Nr.2007-641
Arnhem,22 november 2007
Nederlandse provincies en nordrhein-westfalen willen grensoverschrijdende bereikbaarheid via weg en spoor verbeteren
Mobiliteit trekt zich niets aan van grenzen. Daarom hebben de provincies Gelderland, Limburg en Overijssel samen met Nordrhein-Westfalen een regionale verkeersconferentie georganiseerd over grensoverschrijdende mobiliteit over de weg en het openbaar vervoer. Doel was om te horen hoe het bedrijfsleven en de medeoverheden aankijken tegen de toenemende mobiliteit tussen Nederland en Duitsland. Tijdens de conferentie zijn probleemgebieden in beeld gebracht en zijn ideeën uitgewisseld om bereikbaarheidsproblemen op te lossen. De conferentie heeft duidelijk gemaakt dat een goede informatievoorziening steeds belangrijker wordt om de mobiliteit goed af te wikkelen.
Grensoverschrijdend openbaar vervoer moet beter
Tijdens de conferentie is geconstateerd dat het grensoverschrijdend openbaar vervoerssysteem net zo zou moeten zijn als binnen de eigen landsgrenzen. Dit is in de praktijk moeilijk te realiseren in verband met de hoge kosten. Daarbij speelt ook dat de vraag naar openbaar vervoer in dunner bevolkte gebieden in het grensgebied niet altijd hoog is.
Draagvlak voor Deltalijn
De stap voor stap benadering van de Deltalijn, dat is de spoorverbinding tussen de Randstad en het Rijn-Ruhr-gebied, is onderschreven. Door het aanleggen van passeersporen, een andere bovenleiding en het ongelijkvloers maken van kruisingen kan de spoorverbinding veel beter functioneren.
Uiteindelijk ontstaat dan een hoogwaardige spoorverbinding met Duitsland, de belangrijkste handelspartner van Nederland. Ook vanuit economisch perspectief is het realiseren van een hogesnelheidsverbinding nodig. Nordrhein-Westfalen heeft haar steun betuigd voor de aanpak van de Deltalijn.
Op elkaar afgestemde infrastructuurnetten nodig
De infrastructuurnetten moeten goed op elkaar aansluiten. Dit geldt voor het spoornet, maar ook voor het wegennet. Voorbeeld is de wegenstructuur in de Achterhoek en Nordrhein-Westfalen. Hoe ziet het wegennet er straks uit als de N18 is doorgetrokken van Varsseveld naar Enschede? Welke route kiezen de Duitse automobilisten door het gebied? Dit wordt in kaart gebracht en de komende periode besproken met de Duitse partners.
Grensoverschrijdende mobiliteitsinformatie
De informatievoorziening voor de reiziger is afgestemd op de situatie in het eigen land. Dat maakt het voor de reiziger lastig om aan de andere kant van de grens passende informatie te krijgen. De betrokken partijen hebben afgesproken de informatievoorziening op elkaar af te gaan stemmen.
Het gaat daarbij om informatiebronnen als routeplanners, andere informatiesystemen voor de weggebruiker en de reiziger, informatie voor en gebruik van modellen om prognoses te doen en het verzamelen van gegevens. De partners willen dit onderwerp verder oppakken in het kader van Interreg IV.
Provincie Gelderland