Richtlijn verbetering-Leefkwaliteit ouderen
Algemene gegevens
Voorstel: Beschikking van het Europees Parlement en de Raad over de
deelneming van de Gemeenschap aan een onderzoeks- en
ontwikkelingsprogramma dat de levenskwaliteit van ouderen beoogt te
verbeteren door middel van het gebruik van nieuwe informatie en
communicatietechnologieën (ICT), dat door verschillende lidstaten is
opgezet.Datum Commissiedocument: 14.6.2007Nr. Commissiedocument:
COM(2007)329Pre-lex:
http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl
&DosId=195838Nr. Impact-assessment Commissie en Opinie
Impact-assessment Board: niet beschikbaarBehandelingstraject Raad:
Raadswerkgroep Onderzoek, eerste behandeling Raad voor
Concurrentievermogen 27-28 september, besluitvorming voorzien 22-23
november 2007.Eerstverantwoordelijk ministerie: VWSRechtsbasis:
artikelen 169 en 172, lid 2 van het EG-verdragBesluitvormingsprocedure
en rol Europees Parlement: Medebeslissingsprocedure Comitologie: niet
van toepassing
Samenvatting BNC-fiche:
Dit voorstel beoogt de goedkeuring over deelname van de Europese
Gemeenschap aan het gemeenschappelijk onderzoeks- en
ontwikkelingsprogramma "Ambient Assisted Living" (AAL). Nederland
hecht waarde aan betrokkenheid van de Gemeenschap aan het
AAL-programma omdat dit kansen biedt op het aantrekken van meer
openbare en particuliere investeringen en omdat het voorgestelde
programma stimuli zal creë ren voor meer investeringen van overheid en
bedrijfsleven in innovatie op het gebied van ICT en ouder worden.
Nederland heeft de artikel 169-initiatieven, waarvan dit een voorbeeld
is, verwelkomd als een van de belangrijke vernieuwingen van het EU
Kaderprogramma voor Onderzoek en Technologische Ontwikkeling.Ten
aanzien van AAL is Nederland voorstander van een gezamenlijk Europees
programma en heeft Nederland zich gecommitteerd voor deelname hieraan.
Financiële steun is toegezegd voor de programmaperiode van 2008-2013.
3. Samenvatting voorstel :
a) Inhoud voorstel:
Dit voorstel beoogt de goedkeuring over deelname van de Europese
Gemeenschap aan het gemeenschappelijk onderzoeks- en
ontwikkelingsprogramma "Ambient Assisted Living" (AAL), dat is opgezet
door verschillende lidstaten. Dit programma is gericht op het
verbeteren van de kwaliteit van leven van ouderen en het versterken
van de industrie in Europa met behulp van informatie en
communicatietechnologieën (ICT).
b) Impact-assessment Commissie: niet beschikbaar
4. Bevoegdheidsvaststelling en subsidiariteits- en
proportionaliteitsoordeel
a) Bevoegdheid:
De Commissie baseert haar bevoegdheid op artikel 169 en 172, lid 2 van
het EG-verdrag. Nederland kan zich hierin vinden.Op grond van artikel
169 EG kan de EG voorzien in deelneming aan door lidstaten opgezette
programma's zoals AAL.
b) Functionele toets
o Subsidiariteit: positief
o Proportionaliteit: positief
o Onderbouwing
Deelname van de Gemeenschap aan het AAL-programma heeft meerwaarde
omdat de bijdrage van de Gemeenschap meer openbare en particuliere
investeringen zal aantrekken en omdat het voorgestelde programma
stimuli zal creëren voor meer investeringen van overheid en
bedrijfsleven in innovatie op het gebied van ICT en ouder worden.
Nederland kan zich vinden in de voorwaarden waaronder de EG zal
deelnemen aan het AAL-programma. De rol van de Gemeenschap is namelijk
beperkt tot het verschaffen van stimuli voor een verbeterde
coördinatie en het zorgen voor synergie met de relevante
complementaire activiteiten in het 7e Kaderprogramma (KP7) en het
Kaderprogramma voor concurrentievermogen en innovatie (CIP). De
lidstaten zijn verantwoordelijk voor het ontwikkelen van hun
gemeenschappelijk werkprogramma en alle operationele aspecten.
c) Nederlands oordeel:positief
Nederland heeft de artikel 169-initiatieven verwelkomd als een van de
belangrijke vernieuwingen van het EU Kaderprogramma voor Onderzoek en
Technologische Ontwikkeling (KP7), gezien de te verwachten effecten op
het gebied van schaalvoordelen (coördinatie, gezamenlijke uitvoering
en tegengaan versnippering). Ten aanzien van AAL is Nederland
voorstander van een gezamenlijk Europees programma op dit gebied omdat
het programma naar verwachting zal bijdragen aan de houdbaarheid van
de langdurige zorg. Deelname aan dit programma door de EG wordt door
Nederland ondersteunt. Nederland zelf heeft zich reeds gecommitteerd
voor deelname aan het AAL-programma. Daarnaast is al financiële steun
toegezegd voor de programmaperiode van 2008-2013.
Implicaties financieel
a) Consequenties EG-begroting:
Met de gevolgen voor de begroting van deze beschikking werd al
rekening gehouden in de rechtsgrond van KP7 en in het thema
"Gezondheid" van het specifieke programma "Samenwerking" van KP7. De
Gemeenschap zal aan het AAL-programma deelnemen met een financiële
bijdrage van maximaal EUR150 mln voor de periode 2008-2013. Het
Nederlandse aandeel is EUR6,9 mln.
b) Financiële, consequenties (incl. personele) voor Rijksoverheid en /
of decentrale overheden:
Deze beschikking zelf leidt niet tot extra kosten voor Nederland. Het
eerdere commitment van Nederland aan het AAL-programma wel. Nederland
heeft zich gecommitteerd aan het AAL programma met een bijdrage van
1,9 miljoen per jaar voor de periode 2008-2013, in totaal EUR 11,4 mln
.
c) Financiële, consequenties (incl. personele) bedrijfsleven en
burger: geen
d) Administratieve lasten voor Rijksoverheid, decentrale overheden en/
of bedrijfsleven en burger:
De voorgestelde organisatorische structuur zorgt voor een minimale
administratieve belasting. De hoofdmoot van administratieve
werkzaamheden zijn toevertrouwd aan nationale organisaties, onder
toezicht en onder algehele verantwoordelijkheid van de hiertoe
specifiek opgezette gemeenschappelijke juridische structuur. Het
voorstel houdt een vereenvoudiging in van de administratieve
procedures voor de particuliere sector. Met name de begunstigden van
het nieuwe gemeenschappelijke programma zullen ervan kunnen profiteren
dat zij alleen de nationale voorschriften in acht moeten nemen en geen
apart verslag hoeven op te stellen over de bijdrage van de
Gemeenschap.
6. Implicaties juridisch
a) Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving en/of
sanctionering beleid: geen
b) Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen en
kaderbesluiten), dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding (bij
verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid:
Het programma gaat in 2008 van start. Dit is haalbaar.
c) Wenselijkheid evaluatie-/horizonbepaling:
Het voorstel omvat een toetsingsclausule voor een evaluatie na twee
jaar. De looptijd van het programma zal beperkt worden tot zes jaar
(2008-2013).
7. Implicaties voor uitvoering en handhaving
Informatie over het inschakelen van nationale agentschappen,
zelfstandige bestuursorganen e.d.
a) Uitvoerbaarheid:
De organisatie ZonMw wordt met de voorbereiding en uitvoering van het
AAL-programma belast. Dit omvat twee taken: de voorbereiding van het
programma (op nationaal en Europees niveau) en het vervullen van de
taak van National Program Management Agency (NPMA).
b) Handhaafbaarheid: niet van toepassing
Implicaties voor ontwikkelingslanden
a) Wel / Geen: geen
b) Toelichting implicaties: niet van toepassing
9. Nederlandse positie
a) Nederlandse belangen en eerste algemene standpunt:
In december 2006 is overeenstemming bereikt over het 7e Kaderprogramma
voor Onderzoek en Technologie Ontwikkeling (KP7). In dit programma is
een aantal nieuwe elementen opgenomen, waaronder art.
169-initiatieven. Nederland heeft deze initiatieven verwelkomd als een
van de belangrijke vernieuwingen van KP7. Redenen hiervoor zijn de te
verwachten effecten op het gebied van schaalvoordelen (coördinatie,
gezamenlijke uitvoering en tegengaan versnippering). In KP7 wordt een
vijftal initiatieven aangekondigd (Ambient Assisted Living, Eurostars,
Imera, Bonus en voortzetting EDCTP). Voor de 169-initiatieven is
nadere besluitvorming vereist in de vorm van beschikkingen van de Raad
en het Europees Parlement. Ambient Assisted Living is het eerste
aangekondige initiatief waarvoor een beschikking is gepresenteerd.
Nederland hecht waarde aan betrokkenheid van de Gemeenschap omdat de
bijdrage van de Gemeenschap meer openbare en particuliere
investeringen zal aantrekken en omdat het voorgestelde programma
stimuli zal creëren voor meer investeringen van overheid en
bedrijfsleven in innovatie op het gebied van ICT en ouder worden.
Het AAL-programma is gericht op de behoeften van een vergrijzende
bevolking, in het bijzonder door gebruik te maken van de mogelijkheden
die informatie- en communicatietechnologieën bieden. Met dit programma
worden innoverende op ICT- gebaseerde producten, diensten en systemen
voor gezond ouder worden bevorderd. Het gaat dan niet alleen over
langer thuis blijven wonen, maar ook over langer gezond blijven:
thuis, in de maatschappij en op het werk. Op deze wijze kan de
kwaliteit van leven van ouderen, hun autonomie en deelname aan het
sociale leven, hun vaardigheden en inzetbaarheid worden verhoogd. De
kosten van med ische en sociale zorg kunnen daardoor ook worden
verminderd, waardoor de zorg voor ouderen betaalbaar blijft.
Door op Europees niveau te opereren wordt een kritische massa
gecreëerd van onderzoek, ontwikkeling en innovatie op het gebied van
technologieën en diensten voor gezond ouder worden.
Het AAL-programma is complementair aan het Nederlandse programma
"Innovatie in de care". Ook in combinatie met andere programma's,
zoals het door ZonMw en NWO (Nederlandse organisatie voor
Wetenschappelijk Onderzoek) ontwikkelde programma ICT en Disease
Management, zal het AAL-programma synergievoordelen kunnen opleveren.
Nederland is voorstander van een gezamenlijk Europees programma op dit
gebied omdat het programma naar verwachting zal bijdragen aan de
houdbaarheid van de langdurige zorg. Ook omdat het programma zich
richt op integratie van meerdere disciplines en de betrokkenheid van
de eindgebruiker en het mkb. Gezien het belang heeft Nederland zich
daarom al gecommitteerd voor deelname aan het AAL-programma en is
reeds financiële steun toegezegd voor de programmaperiode van
2008-2013
* Ministerie van Buitenlandse Zaken
* Bezuidenhoutseweg 67
* Postbus 20061
* 2500 EB Den Haag
* Tel.: 070-3 486 486
* Fax: 070-3 484 848
* Internet: www.minbuza.nl
Ministerie van Buitenlandse Zaken