Roeselare Centraal
21/11/2007
Het station wordt de draaischijf in de stad
Het station Roeselare en zijn omgeving ondergaan de komende jaren een
ingrijpende gedaanteverwisseling. De stad Roeselare, de NMBS-Holding,
Infrabel en De Lijn investeren samen 35 miljoen euro in het project
dat tegen 2012 moet zijn uitgevoerd.
Het station wordt meer dan nu een knooppunt voor openbaar vervoer in
een voetgangersgebied. Het wordt tevens de centrale ontmoetingplaats
die twee stadsdelen verbindt. Aan de zuidkant van het station komt een
groot verkeersluw plein waar voetgangers, fietsers en openbaar vervoer
voorrang krijgen. De noordkant is voor het autoverkeer. Hier komt een
nieuwe ondergrondse parkeergarage. Aan de oostkant is een nieuw
busstation gepland.
De stationsomgeving wordt vandaag als onaantrekkelijk ervaren. Het
plein wordt doorsneden door verschillende verkeersassen. Het
stationsgebouw uit 1977 beantwoordt niet meer aan de moderne eisen van
comfort, klantvriendelijkheid en bereikbaarheid. Samen met het
spoorviaduct vormt het een barrière tussen het stadshart en het
oostelijke stadsdeel (Krottegem).
Het stadsbestuur wilde de verkeerschaos in de stationsomgeving
aanpakken, maar toen de NMBS-Holding zich bereid verklaarde om
tegelijk het station te moderniseren, werd besloten om samen een
totaalproject uit te werken.
Masterplan Roeselare Centraal
De stad Roeselare koesterde plannen om de stationsomgeving
aantrekkelijker te maken en de verkeerssituatie aan te pakken. De
NMBS-Holding heeft de modernisering van het station Roeselare in haar
investeringsplan opgenomen. Daarom werd beslist om de handen in elkaar
te slaan. Eurostation, het studiebureau van de NMBS-Holding, kreeg de
opdracht om een haalbaarheidsstudie uit te voeren.
Dit resulteerde op 24 januari 2007 in een samenwerkingsovereenkomst
tussen de stad Roeselare, de NMBS-Holding, Infrabel, De Lijn en
Eurostation tot de opmaak van een voorontwerp voor de herinrichting
van het station en de stationsomgeving. Vandaag is de
samenwerkingsovereenkomst voor de uitvoering van het project klaar.
Een modern doorkijkstation
Het stationsgebouw en de stationsinfrastructuur worden gemoderniseerd.
Het gebouw krijgt een transparante stationshal en wordt aan de huidige
voorzijde uitgebreid met een aantrekkelijke ruimte voor handelszaken.
De doorzichtige architectuur zorgt voor sociale controle en draagt bij
tot het veiligheidsgevoel. Alle stationsfuncties worden samengebracht
in het midden van de doorkijkhal.
Ook Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische
spoorwegnet, investeert in nieuwe onthaalinfrastructuur voor de
reizigers. Er komen hoge, comfortabele en klantvriendelijke perrons.
De vaste trappen worden aangepast en nieuwe roltrappen en glazen
liften worden geïnstalleerd. Op de perrons komen nieuwe schuilhuisjes,
bewegwijzering, bevloering en blindengeleide tegels.
Deze werkzaamheden passen in de Infrabel-strategie die mikt op een
onthaalvriendelijke infrastructuur waarbij comfort en veiligheid
primeren, met bijzondere aandacht voor de minder mobiele reiziger.
Station als volwaardig deel van het stadsweefsel
Het station wordt een toegangspoort tot de stad waar het aangenaam
vertoeven is. Het zal een motor zijn voor de ontwikkeling van de
stationsbuurt én een ontmoetingsplaats op zich in de stad, waar de
stadsdelen in elkaar vloeien. Zo wordt het station geen eiland in,
maar een deel van het stadsweefsel.
Het station wordt de verbinding tussen twee wijken van de stad. Het
vormt geen eindpunt meer van de winkelstraat, maar gaat er integraal
deel van uitmaken. De nieuwe doorkijkhal wordt georiënteerd naar de
winkelas Ooststraat-Ardooiesteenweg. Ook de doorgangen onder het
spoorviaduct worden verbreed. Hierdoor wordt de relatie tussen beide
stadsdelen nog opener. Het station heeft niet langer een voor- en
achterkant, maar wordt het centrale middelpunt, het kloppend hart van
een volledig nieuw plein tussen beide stadsdelen.
De mogelijke projectontwikkelingen op onder meer de vrijkomende
terreinen van de NMBS-Holding zullen resulteren in stationsverdichting
en staan garant voor een goede mix van reizen, wonen, werken en
winkelen.
Vlotte en veilige mobiliteit in de stationsomgeving
Stations zijn intermodale knooppunten bij uitstek. De overstap moet er
vlot en veilig zijn georganiseerd. In de stationsomgeving in Roeselare
wordt de verkeerssituatie grondig aangepakt. Het openbaar vervoer
wordt van het andere verkeer gescheiden. Iedereen zal het station via
een veilige route kunnen bereiken, om vervolgens vlot van het ene op
het andere vervoermiddel te kunnen overstappen. Er wordt gezorgd voor
voldoende parkeergelegenheid.
Oog voor de zwakke weggebruikers
Aan de oostzijde van het station, boven de ondergrondse parkeergarage,
worden een groene wandelpromenade en een fietspad aangelegd.
Gemotoriseerd verkeer is niet toegelaten in deze zone. Voetgangers
kunnen door dat glooiende parkgebied veilig van de ene kant van het
station naar de andere wandelen.
Onder de spoorviaduct, op het dak van de parkeergarage, komt er een
stalling voor ongeveer 800 fietsen en 40 bromfietsen. Die stalling
zal, net als de ondergrondse parkeergarage, rechtstreeks bereikbaar
zijn vanuit de stationshal. Twee fietsbruggen zorgen voor een veilige
verbinding tussen het Stationsplein en het fietsroutenetwerk. Fietsers
zullen de stationsomgeving kunnen doorkruisen zonder met het
autoverkeer in contact te komen.
Groter en beter zichtbaar busstation
Om voldoende en kwalitatieve plaats te reserveren voor de bussen en de
klanten van De Lijn is er een nieuw busstation gepland op de hoek van
de Ardooisesteenweg en de Beversesteenweg, in het parkgebied. Dat
nieuwe busstation telt acht perrons met plaats voor een Lijnwinkel.
Het wordt verbonden met de stationshal via een voetgangerspad. Door
het niveauverschil zal het nieuwe busstation goed zichtbaar zijn
vanuit de stationshal en vanop de perrons.
Grondige herziening van het parkeerbeleid
De parkeercapaciteit in de stationsbuurt wordt verhoogd en de
nabijheid van de parkings ten opzichte van het station verbeterd. De
twee NMBS-parkeerterreinen worden vervangen door één ondergrondse
parkeergarage met drie niveaus. Ze is rechtstreeks vanuit het station
bereikbaar en biedt plaats aan 559 autos.
Die ondergrondse pendelparking wordt aangelegd onder de groene
wandelpromenade en zal bereikbaar zijn via de zoenzone aan het
Stationsplein en via de ondergrondse Jules Lagaelaan.
In de Sint-Amandsstraat komt er eveneens een zoenzone, een taxizone en
een zone voor kortparkeerders. Daarlangs kan men ook de ondergrondse
parking binnenrijden.
Op het einde van de Ooststraat wordt in een nieuw gebouw een parking
ingericht voor kortparkeerders. Hierdoor kunnen mensen gemakkelijk
boodschappen doen in de omgeving.
Vlottere afwikkeling van het wegverkeer
De Jules Lagaelaan, aan de oostzijde van het station, wordt
heraangelegd als tunnel onder de groene wandelpromenade. Het blijft
een doorgaande straat met tweerichtingsverkeer. Het verkeer dat op het
einde van de ondergrondse Jules Lagaelaan richting Stationsdreef wil,
zal eerst rechtsaf moeten richting Beversesteenweg. Op het kruispunt
van de Beversesteenweg en de Sint-Amandsstraat komt een rotonde zodat
het verkeer daar opnieuw richting Stationsdreef kan.
Ook de Ardooisesteenweg mondt uit op die rotonde. Waar nu het
kruispunt is van de Ardooisesteenweg met de Jules Lagaelaan komt het
nieuwe busstation. Het tracé van de Ardooisesteenweg wordt daarom
aangepast.
Werken, wonen en winkelen
Op het einde van de Ooststraat (kant Stationsplein), op de voormalige
goederenkoer die nu als parkeerterrein wordt gebruikt en aan de
huidige achterzijde van het station (aan de Jules Lagaelaan) zijn
projectontwikkelingen mogelijk. Er is ruimte voor kantoren, winkels en
woningen.
Planning
Momenteel wordt het voorontwerp van het gewestelijk ruimtelijk
uitvoeringsplan (GRUP) opgemaakt. In principe starten de werkzaamheden
midden 2008 met de aanleg van een tijdelijke parking, de verhoging van
de perrons en de plaatsing van nieuwe trappen en liften. Tegen eind
2012 zouden het station Roeselare, het busstation en de
stationsomgeving er als nieuw moeten bijliggen, een nieuw park
inbegrepen.
Kosten
De partners investeren samen 35 miljoen euro in het project. Daarvan
neemt de NMBS-Groep 24,2 miljoen euro voor haar rekening (NMBS-Holding
20,1 miljoen euro, Infrabel 4,1 miljoen euro), de stad Roeselare
investeert 8,3 miljoen euro en De Lijn 2,5 miljoen euro.
NMBS