Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Den Haag, 22 november 2007
---
Totaal aan winkelverkoopoppervlak in Nederland nu boven de 28 miljoen m2
Spectaculaire toename winkelverkoopvloeroppervlak
Het totaal aan winkelverkoopvloeroppervlak in Nederland heeft de grens van 28 miljoen vierkante meter overschreden. Eind oktober 2007 lag dit totaal op 28.172.984 vierkante meter. Dat is 4.059.745 miljoen vierkante meter meer dan vijf jaar geleden. De toename komt daarbij uit op 800.000 m2 nieuw winkeloppervlak gemiddeld per jaar over de laatste vijf jaar. Aldus het permanente onderzoek naar de omvang van winkelverkoopvloeroppervlak van het retaildatonderzoeksbureau Locatus. Vastgoedmarkt, het leidende maandblad in Nederland op het gebied van commercieel vastgoed, publiceert deze meest recente data in de nieuwste uitgave, die vrijdag 23 november 2007 uitkomt. De cijfers zijn opvallend, omdat Nederland al jaren een hoge winkeldichtheid per hoofd van de bevolking in Europa kent en de grens nog niet lijkt te zijn bereikt.
Aantal verkooppunten nauwelijks toegenomen
Volgens Gerard Zandbergen, directeur van Locatus, is hierbij verder opvallend dat het aantal verkooppunten in de afgelopen vijf jaar nauwelijks is toegenomen. Eind oktober 2202 bedroeg dit aantal verkooppunten 216.826 tegen 220.333 nu. Zandbergen: 'Dan hebben we over retail in de meest brede zin van het woord. Dus inclusief garages, horeca, bankfilialen en andere dienstverlenende ondernemingen. Beperk we ons tot specifieke retail dan is er zelfs sprake van een daling van het aantalverkooppunten, namelijk van 114.360 units naar 111.782.'
Conclusies
Volgens Zandbergen kunnen er een aantal conclusies uit de cijfers worden getrokken. 'De belangrijkste is, dat het aantal vierkante meters verkoopvloeroppervlak per winkelunit moet zijn toegenomen. In 2002 was dat nog 210 m2 per unit, eind oktober 2007 is dat toegenomen naar 252 m2.'
Een tweede vaststelling van Zandbergen is, dat in de binnenstad de retailfunctie ongeveer gelijk is gebleven. Daarbuiten deed zich de groei voor, en dan vooral op GDV/PDV-locaties. 'De relatieve positie van winkels in de binnenstad is dus verzwakt. Ondanks alle inspanningen van gemeentesturen en andere overheden om deze te behouden en zelfs te versterken', aldus Zandbergen. Andere onderzoeksdata van Locatus bevestigen volgens Zandbergen dit beeld. 'Sinds 2000 is het aantal bezoekers aan Nederlandse binnenstedelijke retailontwikkelingen afgenomen met ruim 20 procent.'
De groei van het aantal meters winkelverkoopvloeroppervlak doet zich voor in de hoofdwinkelgebieden, de grote en kleine kernverzorgende centra, maar met name inde grootschalige concentraties, de zogenoemde gdv/pdv locaties. Zandbergen: 'Buurtcentra vertonen zelfs krimp.
Opvallend is verder de sterke groei van 'verspreide bewinkeling'. Zandbergen: 'De politieke lijn is nog steeds: we willen geen weidewinkels, want we willen geen Franse of Belgische toestanden. Maar ze zijn er al en er komen er nog meer.' Hij noemt de plannen voor een Mega Mall van OVG Projectontwikkeling in Tilburg: 'Een out-of-town Shopping Centre gaat er absoluut zeker komen. Dat is een logische ontwikkeling.'
Een andere conclusie is, dat onderzoek aangeeft dat er jaarlijks gemiddeld voor 300.000 m2 aan nieuwe retailplannen bij komt. Zandbergen: 'Maar als je naar de feitelijke cijfers kijkt, zie je dat er per jaar maar liefst gemiddeld 800.000 m2 aan de voorraad is toegevoegd. Dat betekent dus, dat er veel meer op retailgebied wordt toegevoegd dan bekend is vanuit een planningsperspectief, dus ook niet bij de gemeenten en ook niet bij een brancheorganisatie als de Neprom. Ik denk dat dat komt doordat de verzamelaars van dit soort planningsdata vooral uitgaan van de grotere toevoegingen, terwijl er daadwerkelijk nogal wat gebeurt op kleinschalig gebied. Wij registreren alles wat gerealiseerd wordt, dus ook de plannen van 800 tot 1400 vierkante meter en daar zit blijkbaar in totaliteit de grootste stijging.'
Interpretatie cijfers t.o.v. leegstand
Hoe interpreteert Zandbergen deze cijfers in relatie tot leegstand en de enorme pijplijn aan retailvastgoed die er nog zit aan te komen. 'In 1998 zei mijn collega Baptist Brayé al dat we met een flinke toename van retailvastgoed rekening moesten houden en dat dat helemaal niet erg zou zijn. Hij werd toen voor gek verklaard. We zijn sindsdien 10 miljoen vierkante meters verder en nog altijd kan de markt dit goed opvangen. Ook de leegstand is de afgelopen vijf jaar niet toegenomen. Er is geen maximum verbonden aan het aantal nieuwe retailmeters, de retailsector bepaalt zelf waar het maximum ligt op basis van omzet en winstcijfers. De groei zal dus gewoon doorgaan.'
Meer informatie / Contact
Voor een nadere toelichting op deze cijfers is Gerard Zandbergen telefonisch beschikbaar onder nummer: 0348 - 490290. Voor een toelichting is ook beschikbaar: Ruud de Wit, hoofdredacteur Vastgoedmarkt: 06-53329501.
---- --