22-11-2007
Onderzoek BOVAG-afdeling WAS: Autowasmarkt staat onder druk
BUNNIK Vrijwel geen groei van de markt voor autowasbedrijven,
stijgende kosten en toenemende concurrentie: zo ziet de nabije
toekomst er uit volgens WAS, de afdeling van bij BOVAG aangesloten
autowasbedrijven. Voor met name middelgrote wasbedrijven liggen er
kansen.
Een wildwaterbaan in Zoetermeer vormde op 22 november het decor voor
de presentatie van de toekomstvisie van BOVAG-afdeling WAS. Gezien de
branche-ontwikkelingen had de afdeling geen betere locatie kunnen
kiezen. Turbulente marktomstandigheden maken het ondernemen in de
carwashbranche namelijk niet bepaald makkelijker, zo blijkt uit de
toekomstvisie van WAS, die is opgesteld onder begeleiding van
onderzoeksbureau Meijer & Van der Ham.
De autowasmarkt is bijna vol met betrekking tot de grote
autowaslocaties, de zogenaamde wasstraten. Op dit moment is de sfeer
in de Nederlandse autowasmarkt grimmiger aan het worden door de komst
van nieuwe toetreders en expanderende ketens, zegt voorzitter Ger
Loogman van BOVAG-afdeling WAS.
De combinatie van een afvlakkende markt en stijgende kosten wordt
extra pijnlijk als zich nieuwe concurrenten in de buurt vestigen.
Loogman heeft daar in het verleden al verschillende voorbeelden van
gezien: Nieuwkomers verslikken zich nogal eens in het rendement.
Doordat de omzet dan gedeeld moet worden en de kosten hoog blijven,
lijden nieuwe en bestaande bedrijven een zieltogend bestaan.
Meijer & Van der Ham heeft met behulp van een kleine steekproef
becijferd dat een nieuwe concurrent in de buurt kan zorgen voor een
omzetdaling van 24% en een brutowinstdaling van 73% voor een bestaand
wasbedrijf. Door de stijging van de aanschafkosten van
wasinstallaties, de gebouwen en de stijging in de energie- en
arbeidskosten is het break-even point van deze wasstraten in de loop
der jaren verdubbeld. Hierdoor komen kleine, korte wasstraten in de
problemen. Deze vaak in de kleinere plaatsen gevestigde bedrijven zien
hun rendement dalen en zullen zich over hun toekomst moeten gaan
beraden. Er is volgens Loogman bij dit soort bedrijven branchebreed
sprake van lage rendementen met als gevolg veel regionale dramas. Tja,
zegt Loogman wil je een goede boterham verdienen, dan is dat dus
eerder een zaak van de lange adem dan van het snelle geld: je moet
veel herinvesteren en vaak zelf hard meewerken.
Het is echter niet allemaal kommer en kwel in de wasmarkt, want door
de stijging van het break-even point bij wasstraten ontstaat er een
markt voor middelgrote locaties. Dit zullen naar alle
waarschijnlijkheid locaties zijn die een mix vormen van een aantal
wasboxen en één, twee of drie roll-overs. Dit soort concepten zullen
het gat moeten opvullen tussen de enkelvoudige roll-over die vaak bij
tankstations te vinden is en de wasstaat die vaak stand-alone
opereert.
Bron: Persbericht BOVAG
Datum: 22-11-2007
BOVAG