BOVAG

22-11-2007
Onderzoek BOVAG-afdeling WAS: Autowasmarkt staat onder druk

BUNNIK Vrijwel geen groei van de markt voor autowasbedrijven, stijgende kosten en toenemende concurrentie: zo ziet de nabije toekomst er uit volgens WAS, de afdeling van bij BOVAG aangesloten autowasbedrijven. Voor met name middelgrote wasbedrijven liggen er kansen.

Een wildwaterbaan in Zoetermeer vormde op 22 november het decor voor de presentatie van de toekomstvisie van BOVAG-afdeling WAS. Gezien de branche-ontwikkelingen had de afdeling geen betere locatie kunnen kiezen. Turbulente marktomstandigheden maken het ondernemen in de carwashbranche namelijk niet bepaald makkelijker, zo blijkt uit de toekomstvisie van WAS, die is opgesteld onder begeleiding van onderzoeksbureau Meijer & Van der Ham.

De autowasmarkt is bijna vol met betrekking tot de grote autowaslocaties, de zogenaamde wasstraten. Op dit moment is de sfeer in de Nederlandse autowasmarkt grimmiger aan het worden door de komst van nieuwe toetreders en expanderende ketens, zegt voorzitter Ger Loogman van BOVAG-afdeling WAS.
De combinatie van een afvlakkende markt en stijgende kosten wordt extra pijnlijk als zich nieuwe concurrenten in de buurt vestigen. Loogman heeft daar in het verleden al verschillende voorbeelden van gezien: Nieuwkomers verslikken zich nogal eens in het rendement. Doordat de omzet dan gedeeld moet worden en de kosten hoog blijven, lijden nieuwe en bestaande bedrijven een zieltogend bestaan.

Meijer & Van der Ham heeft met behulp van een kleine steekproef becijferd dat een nieuwe concurrent in de buurt kan zorgen voor een omzetdaling van 24% en een brutowinstdaling van 73% voor een bestaand wasbedrijf. Door de stijging van de aanschafkosten van wasinstallaties, de gebouwen en de stijging in de energie- en arbeidskosten is het break-even point van deze wasstraten in de loop der jaren verdubbeld. Hierdoor komen kleine, korte wasstraten in de problemen. Deze vaak in de kleinere plaatsen gevestigde bedrijven zien hun rendement dalen en zullen zich over hun toekomst moeten gaan beraden. Er is volgens Loogman bij dit soort bedrijven branchebreed sprake van lage rendementen met als gevolg veel regionale dramas. Tja, zegt Loogman wil je een goede boterham verdienen, dan is dat dus eerder een zaak van de lange adem dan van het snelle geld: je moet veel herinvesteren en vaak zelf hard meewerken.

Het is echter niet allemaal kommer en kwel in de wasmarkt, want door de stijging van het break-even point bij wasstraten ontstaat er een markt voor middelgrote locaties. Dit zullen naar alle waarschijnlijkheid locaties zijn die een mix vormen van een aantal wasboxen en één, twee of drie roll-overs. Dit soort concepten zullen het gat moeten opvullen tussen de enkelvoudige roll-over die vaak bij tankstations te vinden is en de wasstaat die vaak stand-alone opereert.
Bron: Persbericht BOVAG
Datum: 22-11-2007