Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Nieuwe dienstregeling NMBS: plussen en minnen
Gebruikers evalueren nieuwe dienstregeling
Vandaag start de NMBS met de communicatie over de nieuwe
dienstregeling, geldig vanaf 9 december. De Bond van Trein-, Tram- en
Busgebruikers (BTTB) is uiteraard tevreden met de uitbreiding van de
treindienst in de Kempen en de nieuwe treinen tussen Antwerpen en
Gent. Toch zitten er ook wel wat haken en ogen aan de nieuwe
dienstregeling.
Turnhout krijgt de lang beloofde directe trein naar Antwerpen, Mol,
Geel, Sinaai en Belsele krijgen een tweede verbinding per uur naar de
Metropool. De NMBS legt op werkdagen een derde trein per uur in tussen
Gent en Antwerpen. Dat vindt de reizigersbond uiteraard positief.
Maar oorspronkelijk waren er meer verbeteringen gepland. De opening
van de nieuwe spoortunnel onder Antwerpen had het begin moeten zijn
van meer treinen richting Puurs, Mechelen en Essen. Door een tekort
aan treinbestuurders komt hier niets van in huis.
Op de belangrijke as Brussel - Antwerpen worden de treinen iets beter
gespreid dan vroeger, maar 's avonds en in het weekend wordt de
bediening erg mager.
Voor de regio's Leuven en Hasselt zijn er geen verbeteringen, terwijl
de aansluiting Leuven erg slecht blijft voor wie bv uit de regio
Zaventem-Diegem komt en verder wil richting Hageland, Limburg of Luik.
In Hasselt is er veel vraag naar snelle treinen naar Antwerpen en
Brussel.
Op een aantal verbindingen (L-trein Leuven-Mechelen, IC
Turnhout-Brussel, L-trein Gent-Eeklo) wordt de dienstregeling ongeveer
een half uur verschoven. Dit lijkt in de grafieken van de
dienstregelingsmakers een neutrale operatie, maar voor veel reizigers
heeft het vervelende consequenties. Niet iedereen heeft variabele
werkuren en voor de scholen en scholieren betekent zo'n verschuiving
een groot praktisch probleem.
Reizigers met klachten over de nieuwe dienstregeling, kunnen hun
verhaal kwijt op het meldpunt dienstregeling@bttb.be. De BTTB zal de
meldingen analyseren en gebundeld aanbieden aan de NMBS.
terug
Persbericht BTTB 22 november 2007