Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Nieuwe dienstregeling NMBS: plussen en minnen

Gebruikers evalueren nieuwe dienstregeling

Vandaag start de NMBS met de communicatie over de nieuwe dienstregeling, geldig vanaf 9 december. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is uiteraard tevreden met de uitbreiding van de treindienst in de Kempen en de nieuwe treinen tussen Antwerpen en Gent. Toch zitten er ook wel wat haken en ogen aan de nieuwe dienstregeling.

Turnhout krijgt de lang beloofde directe trein naar Antwerpen, Mol, Geel, Sinaai en Belsele krijgen een tweede verbinding per uur naar de Metropool. De NMBS legt op werkdagen een derde trein per uur in tussen Gent en Antwerpen. Dat vindt de reizigersbond uiteraard positief.

Maar oorspronkelijk waren er meer verbeteringen gepland. De opening van de nieuwe spoortunnel onder Antwerpen had het begin moeten zijn van meer treinen richting Puurs, Mechelen en Essen. Door een tekort aan treinbestuurders komt hier niets van in huis.

Op de belangrijke as Brussel - Antwerpen worden de treinen iets beter gespreid dan vroeger, maar 's avonds en in het weekend wordt de bediening erg mager.

Voor de regio's Leuven en Hasselt zijn er geen verbeteringen, terwijl de aansluiting Leuven erg slecht blijft voor wie bv uit de regio Zaventem-Diegem komt en verder wil richting Hageland, Limburg of Luik. In Hasselt is er veel vraag naar snelle treinen naar Antwerpen en Brussel.

Op een aantal verbindingen (L-trein Leuven-Mechelen, IC Turnhout-Brussel, L-trein Gent-Eeklo) wordt de dienstregeling ongeveer een half uur verschoven. Dit lijkt in de grafieken van de dienstregelingsmakers een neutrale operatie, maar voor veel reizigers heeft het vervelende consequenties. Niet iedereen heeft variabele werkuren en voor de scholen en scholieren betekent zo'n verschuiving een groot praktisch probleem.

Reizigers met klachten over de nieuwe dienstregeling, kunnen hun verhaal kwijt op het meldpunt dienstregeling@bttb.be. De BTTB zal de meldingen analyseren en gebundeld aanbieden aan de NMBS.

terug Persbericht BTTB 22 november 2007