|Voor publicatie |Jones Lang LaSalle, | | |kantoorgebouw Atrium | | |Strawinskylaan 3103 / 1077| | |ZX Amsterdam | | | | | | | | | | | | |Turkse markt voor winkelvastgoed wordt sterker en sterker
Amsterdam, 22 november 2007 - Volgens de meest recente onderzoeksgegevens van Jones Lang LaSalle is er op de Turkse winkelvastgoedmarkt in 2007 tot nu toe voor circa E370 mln aan transacties afgewikkeld, waardoor deze sector onverminderd de sterkste vastgoedbeleggingssector in Turkije blijft.
Dit volume is vergelijkbaar met de E770 mln van vorig jaar, alhoewel dit laatste bedrag toen het resultaat was van slechts drie transacties, terwijl er in 2007 tot nu toe al elf transacties zijn gerealiseerd. Bovendien geeft het cijfer over 2006 een vertekend beeld omdat één grote transactie, de aankoop van winkelcentrum Cevahir in Istanbul, bijna 80% van het totale volume in 2006 voor haar rekening nam. De meeste transacties van dit jaar staan op naam van Corio, op dit moment misschien wel de actiefste internationale investeerder/ontwikkelaar op de Turkse markt voor winkelvastgoed.
Jeremy Eddy, European Director, Retail Capital Markets van Jones Lang LaSalle: "70% van de transacties geschiedt via termijnfinanciering en termijnaankopen en die vormen dus een belangrijk aspect van de beleggingsmarkt in 2007. Aangezien op middellange termijn het bestaande winkeloppervlak als gevolg van de huidige activiteiten naar verwachting zal verdubbelen en er hoge internationale maatstaven worden gehanteerd bij de ontwikkeling van het grootste deel van dit oppervlak, zijn beleggers van mening dat de beste investeringskansen vaak gelegen zijn in turnkey- of termijnfinancieringsovereenkomsten met plaatselijke ontwikkelaars."
De toprendementen zijn in heel Turkije sinds 2005 weliswaar fors gedaald, van 10-11% naar 7% in het derde kwartaal van 2007, maar zijn nog steeds aan de hoge kant vergeleken met toprendementen bij winkelcentra in opkomende markten, die variëren van 6,5% in Bulgarije tot 6% in Roemenië en 5,75% in Slowakije.
- vervolg -
Als het gaat om nieuwe ontwikkeling wordt Turkije gerekend tot de topdrie van Europese markten; er wordt gewerkt aan de ontwikkeling van 2 mln m2 winkeloppervlak dat in de tweede helft van 2007 en 2008 moet worden opgeleverd, en het land staat daarmee op de derde plaats, na Rusland (4,4 mln m2) en Spanje (2,6 mln m2). Ondanks alle inspanningen ligt Turkije qua winkelcentrumruimte per hoofd van de bevolking nog steeds ruimschoots onder het Europees gemiddelde. De sterke binnenlandse vraag in combinatie met het toenemende aantal internationale huurders zal de groei van de verhuur in het hogere segment aanjagen.
"De stijgende koopkracht van de Turkse consument zal blijvende aantrekkingskracht uitoefenen op de detailhandel in Turkije, wat de ontwikkeling van winkelcentra een impuls zal geven. Het enorme potentieel op de Turkse markt betekent dat dit land de komende jaren zijn plaats in de topdrie van wereldwijd opkomende markten voor buitenlandse beleggers zal blijven innemen", aldus Richard Davies, Country Manager van Jones Lang LaSalle Turkije.
- einde bericht -
|Over Jones Lang LaSalle | |Jones Lang LaSalle (NYSE: JLL) heeft circa 160 kantoren wereldwijd en | |opereert in meer dan 450 steden in 50 landen. Met een omzet van meer dan| |$2.0 miljard in 2006 biedt de organisatie brede geïntegreerde vastgoed- | |en investment management expertise aan eigenaren, gebruikers en | |beleggers op lokaal, regionaal en mondiaal niveau. | | | |Jones Lang LaSalle is marktleider op het gebied van vastgoed- en | |corporate facility management services en beheert wereldwijd een | |vastgoedportefeuille van 1,3 miljard m2. In 2006 voltooide de | |organisatie beleggingstransacties met een kapitale waarde van US$ 70.9 | |miljard. LaSalle Investment Management, onze zusterorganisatie, behoort | |tot de grootste en meest diverse Investment Management organisatie ter | |wereld. Zij beheren een totaal vermogen van circa US$ 46,9 miljard. Voor| |meer informatie bezoek onze web site www.joneslanglasalle.com | | |