jaarlijks 1.500 jonge vakmensen nodig voor haven en industrie
22/11/2007 14:25
Stichting Kennisinfrastructuur Mainport Rotterdam
Beroepsonderwijs moet gaan voorzien in
helft personeelsbehoefte van haven en industrie
jaarlijks 1.500 jonge vakmensen nodig
Het regionale beroepsonderwijs dient de komende jaren de helft van de personeelsbehoefte van havenlogistieke en industriële bedrijven te leveren. Jaarlijks zijn als gevolg van uitbreiding en vervanging (pensionering) in totaal ruwweg 2.000 - 3.000 nieuwe werknemers nodig. Daarvan zullen naar schatting zo'n 1.500 banen door schoolverlaters vervuld moeten worden. Het overgrote deel (80 %) betreft mbo-banen; de overige liggen op hbo en wo niveau. Het merendeel van de bedrijven in het haven- en industriecomplex verwacht meer personeel aan te gaan nemen dan in de afgelopen jaren.
Dit zijn de voornaamste conclusies uit de Arbeidsmarktverkenning Mainport Rotterdam, die in opdracht van Havenbedrijf Rotterdam, havenondernemersvereniging Deltalinqs en KMR door het onderzoeksbureau Ecorys is uitgevoerd. De verkenning maakt onderdeel uit van het in september j.l. gesloten 'Convenant onderwijs-arbeidsmarkt' tussen het havenbedrijfsleven, de gemeente Rotterdam en drie mbo-scholen: Albeda, Zadkine en het Scheepvaart- en Transportcollege (STC-Group).
Vraag en aanbod voor 7 bedrijvenclusters in kaart gebracht
Deze zomer zijn 160 bedrijven in het haven- en industriegebied gevraagd naar hun personeelsbehoefte in de komende vier jaar. Dit om beter inzicht te krijgen in de personele gevolgen van de vergrijzing en van de toekomstige uitbreiding van de haven met de Tweede Maasvlakte. Het onderzoek heeft de vraag naar personeel voor zeven clusters in kaart gebracht van enerzijds havenlogistiek (cargadoors, stuwadoors, expediteurs en machinale overslag) en anderzijds de industrie (proces- en petrochemie en (industriële) maintenancebedrijven).
De uitkomsten zijn vervolgens vergeleken met cijfers over leerlingenaantallen in de mbo- en hbo-opleidingen binnen de regio. De clusters vertegenwoordigen met 38.000 werknemers ruim de helft van de totale werkgelegenheid in haven- en industriecomplex (71.000 arbeidsplaatsen). Sectoren als scheepvaart, handel en zakelijke dienstverlening vielen buiten de reikwijdte van het onderzoek.
Veel vertrouwen
De bedrijven in de onderzochte sectoren geven aan dat gediplomeerde uitstromers uit het regionale beroepsonderwijs ongeveer de helft van de vacatures in de industrie en de havenlogistiek zullen moeten gaan opvullen. Daaruit spreekt veel vertrouwen in de betreffende beroepsopleidingen. Gemiddeld genomen ligt dit percentage in ons land op zo'n 20 á (max.) 30%. Havenbedrijf, Deltalinqs en KMR verwachten dat het er in de praktijk nog wel eens meer zouden kunnen worden omdat de bedrijven in een krappe arbeidsmarkt minder uit de markt kunnen halen dan ze zelf verwachten.
De percentages verschillen overigens per sector. De industriële maintenance bedrijven/contractors (voor onderhoud en reparatie van industriële installaties) denken ongeveer 1/3 uit het onderwijs te halen en 2/3 vanuit de markt. De cargadoors-branche lijkt de krapte voor de komende jaren beter in te schatten en houdt er rekening mee dat maar liefst 63% van de nieuwe medewerkers straks rechtstreeks vanuit de schoolbanken komt.
Meer personeel
Bijna 60 % van de bedrijven die aan de arbeidsmarktverkenning hebben meegedaan verwacht tot 2011 meer personeel aan te nemen dan in de afgelopen jaren. Slechts 4 % schat in minder personeelsadvertenties te hoeven plaatsen.
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat de uitstroom vanuit de procesoperatoropleidingen (niveau 3-4) momenteel nog niet kan voldoen aan de vraag. Maar dankzij de extra investeringen in het Procescollege groeit het aantal gediplomeerde schoolverlaters zodanig sterk dat in 2010 in de personeelsbehoefte van bedrijven kan worden voorzien.
Dat geldt nog allerminst voor de maintenancebedrijven. Die zijn volop op zoek naar elektrotechnici, werktuigbouwkundigen en installatietechnici op mbo-niveau 2, 3 en 4. Het vorig jaar opgerichte Maintenance College en de complete vernieuwing van de RDM fabriekshal moeten hier soelaas bieden. Ook aan schoolverlaters met een havenlogistieke mbo-opleiding bestaat grote behoefte op alle niveaus: van managers of medewerkers havenlogistiek en havenoperaties tot aan (aankomend) cargadoors en expediteurs.
Voor functies op hbo-niveau blijkt het maken van een vergelijking tussen de personeelsbehoefte en de verwachte uitstroom vanuit het onderwijs lastiger te maken. Immers, veel technisch of logistiek hbo afgestudeerden zullen in de regio ook in andere sectoren een baan zoeken of buiten de regio aan de slag gaan.
Voor de opdrachtgevers Deltalinqs, Havenbedrijf Rotterdam en KMR zijn de uitkomsten van het onderzoek een bevestiging van de eerder tijdens de Wereldhavendagen in het Convenant onderwijs-arbeidsmarkt gemaakte afspraken. De komende vier jaar zullen partners eendrachtig investeren in de kwaliteit van het beroepsonderwijs en in het bevorderen van de instroom cq. verhoogde uitstroom van mbo-leerlingen richting haven en industrie.
Het volledige rapport is onder de titel "Arbeidsmarktverkenning Mainport Rotterdam" te downloaden op www.kmr.nl
http://www.kmr.nl