Voor 10 cent per kilometer door Noord-Holland
22-11-2007
Er komt één kilometertarief van 10 cent voor bijna al het stad- en
streekvervoer in Noord-Holland. Dat hebben de provincie Noord-Holland
en de Stadsregio Amsterdam deze week besloten.
De invoering van het kilometertarief is gekoppeld aan de invoering van
de OV-chipkaart, waarmee vanaf 1 augustus 2008 in heel Noord-Holland
kan worden gereisd.
Wie gebruik maakt van de kaart betaalt vanaf het invoeringsmoment dit
vaste bedrag per gereisde kilometer. Reizigers betalen met dit tarief
gemiddeld net zoveel als nu. Alleen voor het noorden van de provincie
staat het tarief nog niet vast. Daar wordt het openbaar vervoer
volgend jaar opnieuw aanbesteed.
Eenvoudig en klantvriendelijk
De Stadsregio Amsterdam en de provincie zijn de twee overheden die
voor Noord-Holland opdrachtgever zijn voor het openbaar vervoer. Bij
de keuze voor één tarief stond eenvoud en klantvriendelijkheid voorop.
Vooral omdat een aantal buslijnen, zoals de Zuidtangent, onder
verantwoordelijkheid van zowel de stadsregio als de provincie vallen.
Beide overheden willen voorkomen dat reizigers op één rit straks met
meerdere tarieven geconfronteerd worden. Het vaste kilometertarief
biedt de reiziger duidelijkheid. Naast dit kilometertarief geldt voor
de OV-chipkaart een basistarief van 70 cent. De huidige
leeftijdskortingen blijven gelden. Zo reizen kinderen onder de vier
jaar gratis en ontvangen kinderen tot 12 jaar en ouderen net als nu 34
procent korting op het tarief.
De vervoersbedrijven Arriva, Connexxion en GVB voeren de OV-chipkaart
tot 1 augustus 2008 gefaseerd in op alle bus-, tram- en metrolijnen in
Noord-Holland. Vanaf dat moment moet op alle lijnen met de kaart
gereisd kunnen worden.
Voorbeeld OV-chipkaart
Strippenkaart blijft nog even
De invoering van de OV-chipkaart betekent overigens niet dat de
strippenkaart direct verdwijnt. Zeker tot 1 januari 2009 kunnen
reizigers op bus en tram gebruik blijven maken van dit vervoerbewijs.
In de Amsterdamse metro, waar de OV-chipkaart al is ingevoerd, zal de
strippenkaart mogelijk enkele maanden eerder niet meer te gebruiken
zijn. Dit is pas het geval als OV-chipkaart op trams en bussen is
ingevoerd en goed functioneert.
Wie de strippenkaart blijft gebruiken, betaalt nog volgens het
zonesysteem. Gemiddeld is de reiziger daarmee net zo duur uit als met
het kilometertarief. Per reis kan het gebruik van de OV-chipkaart
echter duurder of goedkoper uitvallen. In het algemeen geldt dat
reizigers die langere afstanden binnen een zone reizen, meer gaan
betalen. Reizigers die nu te maken hebben met een ongunstige
zonegrens, zullen er in het algemeen op vooruit gaan.
Daarnaast zijn niet alle zones even groot, waardoor reizigers in het
ene gebied momenteel verder kunnen reizen op een strip dan reizigers
in een ander gebied. Met de invoering van het kilometertarief vervalt
dit verschil. De NS start in de loop van 2009 met de invoering van de
OV-chipkaart.
De tarieven voor de OV-chipkaart worden door alle opdrachtverlenende
overheden zelf vastgesteld. Het tarief staat hiermee in elk geval vast
voor het noorden van de Randstad. In het noordelijke deel van
provincie (Noord-Holland Noord) wordt het openbaar vervoer in 2008
opnieuw aanbesteed. Daar wordt het tarief bepaald door de eisen van de
provincie en de aanbiedingen van de winnende vervoerder.
De Stadsregio Amsterdam, de provincie Noord-Holland en de vervoerders
blijven bij de invoering van de OV-chipkaart intensief samenwerken. Zo
trekken ze ook in de informatievoorziening over de kaart zoveel
mogelijk gezamenlijk op.
Waar?
De nu vastgestelde tarieven gaan gelden voor de volgende
concessiegebieden:
* Haarlem IJmond
* Gooi- en Vechtstreek
* Zuidtangent
* Stad Amsterdam
* Waterland
* Zaanstreek
* Amstelland - Meerlanden
Provincie Noord-Holland