Time : 13:50:55
Date : 22 November 2007
Sender Name: STANDAARDBOEKHANDEL

Primeur voor Vlaanderen Standaard Boekhandel opent allereerste boekhandel in een baanwinkelomgeving

Met de opening van een boekhandel langs de A12 in Schelle (voorheen Woonboulevard Boomsesteenweg) zet Standaard Boekhandel een nieuwe stap in zijn groeistrategie en presenteert een innovatief boekhandelsconcept aangepast aan een baanwinkelomgeving.

Groeistrategie

Een retailbedrijf dat in een stagnerende tot licht groeiende markt (zoals de boekenmarkt) zijn bedrijfsresultaat op niveau wil houden, heeft geen andere keuze dan het realiseren van een groeistrategie. Vijfentwintig jaar geleden telde Standaard Boekhandel vierentwintig verkooppunten. Eind maart 2006 opende Standaard Boekhandel zijn honderdste winkel in het Vlaams-Brabantse Merchtem. Nu, onderhalf jaar later, opent Standaard Boekhandel zijn honderdentwaalfde winkel en daarmee ook zijn eerste baanwinkel.

Of er nog meer baanwinkels zullen komen, hangt af van wat het management zal leren uit dit eerste initiatief dat uitdrukkelijk als een test wordt beschouwd.
Naast de groei van het eigen winkelnetwerk groeit Standaard Boekhandel ook verder door samenwerking met partners. Dertien vestigingen van Fun herbergen vandaag reeds een Standaard Bookshop als "shop in de shop" met een boekenaanbod specifiek gericht op de klanten van Fun (kinder- en jeugdboeken en vrije tijd). Het is de bedoeling dat tegen eind mei 2008 alle zesentwintig Fun vestigingen over een Standaard Bookshop zullen beschikken. Enkele vestigingen van Kinepolis baten vandaag reeds een Standaard Shop uit waarin ze een aanbod van boeken, dvd's, cd's, en
merchandisingproducten verkopen die gerelateerd zijn aan de in de Kinepolis vestigingen vertoonde bioscoopfilms. Het is eveneens de bedoeling om de samenwerking met Kinepolis nog verder uit te breiden.

Baanwinkel versus centrumwinkel

Historisch gezien kent Vlaanderen een distributielandschap met retailers die zich ofwel in een baanwinkelomgeving ofwel in een centrumwinkelomgeving vestigen.
Recent kwam de ontwikkeling van formules op gang die kiezen voor een gemengde vestigingspolitiek.
Standaard Boekhandel bouwde ondertussen een stevig netwerk van winkels uit die gevestigd zijn op de betere locaties in het centrum van de stad met een gemiddelde winkeloppervlakte van tweehonderdvijftig vierkante meter. In de grotere steden loopt dit zelfs op tot meer dan duizend vierkante meter. Met deze test wil Standaard Boekhandel nagaan of een baanwinkelomgeving een opportuniteit is voor boekenverkoop. Dit betekent zeker niet dat Standaard Boekhandel zijn aanwezigheid in
de stadscentra niet verder zal uitbouwen, wel integendeel. Op korte termijn worden nieuwe vestigingen in de stadscentra van Nieuwpoort, Landen, Leuven (tweede winkel), Aartselaar, Malle, Lier (tweede winkel) en Sint-Andries Brugge voorzien. In een vijftal andere steden wordt momenteel actief gezocht naar een locatie.

Een nieuwe winkelformule?

Traditioneel biedt Standaard Boekhandel u een laagdrempelige winkel met een breed boekenassortiment en een aanvullend assortiment dvd's, cd-roms, kranten en tijdschriften, wenskaarten,... Ook voor de baanwinkel met een winkelvloer van meer dan zeshonderd vierkante meter werd voor dit uitgangspunt gekozen. Maar een klant die shopt in een baanwinkelomgeving heeft een ander verwachtingspatroon dan de bezoeker van een stadscentrum. Daarom ontwikkelde Standaard Boekhandel met het advies van conceptadviseur Risc uit Kontich een nieuw winkelconcept. Dit levert een duidelijk herkenbare Standaard Boekhandel op met integratie van nieuwe stijl- en beleveniselementen en enkele nieuwe productgroepen die tot op vandaag niet terug te vinden zijn bij Standaard Boekhandel.
De winkelruimte werd verdeeld in verschillende corners waarbij rond elke productcategorie een eigen sfeer werd gecreëerd. Een intuïtieve routing leidt shoppers doorheen de diverse belevingswerelden. Zo vinden we in de afdeling koken en lifestyle een coffee corner met design leestafel, bij de algemene literatuur een gezellige zithoek met comfortabele zetels, bij het multimedia aanbod een life presentatie van het DVD-aanbod dat breder is dan bij een traditionele Standaard Boekhandel en nieuwe productgroepen als gezelschapsspellen, consolegames, posters, cd's...
De kinder- en jeugdafdeling met strips en een breed aanbod jeugdboeken dat mooi wordt aangeboden per leeftijdscategorie wordt ondersteund door een fel oranje leesput. Standaard Boekhandel presenteert er zelfs een mooi geschenkassortiment van Noukie's, Nijntje, Bumba, Hopla,...
Ook de corner gericht op de reiziger met een breed assortiment reisgidsen, wegenkaarten, fiets- en wandelkaarten, stratenatlassen...verdient zeker een bezoek.
Standaard Boekhandel opteerde voor een strakke belijning en tegelijk warme atmosfeer.
Deze Standaard Boekhandel is dan ook een aanrader voor shoppers op zoek naar goede boeken en leuke geschenken, voor shoppers die een de harmonie tussen rust en beleving op prijs stellen.

In bijlage alvast een blik op de nieuwe boekhandel. Deze bijlage is ook te vinden via www.pressreleases.be

Voor meer informatie en digitale foto's kunnen journalisten zich wenden tot:

Daniël Dullers
Directeur marketing
Standaard Boekhandel NV
03/760.32.57
0477/49.74.63

http://www.standaardboek.com