NMBS

Roeselare Centraal

21/11/2007

Het station wordt de draaischijf in de stad

Het station Roeselare en zijn omgeving ondergaan de komende jaren een ingrijpende gedaanteverwisseling. De stad Roeselare, de NMBS-Holding, Infrabel en De Lijn investeren samen 35 miljoen euro in het project dat tegen 2012 moet zijn uitgevoerd.

Het station wordt meer dan nu een knooppunt voor openbaar vervoer in een voetgangersgebied. Het wordt tevens de centrale ontmoetingplaats die twee stadsdelen verbindt. Aan de zuidkant van het station komt een groot verkeersluw plein waar voetgangers, fietsers en openbaar vervoer voorrang krijgen. De noordkant is voor het autoverkeer. Hier komt een nieuwe ondergrondse parkeergarage. Aan de oostkant is een nieuw busstation gepland.

De stationsomgeving wordt vandaag als onaantrekkelijk ervaren. Het plein wordt doorsneden door verschillende verkeersassen. Het stationsgebouw uit 1977 beantwoordt niet meer aan de moderne eisen van comfort, klantvriendelijkheid en bereikbaarheid. Samen met het spoorviaduct vormt het een barrière tussen het stadshart en het oostelijke stadsdeel (Krottegem).

Het stadsbestuur wilde de verkeerschaos in de stationsomgeving aanpakken, maar toen de NMBS-Holding zich bereid verklaarde om tegelijk het station te moderniseren, werd besloten om samen een totaalproject uit te werken.

Masterplan Roeselare Centraal

De stad Roeselare koesterde plannen om de stationsomgeving aantrekkelijker te maken en de verkeerssituatie aan te pakken. De NMBS-Holding heeft de modernisering van het station Roeselare in haar investeringsplan opgenomen. Daarom werd beslist om de handen in elkaar te slaan. Eurostation, het studiebureau van de NMBS-Holding, kreeg de opdracht om een haalbaarheidsstudie uit te voeren.

Dit resulteerde op 24 januari 2007 in een samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Roeselare, de NMBS-Holding, Infrabel, De Lijn en Eurostation tot de opmaak van een voorontwerp voor de herinrichting van het station en de stationsomgeving. Vandaag is de samenwerkingsovereenkomst voor de uitvoering van het project klaar.

Een modern doorkijkstation

Het stationsgebouw en de stationsinfrastructuur worden gemoderniseerd. Het gebouw krijgt een transparante stationshal en wordt aan de huidige voorzijde uitgebreid met een aantrekkelijke ruimte voor handelszaken. De doorzichtige architectuur zorgt voor sociale controle en draagt bij tot het veiligheidsgevoel. Alle stationsfuncties worden samengebracht in het midden van de doorkijkhal.

Ook Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, investeert in nieuwe onthaalinfrastructuur voor de reizigers. Er komen hoge, comfortabele en klantvriendelijke perrons. De vaste trappen worden aangepast en nieuwe roltrappen en glazen liften worden geïnstalleerd. Op de perrons komen nieuwe schuilhuisjes, bewegwijzering, bevloering en blindengeleide tegels.

Deze werkzaamheden passen in de Infrabel-strategie die mikt op een onthaalvriendelijke infrastructuur waarbij comfort en veiligheid primeren, met bijzondere aandacht voor de minder mobiele reiziger.

Station als volwaardig deel van het stadsweefsel

Het station wordt een toegangspoort tot de stad waar het aangenaam vertoeven is. Het zal een motor zijn voor de ontwikkeling van de stationsbuurt én een ontmoetingsplaats op zich in de stad, waar de stadsdelen in elkaar vloeien. Zo wordt het station geen eiland in, maar een deel van het stadsweefsel.

Het station wordt de verbinding tussen twee wijken van de stad. Het vormt geen eindpunt meer van de winkelstraat, maar gaat er integraal deel van uitmaken. De nieuwe doorkijkhal wordt georiënteerd naar de winkelas Ooststraat-Ardooiesteenweg. Ook de doorgangen onder het spoorviaduct worden verbreed. Hierdoor wordt de relatie tussen beide stadsdelen nog opener. Het station heeft niet langer een voor- en achterkant, maar wordt het centrale middelpunt, het kloppend hart van een volledig nieuw plein tussen beide stadsdelen. De mogelijke projectontwikkelingen op onder meer de vrijkomende terreinen van de NMBS-Holding zullen resulteren in stationsverdichting en staan garant voor een goede mix van reizen, wonen, werken en winkelen.

Vlotte en veilige mobiliteit in de stationsomgeving

Stations zijn intermodale knooppunten bij uitstek. De overstap moet er vlot en veilig zijn georganiseerd. In de stationsomgeving in Roeselare wordt de verkeerssituatie grondig aangepakt. Het openbaar vervoer wordt van het andere verkeer gescheiden. Iedereen zal het station via een veilige route kunnen bereiken, om vervolgens vlot van het ene op het andere vervoermiddel te kunnen overstappen. Er wordt gezorgd voor voldoende parkeergelegenheid.

Oog voor de zwakke weggebruikers

Aan de oostzijde van het station, boven de ondergrondse parkeergarage, worden een groene wandelpromenade en een fietspad aangelegd. Gemotoriseerd verkeer is niet toegelaten in deze zone. Voetgangers kunnen door dat glooiende parkgebied veilig van de ene kant van het station naar de andere wandelen.

Onder de spoorviaduct, op het dak van de parkeergarage, komt er een stalling voor ongeveer 800 fietsen en 40 bromfietsen. Die stalling zal, net als de ondergrondse parkeergarage, rechtstreeks bereikbaar zijn vanuit de stationshal. Twee fietsbruggen zorgen voor een veilige verbinding tussen het Stationsplein en het fietsroutenetwerk. Fietsers zullen de stationsomgeving kunnen doorkruisen zonder met het autoverkeer in contact te komen.

Groter en beter zichtbaar busstation

Om voldoende en kwalitatieve plaats te reserveren voor de bussen en de klanten van De Lijn is er een nieuw busstation gepland op de hoek van de Ardooisesteenweg en de Beversesteenweg, in het parkgebied. Dat nieuwe busstation telt acht perrons met plaats voor een Lijnwinkel. Het wordt verbonden met de stationshal via een voetgangerspad. Door het niveauverschil zal het nieuwe busstation goed zichtbaar zijn vanuit de stationshal en vanop de perrons.

Grondige herziening van het parkeerbeleid

De parkeercapaciteit in de stationsbuurt wordt verhoogd en de nabijheid van de parkings ten opzichte van het station verbeterd. De twee NMBS-parkeerterreinen worden vervangen door één ondergrondse parkeergarage met drie niveaus. Ze is rechtstreeks vanuit het station bereikbaar en biedt plaats aan 559 autos.

Die ondergrondse pendelparking wordt aangelegd onder de groene wandelpromenade en zal bereikbaar zijn via de zoenzone aan het Stationsplein en via de ondergrondse Jules Lagaelaan.

In de Sint-Amandsstraat komt er eveneens een zoenzone, een taxizone en een zone voor kortparkeerders. Daarlangs kan men ook de ondergrondse parking binnenrijden.

Op het einde van de Ooststraat wordt in een nieuw gebouw een parking ingericht voor kortparkeerders. Hierdoor kunnen mensen gemakkelijk boodschappen doen in de omgeving.

Vlottere afwikkeling van het wegverkeer

De Jules Lagaelaan, aan de oostzijde van het station, wordt heraangelegd als tunnel onder de groene wandelpromenade. Het blijft een doorgaande straat met tweerichtingsverkeer. Het verkeer dat op het einde van de ondergrondse Jules Lagaelaan richting Stationsdreef wil, zal eerst rechtsaf moeten richting Beversesteenweg. Op het kruispunt van de Beversesteenweg en de Sint-Amandsstraat komt een rotonde zodat het verkeer daar opnieuw richting Stationsdreef kan.

Ook de Ardooisesteenweg mondt uit op die rotonde. Waar nu het kruispunt is van de Ardooisesteenweg met de Jules Lagaelaan komt het nieuwe busstation. Het tracé van de Ardooisesteenweg wordt daarom aangepast.

Werken, wonen en winkelen

Op het einde van de Ooststraat (kant Stationsplein), op de voormalige goederenkoer die nu als parkeerterrein wordt gebruikt en aan de huidige achterzijde van het station (aan de Jules Lagaelaan) zijn projectontwikkelingen mogelijk. Er is ruimte voor kantoren, winkels en woningen.

Planning

Momenteel wordt het voorontwerp van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) opgemaakt. In principe starten de werkzaamheden midden 2008 met de aanleg van een tijdelijke parking, de verhoging van de perrons en de plaatsing van nieuwe trappen en liften. Tegen eind 2012 zouden het station Roeselare, het busstation en de stationsomgeving er als nieuw moeten bijliggen, een nieuw park inbegrepen.

Kosten

De partners investeren samen 35 miljoen euro in het project. Daarvan neemt de NMBS-Groep 24,2 miljoen euro voor haar rekening (NMBS-Holding 20,1 miljoen euro, Infrabel 4,1 miljoen euro), de stad Roeselare investeert 8,3 miljoen euro en De Lijn 2,5 miljoen euro.