Provincie Noord-Holland

Voor 10 cent per kilometer door Noord-Holland

22-11-2007

Er komt één kilometertarief van 10 cent voor bijna al het stad- en streekvervoer in Noord-Holland. Dat hebben de provincie Noord-Holland en de Stadsregio Amsterdam deze week besloten.

De invoering van het kilometertarief is gekoppeld aan de invoering van de OV-chipkaart, waarmee vanaf 1 augustus 2008 in heel Noord-Holland kan worden gereisd.

Wie gebruik maakt van de kaart betaalt vanaf het invoeringsmoment dit vaste bedrag per gereisde kilometer. Reizigers betalen met dit tarief gemiddeld net zoveel als nu. Alleen voor het noorden van de provincie staat het tarief nog niet vast. Daar wordt het openbaar vervoer volgend jaar opnieuw aanbesteed.

Eenvoudig en klantvriendelijk
De Stadsregio Amsterdam en de provincie zijn de twee overheden die voor Noord-Holland opdrachtgever zijn voor het openbaar vervoer. Bij de keuze voor één tarief stond eenvoud en klantvriendelijkheid voorop. Vooral omdat een aantal buslijnen, zoals de Zuidtangent, onder verantwoordelijkheid van zowel de stadsregio als de provincie vallen.

Beide overheden willen voorkomen dat reizigers op één rit straks met meerdere tarieven geconfronteerd worden. Het vaste kilometertarief biedt de reiziger duidelijkheid. Naast dit kilometertarief geldt voor de OV-chipkaart een basistarief van 70 cent. De huidige leeftijdskortingen blijven gelden. Zo reizen kinderen onder de vier jaar gratis en ontvangen kinderen tot 12 jaar en ouderen net als nu 34 procent korting op het tarief.

De vervoersbedrijven Arriva, Connexxion en GVB voeren de OV-chipkaart tot 1 augustus 2008 gefaseerd in op alle bus-, tram- en metrolijnen in Noord-Holland. Vanaf dat moment moet op alle lijnen met de kaart gereisd kunnen worden.

Voorbeeld OV-chipkaart

Strippenkaart blijft nog even
De invoering van de OV-chipkaart betekent overigens niet dat de strippenkaart direct verdwijnt. Zeker tot 1 januari 2009 kunnen reizigers op bus en tram gebruik blijven maken van dit vervoerbewijs. In de Amsterdamse metro, waar de OV-chipkaart al is ingevoerd, zal de strippenkaart mogelijk enkele maanden eerder niet meer te gebruiken zijn. Dit is pas het geval als OV-chipkaart op trams en bussen is ingevoerd en goed functioneert.

Wie de strippenkaart blijft gebruiken, betaalt nog volgens het zonesysteem. Gemiddeld is de reiziger daarmee net zo duur uit als met het kilometertarief. Per reis kan het gebruik van de OV-chipkaart echter duurder of goedkoper uitvallen. In het algemeen geldt dat reizigers die langere afstanden binnen een zone reizen, meer gaan betalen. Reizigers die nu te maken hebben met een ongunstige zonegrens, zullen er in het algemeen op vooruit gaan.

Daarnaast zijn niet alle zones even groot, waardoor reizigers in het ene gebied momenteel verder kunnen reizen op een strip dan reizigers in een ander gebied. Met de invoering van het kilometertarief vervalt dit verschil. De NS start in de loop van 2009 met de invoering van de OV-chipkaart.

De tarieven voor de OV-chipkaart worden door alle opdrachtverlenende overheden zelf vastgesteld. Het tarief staat hiermee in elk geval vast voor het noorden van de Randstad. In het noordelijke deel van provincie (Noord-Holland Noord) wordt het openbaar vervoer in 2008 opnieuw aanbesteed. Daar wordt het tarief bepaald door de eisen van de provincie en de aanbiedingen van de winnende vervoerder.

De Stadsregio Amsterdam, de provincie Noord-Holland en de vervoerders blijven bij de invoering van de OV-chipkaart intensief samenwerken. Zo trekken ze ook in de informatievoorziening over de kaart zoveel mogelijk gezamenlijk op.

Waar?
De nu vastgestelde tarieven gaan gelden voor de volgende concessiegebieden:

* Haarlem IJmond

* Gooi- en Vechtstreek

* Zuidtangent

* Stad Amsterdam

* Waterland

* Zaanstreek

* Amstelland - Meerlanden