De vijftig-plus vrouw wil uit het 'seniorenhokje'

22/11/2007 14:59



MarketResponse Nederland BV



Leusden, 22 november 2007 - Maar liefst 67% van de vrouwen tussen 50 en 69 jaar vindt producten voor 50+ niet bij haar passen. De ongewenste post is verkeerd getimed, opdringerig en voldoet totaal niet aan de behoefte. De vijftiger van nu zit nog lang niet achter de geraniums, heeft een druk gezinsleven en werkt nog volop (64%). Daarnaast maakt ze regelmatig gebruik van nieuwe media zoals e-mail en internet (61%) en kan ze zelf haar weg prima vinden als ze informatie nodig heeft. Dit blijkt uit een landelijk representatief onderzoek van MarketResponse onder meer dan 500 vrouwen. Géén vijftigplusbus
In Nederland denken we graag in hokjes, dat geeft structuur. Zodra een vrouw Sarah heeft gezien belandt ze in het seniorenhokje en wordt veelvuldig door bedrijven als zodanig benaderd. Natuurlijk stoot een bedrijf niemand voor het hoofd met een 50+ korting op vakantieparken, OV-jaarkaart of zorgverzekering. Maar de vrouw van vijftig van nu zit ècht niet te wachten op een pot seniorencrème, vijftigplusbus, seniorensport of 50+ beurs. Om nog maar te zwijgen over de bijna bangmakende ongewenste reclame en post over hulpbehoevende middelen. Ze voelen zich betutteld, behandeld als 'oude vrouw' en de toon staat ze niet aan. Dit beeld wordt nog eens extra kracht bij gezet door het onlangs verschenen boek Hoezo 50!? van Henriëtte van Heusden. Segmentatie op leeftijd is passé
Vijftig plussers worden ongevraagd benaderd door niet aansprekende bedrijven met producten waarmee zij zich niet kunnen identificeren. Bijna de helft (45%) van de ondervraagde vrouwen voelt zich door bedrijven in het bejaardenhokje gestopt en meer dan de helft (66%) voelt zich daar absoluut niet thuis. Een ruime meerderheid van de vrouwen (63%) zit niet te wachten op de 50-plus post. Bedrijven slaan hiermee de plank volledig mis. Marketeers zouden zichzelf eens achter de oren moeten krabben of ze eigenlijk wel weten wie ze aanschrijven, voordat ze hun marketingtrucjes uit de kast trekken. Sterker nog, het roept irritatie op (47%). Deze irritatie ontstaat vooral omdat het beeld van bedrijven van vrouwen van 50 totaal niet klopt. Bijna alle vrouwen willen af van dat 'seniorenhokje'
Bedrijven zijn in hun benadering van deze doelgroep aan een verjongingskuur toe, ze lopen gemiddeld 20 jaar achter, constateert Pauline Bron, research consultant bij MarketResponse. 'Bij deze vorm van segmenteren staat niet de behoefte maar de leeftijd centraal. Dat ze daarbij ook een grote groep irriteren nemen ze op de koop toe.' Volgens Bron moeten bedrijven stoppen met hokjes denken. De uitdaging is om te kijken wie de doelgroep is en wat de doelgroep beweegt. Dit zorgt voor een stuk minder irritatie en maakt effectieve en efficiënte communicatie mogelijk. Voorkom die opdringerige push door de brievenbus. En als marketeers dan toch zo nodig willen segmenteren op leeftijd, schuif dan minimaal 20 jaar door voor het bereiken van de senior. Onderzoekmethodiek
Voor dit landelijk representatieve onderzoek zijn 502 vrouwen in Nederland, tussen 50 en 69 jaar ondervraagd. Het onderzoek is telefonisch uitgevoerd met behulp van CATI en opgenomen in het continu omnibus onderzoek binnen het consumentenpanel van MarketResponse: De Onderzoek Groep met circa 60.000 panelleden. MarketResponse
MarketResponse is één van de grootste onafhankelijke research consultancy bureaus van Nederland. MarketResponse streeft naar een zo groot mogelijke effectiviteit voor haar klanten. Resultaten van marktonderzoek worden geplaatst in relevante bedrijfskundige kaders waarop klanten direct kunnen sturen. Onze aanbevelingen zijn helder en haalbaar.

De meeste relaties die MarketResponse met haar klanten aangaat zijn structureel van aard. MarketResponse ondersteunt haar klanten op vraagstukken rondom het managen van klanten, medewerkers, het portfolio en de marketingcommunicatie in zowel B2B als B2C-markten. Naast het toepassen van beproefde onderzoekstechnieken, is MarketResponse bij uitstek in staat om inzichten effectief te communiceren. Realisatie van uw bedrijfsdoelstellingen staat daarbij centraal. MarketResponse heeft ruim 20 jaar ervaring in het faciliteren van besluitvorming op basis van marktonderzoek. Wij zijn trots op de kwaliteit van ons bedrijf met meer dan honderd experts, een eigen interview center, en een panel, De Onderzoek Groep, het meest representatieve panel in Nederland.

Voor meer informatie, en de volledige onderzoeksuitkomsten, kunt u contact opnemen met: Pauline Bron, research consultant (p.bron@marketresponse.nl), MarketResponse, tel: 033 330 33 33.

Publicatie uitsluitend met bronvermelding MarketResponse.






Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie,