woensdag 21 november 2007:
Groningen straks vanuit het westen beter bereikbaar
De plannen voor het transferium Hoogkerk zijn klaar. Nu de
planologische procedures nog, dan kan over een jaar de schop in de
grond. Anderhalf jaar later kunnen dan de eerste automobilisten daar
overstappen op de HOV-as naar het centrum. Voor bezoekers uit Roden,
Leek en Friesland zet Groningen hiermee een belangrijke stap om de
stad bereikbaar te houden. Met de aanleg van het transferium is ruim
14 miljoen euro en een grenscorrectie gemoeid. In december kan de
gemeenteraad groen licht geven voor het project.
Om bereikbaar te blijven zet Groningen in op HOV-assen naar de stad en
transferia aan de grote toegangswegen. Automobilisten krijgen daardoor
een bruikbaar alternatief om in de stad te komen. Het transferium
Hoogkerk stond al lang op het programma. Echt haalbaar leek het niet,
totdat in 2005 opnieuw met de ontwikkeling werd gestart. Diverse
verkeersaanpassingen voor het transferium werden losgekoppeld en apart
uitgevoerd. Zo is eerst de doorstroming van het verkeer op de A7 en de
N372 aangepakt, werden de verkeerslichten vervangen door rotondes en
zijn rijstroken verdubbeld. Met het verleggen van het fietspad en
voorrang voor automobilisten is de doorstroming geoptimaliseerd. De
volgende stap is het aanleggen van het transferium, waarvoor een nieuw
versoberd plan is gemaakt.
Het transferium ligt tussen de A7, de Drentselaan en de te verleggen
Groningerweg (N372). Het is de overgangszone van landelijk naar
stedelijk gebied. Het transferium sluit aan op de omgeving met een
groene uitstraling en past zo in het landschap rond het Eelderdiep.
Het terrein wordt ook verdiept aangelegd en er komt een dijkje om te
voorkomen dat autolichten het natuurgebied `De Peizermaden' in
schijnen.
In de eerste fase worden ca. 330 verharde parkeerplaatsen aangelegd.
De noordwesthoek van het terrein blijft voorlopig gras, bestemd voor
incidentele pieken in de parkeerbehoefte. Ook als daar straks
verharding komt - waarmee de capaciteit 580 plaatsen wordt - is
uitbreiding nog mogelijk, en wel tot 1000 parkeerplaatsen. Dan is er
ook plaats voor een restaurant-hotel op het transferium.
Behalve parkeerplaatsen zijn er direct ook al fietsstallingen,
kluisjes en een toiletvoorziening voor reizigers opgenomen. Er is ook
aan sociale veiligheid gedacht: er is een aangepast verlichtingsplan,
de te behouden groenstroken en bossages worden uitgedund en het
transferiumgebouw wordt zeer open van karakter. Ook is het de
bedoeling het terrein te bewaken tijdens bepaalde uren van de dag.
Voordat de aanleg van het transferium is een bestemmingsplanprocedure
nodig. De gemeente Noordenveld voert deze uit, omdat de eerste fase
van het transferium op haar grondgebied ligt. De verwachting is dat
zij eind dit jaar het voorontwerp vrijgeeft voor inspraak.
Om straks onduidelijkheden over eigendom en beheer te voorkomen is in
regioverband een correctie in de provincie- en gemeentegrens
afgesproken. Deze procedure start gelijktijdig met de
bestemmingsplanprocedure. Voor een latere uitbreiding van het
transferium is overigens nog een grenscorrectie nodig, en wel met de
gemeente Tynaarlo. Dat is nu nog niet aan de orde.
Onderdeel van het hele plan is ook het aanpassen van de kruising
busbaan - Eemsgolaan. Voor de verkeersveiligheid had de gemeente al
een ton uitgetrokken voor het aanbrengen van waarschuwingslichten.
Nadere analyse heeft geleid tot een andere aanpak die effectiever is.
De kruising wordt nu verhoogd uitgevoerd, waardoor het verkeer moet
afremmen. Deze maatregel is ook nog 40.000 euro goedkoper dan de
geplande waarschuwingslichten.
Gemeente Groningen