Gemeente Groningen

woensdag 21 november 2007:
Groningen straks vanuit het westen beter bereikbaar

De plannen voor het transferium Hoogkerk zijn klaar. Nu de planologische procedures nog, dan kan over een jaar de schop in de grond. Anderhalf jaar later kunnen dan de eerste automobilisten daar overstappen op de HOV-as naar het centrum. Voor bezoekers uit Roden, Leek en Friesland zet Groningen hiermee een belangrijke stap om de stad bereikbaar te houden. Met de aanleg van het transferium is ruim 14 miljoen euro en een grenscorrectie gemoeid. In december kan de gemeenteraad groen licht geven voor het project.

Om bereikbaar te blijven zet Groningen in op HOV-assen naar de stad en transferia aan de grote toegangswegen. Automobilisten krijgen daardoor een bruikbaar alternatief om in de stad te komen. Het transferium Hoogkerk stond al lang op het programma. Echt haalbaar leek het niet, totdat in 2005 opnieuw met de ontwikkeling werd gestart. Diverse verkeersaanpassingen voor het transferium werden losgekoppeld en apart uitgevoerd. Zo is eerst de doorstroming van het verkeer op de A7 en de N372 aangepakt, werden de verkeerslichten vervangen door rotondes en zijn rijstroken verdubbeld. Met het verleggen van het fietspad en voorrang voor automobilisten is de doorstroming geoptimaliseerd. De volgende stap is het aanleggen van het transferium, waarvoor een nieuw versoberd plan is gemaakt.

Het transferium ligt tussen de A7, de Drentselaan en de te verleggen Groningerweg (N372). Het is de overgangszone van landelijk naar stedelijk gebied. Het transferium sluit aan op de omgeving met een groene uitstraling en past zo in het landschap rond het Eelderdiep. Het terrein wordt ook verdiept aangelegd en er komt een dijkje om te voorkomen dat autolichten het natuurgebied `De Peizermaden' in schijnen.

In de eerste fase worden ca. 330 verharde parkeerplaatsen aangelegd. De noordwesthoek van het terrein blijft voorlopig gras, bestemd voor incidentele pieken in de parkeerbehoefte. Ook als daar straks verharding komt - waarmee de capaciteit 580 plaatsen wordt - is uitbreiding nog mogelijk, en wel tot 1000 parkeerplaatsen. Dan is er ook plaats voor een restaurant-hotel op het transferium.

Behalve parkeerplaatsen zijn er direct ook al fietsstallingen, kluisjes en een toiletvoorziening voor reizigers opgenomen. Er is ook aan sociale veiligheid gedacht: er is een aangepast verlichtingsplan, de te behouden groenstroken en bossages worden uitgedund en het transferiumgebouw wordt zeer open van karakter. Ook is het de bedoeling het terrein te bewaken tijdens bepaalde uren van de dag.

Voordat de aanleg van het transferium is een bestemmingsplanprocedure nodig. De gemeente Noordenveld voert deze uit, omdat de eerste fase van het transferium op haar grondgebied ligt. De verwachting is dat zij eind dit jaar het voorontwerp vrijgeeft voor inspraak.

Om straks onduidelijkheden over eigendom en beheer te voorkomen is in regioverband een correctie in de provincie- en gemeentegrens afgesproken. Deze procedure start gelijktijdig met de bestemmingsplanprocedure. Voor een latere uitbreiding van het transferium is overigens nog een grenscorrectie nodig, en wel met de gemeente Tynaarlo. Dat is nu nog niet aan de orde.

Onderdeel van het hele plan is ook het aanpassen van de kruising busbaan - Eemsgolaan. Voor de verkeersveiligheid had de gemeente al een ton uitgetrokken voor het aanbrengen van waarschuwingslichten. Nadere analyse heeft geleid tot een andere aanpak die effectiever is. De kruising wordt nu verhoogd uitgevoerd, waardoor het verkeer moet afremmen. Deze maatregel is ook nog 40.000 euro goedkoper dan de geplande waarschuwingslichten.