Verkeerscampagne 'Gebruik je hoofd, niet je airbag'
22 november 2007
Houd achter het stuur je aandacht bij het verkeer. Zo luidt de
boodschap van de campagne `Gebruik je hoofd, niet je airbag' waarmee
de Regiopolitie Groningen en de provincie Groningen automobilisten
erop wijzen dat ze tijdens het rijden bij de les moeten blijven. De
campagne moet zogenoemde `eenzijdige ongevallen' voorkomen. Dit zijn
ongevallen waarbij geen andere weggebruikers zijn betrokken. Deze
ongevallen worden vaak veroorzaakt doordat bestuurders in een ogenblik
van onoplettendheid van de weg raken en de macht over het stuur
verliezen.
Vooral jongeren
Ruim een derde van het aantal doden in het verkeer valt bij eenzijdige
ongevallen. Opvallend daarbij is, dat het aantal verkeersdoden onder
jongeren van 18-24 jaar als gevolg van een dergelijk ongeval bijna het
dubbele is (60%).
De provincie Groningen en de Regiopolitie Groningen onderzoeken op dit
moment hoe zij in 2008 extra acties kunnen ondernemen om het aantal
jongere slachtoffers te verminderen.
Oorzaak
Vaak is de oorzaak van een slippartij het uittrekken van een jasje,
het wisselen van een cd of het snel even bijwerken van de make-up.
Maar ook de risico's van vermoeidheid en medicijngebruik worden vaak
onderschat. In de campagne-uitingen wordt een link tussen oorzaak en
gevolg getoond.
Campagne
De boodschap `Gebruik je hoofd, niet je airbag' wordt onder de
aandacht gebracht door onder andere abri-reclame, spots op TV Noord,
affiches en ansichtkaarten die door vrijwilligers van Veilig Verkeer
Nederland worden uitgedeeld bij sporthallen en andere openbare
gelegenheden.
Meer informatie over deze campagne kunt u vinden op de website
www.gebruikjehoofd.nl.
Verkeerscampagne Gebruik je hoofd, niet je airbag
22 november 2007
Provincie Groningen