Provincie Groningen

Verkeerscampagne 'Gebruik je hoofd, niet je airbag' 22 november 2007

Houd achter het stuur je aandacht bij het verkeer. Zo luidt de boodschap van de campagne `Gebruik je hoofd, niet je airbag' waarmee de Regiopolitie Groningen en de provincie Groningen automobilisten erop wijzen dat ze tijdens het rijden bij de les moeten blijven. De campagne moet zogenoemde `eenzijdige ongevallen' voorkomen. Dit zijn ongevallen waarbij geen andere weggebruikers zijn betrokken. Deze ongevallen worden vaak veroorzaakt doordat bestuurders in een ogenblik van onoplettendheid van de weg raken en de macht over het stuur verliezen.

Vooral jongeren
Ruim een derde van het aantal doden in het verkeer valt bij eenzijdige ongevallen. Opvallend daarbij is, dat het aantal verkeersdoden onder jongeren van 18-24 jaar als gevolg van een dergelijk ongeval bijna het dubbele is (60%).
De provincie Groningen en de Regiopolitie Groningen onderzoeken op dit moment hoe zij in 2008 extra acties kunnen ondernemen om het aantal jongere slachtoffers te verminderen.

Oorzaak
Vaak is de oorzaak van een slippartij het uittrekken van een jasje, het wisselen van een cd of het snel even bijwerken van de make-up. Maar ook de risico's van vermoeidheid en medicijngebruik worden vaak onderschat. In de campagne-uitingen wordt een link tussen oorzaak en gevolg getoond.

Campagne
De boodschap `Gebruik je hoofd, niet je airbag' wordt onder de aandacht gebracht door onder andere abri-reclame, spots op TV Noord, affiches en ansichtkaarten die door vrijwilligers van Veilig Verkeer Nederland worden uitgedeeld bij sporthallen en andere openbare gelegenheden.
Meer informatie over deze campagne kunt u vinden op de website www.gebruikjehoofd.nl.

Verkeerscampagne Gebruik je hoofd, niet je airbag

22 november 2007