Ingezonden persbericht


Muziekpodium Zeeland

Programma

Het concert van Toon Tellegen met het Wisselend Toonkwintet o.l.v. Corry van Binsbergen kan geen doorgang vinden, vanwege persoonlijke omstandigheden c.q. ziekte van de schrijver.

Donderdag 22 november, 21.30 uur

Let op gewijzigde locatie: Desafinado (Koorkerkgang 1, Middelburg) !!!!!!

Entree: 12/10 euro

Wolfert Brederode Quartet

(Jazz/Impro)

Pianist Wolftert Brederode is in de Nederlandse jazz vermoedelijk het best bewaarde geheim, simpelweg omdat hij vooral in het buitenland actief is en derhalve in de Lage Landen wat onopgemerkt blijft, geheel ten onrechte. Iemand die gewerkt heeft met Dave Liebman, Jeanne Lee, Arve Henriksen, Trygve Seim, Michel Portal, Tony Overwater, Gerald Veasley, Wolfgang Puschnig, Cristina Branco en Eric Vloeimans en meermalen op het prestigieuze ECM-label is uitgebracht, recentelijk zelfs als leider van zijn eigen kwartet, is niet iemand om over het hoofd te zien.

Zeker niet als dat kwartet bestaat uit internationale top-improvisatoren als Claudio Puntin (klarinet), Mats Eilertsen (contrabas) en Samuel Rohrer (slagwerk).

De lyrische stijl van Bill Evans en Keith Jarrett is bij Brederode nooit ver weg, hetgeen voor meer pianisten uit zijn generatie geldt.

Tegelijkertijd is de scheiding tussen conservatorium-jazz en vrije improvisatie ook in dit geval een zaak van het verleden. Het kwartet bestrijkt derhalve het gehele jazz-spectrum, van traditioneel tot eigentijds, van poetisch tot uitbundig. De aanwezigheid van topklarinettist Claudio Puntin, die onder andere met Fred Frith en John Zorn werkte, zegt in dat opzicht wel genoeg.

Vrijdag 23 november, 20.00 uur

Doopsgezinde Kerk

Entree: 15/12 euro

Klassieke muziek uit Iran door het Mohammad Motamedi Ensemble

(Niet-westers, i.s.m Wereldculturencentrum Rasa, Utrecht)

De oude Perzische poezie is een schier onuitputtelijke bron voor klassieke liedteksten. Een lenige stem als die van het aanstormend talent Mohammad Motamedi is het instrument bij uitstek om deze liederen te verklanken. De zanger heeft zich omringd met andere uiterst getalenteerde instrumentalisten, die de klassieke Perzische traditie hoog in het vaandel dragen, zoals Ehsan Zabihifar op kamanche (vedel), Ali Rahimi op tonbak (vaastrommel) en Iman Vaziri op tar (langhalsluit). Dit jonge ensemble bewijst dat klassieke Perzische muziek, mits in handen van talentvolle musici, nog steeds springlevend is. Een buitenkans om dergelijke muziek, die je zelden tot nooit in Zeeland hoort, te ervaren.

Zondag 25 november, 15.30 uur

Doopsgezinde Kerk

Entree: 15/12 euro

Sequentia o.l.v. Benjamin Bagby met "Visioenen van de Apocalyps"

Het einde der tijden in de Bijbel, Edda en Beowulf

(Oude muziek, i.s.m. het Netwerk Oude Muziek, Utrecht)

De vroege christenen hadden een levendig beeld van het einde der tijden. Klaroengeschal, gigantische legers en uiteindelijk de ondergang van een brandende wereld: dergelijke beelden zijn niet alleen te vinden in het bijbelboek Openbaring, maar ook in de beschrijvingen van de mythische strijd tussen de Germaanse goden en hun sterfelijke vijanden, de reuzen. Het Griekse woord 'apocalyps' betekent eigenlijk 'onthulling' en wijst vooruit naar kennis over de zin van het bestaan. Zanger en luisteraar krijgen door de muziek een glimp geboden van wat later zal worden geopenbaard. Sequentia koos fragmenten uit christelijke bronnen en de epen van de Middeleeuwen, waaronder de profetieën van de Erythreïsche Sibylle en de Edda.

Benjamin Bagby (zang, harp en symphonia), oprichter en artistiek leider van het in Keulen gevestigde Sequentia, een van de meest vooraanstaande oude muziek-ensembles ter wereld, is al ruim dertig jaar een van de vurigste pleitbezorgers van de vroegste oude muziek. Vooral zijn interpretatie van het epos Beowulf heeft op velen een onuitwisbare indruk gemaakt. Voor deze gelegenheid is Sequentia in zijn meest minimale vorm te beluisteren, namelijk als duo, bestaande uit Bagby en Norbert Rodenkirchen (fluit, harp).



Ingezonden persbericht