenschap aan een onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma dat de levenskwaliteit van ouderen beoogt te verbeteren door middel van het gebruik van nieuwe informatie en communicatietechnologieën (ICT), dat door verschillende lidstaten is opgezet.Datum Commissiedocument: 14.6.2007Nr. Commissiedocument: COM(2007)329Pre-lex:
http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl &DosId=195838Nr. Impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board: niet beschikbaarBehandelingstraject Raad: Raadswerkgroep Onderzoek, eerste behandeling Raad voor Concurrentievermogen 27-28 september, besluitvorming voorzien 22-23 november 2007.Eerstverantwoordelijk ministerie: VWSRechtsbasis: artikelen 169 en 172, lid 2 van het EG-verdragBesluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement: Medebeslissingsprocedure Comitologie: niet van toepassing

Samenvatting BNC-fiche:
Dit voorstel beoogt de goedkeuring over deelname van de Europese Gemeenschap aan het gemeenschappelijk onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma "Ambient Assisted Living" (AAL). Nederland hecht waarde aan betrokkenheid van de Gemeenschap aan het AAL-programma omdat dit kansen biedt op het aantrekken van meer openbare en particuliere investeringen en omdat het voorgestelde programma stimuli zal creë ren voor meer investeringen van overheid en bedrijfsleven in innovatie op het gebied van ICT en ouder worden.

Nederland heeft de artikel 169-initiatieven, waarvan dit een voorbeeld is, verwelkomd als een van de belangrijke vernieuwingen van het EU Kaderprogramma voor Onderzoek en Technologische Ontwikkeling.Ten aanzien van AAL is Nederland voorstander van een gezamenlijk Europees programma en heeft Nederland zich gecommitteerd voor deelname hieraan. Financiële steun is toegezegd voor de programmaperiode van 2008-2013.

3. Samenvatting voorstel :
a) Inhoud voorstel:
Dit voorstel beoogt de goedkeuring over deelname van de Europese Gemeenschap aan het gemeenschappelijk onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma "Ambient Assisted Living" (AAL), dat is opgezet door verschillende lidstaten. Dit programma is gericht op het verbeteren van de kwaliteit van leven van ouderen en het versterken van de industrie in Europa met behulp van informatie en communicatietechnologieën (ICT).

b) Impact-assessment Commissie: niet beschikbaar

4. Bevoegdheidsvaststelling en subsidiariteits- en proportionaliteitsoordeel
a) Bevoegdheid:
De Commissie baseert haar bevoegdheid op artikel 169 en 172, lid 2 van het EG-verdrag. Nederland kan zich hierin vinden.Op grond van artikel 169 EG kan de EG voorzien in deelneming aan door lidstaten opgezette programma's zoals AAL.
b) Functionele toets
o Subsidiariteit: positief
o Proportionaliteit: positief
o Onderbouwing
Deelname van de Gemeenschap aan het AAL-programma heeft meerwaarde omdat de bijdrage van de Gemeenschap meer openbare en particuliere investeringen zal aantrekken en omdat het voorgestelde programma stimuli zal creëren voor meer investeringen van overheid en bedrijfsleven in innovatie op het gebied van ICT en ouder worden.

Nederland kan zich vinden in de voorwaarden waaronder de EG zal deelnemen aan het AAL-programma. De rol van de Gemeenschap is namelijk beperkt tot het verschaffen van stimuli voor een verbeterde coördinatie en het zorgen voor synergie met de relevante complementaire activiteiten in het 7e Kaderprogramma (KP7) en het Kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie (CIP). De lidstaten zijn verantwoordelijk voor het ontwikkelen van hun gemeenschappelijk werkprogramma en alle operationele aspecten.

c) Nederlands oordeel:positief
Nederland heeft de artikel 169-initiatieven verwelkomd als een van de belangrijke vernieuwingen van het EU Kaderprogramma voor Onderzoek en Technologische Ontwikkeling (KP7), gezien de te verwachten effecten op het gebied van schaalvoordelen (coördinatie, gezamenlijke uitvoering en tegengaan versnippering). Ten aanzien van AAL is Nederland voorstander van een gezamenlijk Europees programma op dit gebied omdat het programma naar verwachting zal bijdragen aan de houdbaarheid van de langdurige zorg. Deelname aan dit programma door de EG wordt door Nederland ondersteunt. Nederland zelf heeft zich reeds gecommitteerd voor deelname aan het AAL-programma. Daarnaast is al financiële steun toegezegd voor de programmaperiode van 2008-2013.

Implicaties financieel
a) Consequenties EG-begroting:
Met de gevolgen voor de begroting van deze beschikking werd al rekening gehouden in de rechtsgrond van KP7 en in het thema "Gezondheid" van het specifieke programma "Samenwerking" van KP7. De Gemeenschap zal aan het AAL-programma deelnemen met een financiële bijdrage van maximaal EUR150 mln voor de periode 2008-2013. Het Nederlandse aandeel is EUR6,9 mln.

b) Financiële, consequenties (incl. personele) voor Rijksoverheid en / of decentrale overheden:
Deze beschikking zelf leidt niet tot extra kosten voor Nederland. Het eerdere commitment van Nederland aan het AAL-programma wel. Nederland heeft zich gecommitteerd aan het AAL programma met een bijdrage van
1,9 miljoen per jaar voor de periode 2008-2013, in totaal EUR 11,4 mln .

c) Financiële, consequenties (incl. personele) bedrijfsleven en burger: geen

d) Administratieve lasten voor Rijksoverheid, decentrale overheden en/ of bedrijfsleven en burger:
De voorgestelde organisatorische structuur zorgt voor een minimale administratieve belasting. De hoofdmoot van administratieve werkzaamheden zijn toevertrouwd aan nationale organisaties, onder toezicht en onder algehele verantwoordelijkheid van de hiertoe specifiek opgezette gemeenschappelijke juridische structuur. Het voorstel houdt een vereenvoudiging in van de administratieve procedures voor de particuliere sector. Met name de begunstigden van het nieuwe gemeenschappelijke programma zullen ervan kunnen profiteren dat zij alleen de nationale voorschriften in acht moeten nemen en geen apart verslag hoeven op te stellen over de bijdrage van de Gemeenschap.

6. Implicaties juridisch
a) Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving en/of sanctionering beleid: geen
b) Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen en kaderbesluiten), dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid: Het programma gaat in 2008 van start. Dit is haalbaar.

c) Wenselijkheid evaluatie-/horizonbepaling:
Het voorstel omvat een toetsingsclausule voor een evaluatie na twee jaar. De looptijd van het programma zal beperkt worden tot zes jaar (2008-2013).

7. Implicaties voor uitvoering en handhaving
Informatie over het inschakelen van nationale agentschappen, zelfstandige bestuursorganen e.d.
a) Uitvoerbaarheid:
De organisatie ZonMw wordt met de voorbereiding en uitvoering van het AAL-programma belast. Dit omvat twee taken: de voorbereiding van het programma (op nationaal en Europees niveau) en het vervullen van de taak van National Program Management Agency (NPMA). b) Handhaafbaarheid: niet van toepassing

Implicaties voor ontwikkelingslanden
a) Wel / Geen: geen
b) Toelichting implicaties: niet van toepassing

9. Nederlandse positie
a) Nederlandse belangen en eerste algemene standpunt: In december 2006 is overeenstemming bereikt over het 7e Kaderprogramma voor Onderzoek en Technologie Ontwikkeling (KP7). In dit programma is een aantal nieuwe elementen opgenomen, waaronder art. 169-initiatieven. Nederland heeft deze initiatieven verwelkomd als een van de belangrijke vernieuwingen van KP7. Redenen hiervoor zijn de te verwachten effecten op het gebied van schaalvoordelen (coördinatie, gezamenlijke uitvoering en tegengaan versnippering). In KP7 wordt een vijftal initiatieven aangekondigd (Ambient Assisted Living, Eurostars, Imera, Bonus en voortzetting EDCTP). Voor de 169-initiatieven is nadere besluitvorming vereist in de vorm van beschikkingen van de Raad en het Europees Parlement. Ambient Assisted Living is het eerste aangekondige initiatief waarvoor een beschikking is gepresenteerd.

Nederland hecht waarde aan betrokkenheid van de Gemeenschap omdat de bijdrage van de Gemeenschap meer openbare en particuliere investeringen zal aantrekken en omdat het voorgestelde programma stimuli zal creëren voor meer investeringen van overheid en bedrijfsleven in innovatie op het gebied van ICT en ouder worden. Het AAL-programma is gericht op de behoeften van een vergrijzende bevolking, in het bijzonder door gebruik te maken van de mogelijkheden die informatie- en communicatietechnologieën bieden. Met dit programma worden innoverende op ICT- gebaseerde producten, diensten en systemen voor gezond ouder worden bevorderd. Het gaat dan niet alleen over langer thuis blijven wonen, maar ook over langer gezond blijven: thuis, in de maatschappij en op het werk. Op deze wijze kan de kwaliteit van leven van ouderen, hun autonomie en deelname aan het sociale leven, hun vaardigheden en inzetbaarheid worden verhoogd. De kosten van med ische en sociale zorg kunnen daardoor ook worden verminderd, waardoor de zorg voor ouderen betaalbaar blijft. Door op Europees niveau te opereren wordt een kritische massa gecreëerd van onderzoek, ontwikkeling en innovatie op het gebied van technologieën en diensten voor gezond ouder worden.

Het AAL-programma is complementair aan het Nederlandse programma "Innovatie in de care". Ook in combinatie met andere programma's, zoals het door ZonMw en NWO (Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek) ontwikkelde programma ICT en Disease Management, zal het AAL-programma synergievoordelen kunnen opleveren.

Nederland is voorstander van een gezamenlijk Europees programma op dit gebied omdat het programma naar verwachting zal bijdragen aan de houdbaarheid van de langdurige zorg. Ook omdat het programma zich richt op integratie van meerdere disciplines en de betrokkenheid van de eindgebruiker en het mkb. Gezien het belang heeft Nederland zich daarom al gecommitteerd voor deelname aan het AAL-programma en is reeds financiële steun toegezegd voor de programmaperiode van 2008-2013

* Ministerie van Buitenlandse Zaken

* Bezuidenhoutseweg 67

* Postbus 20061

* 2500 EB Den Haag

* Tel.: 070-3 486 486

* Fax: 070-3 484 848

* Internet: www.minbuza.nl