Consumentenautoriteit legt boete op aan Sana Direct B.V.

22/11/2007 13:03



Consumentenautoriteit



De Consumentenautoriteit legt een boete op aan het bedrijf Sana Direct B.V. vanwege het overtreden van een aantal regels van consumentenrecht waardoor veel consumenten zijn gedupeerd. De opgelegde boetes bedragen in totaal EUR 88.000,=. Daarnaast moet het bedrijf de informatievoorziening op zijn website aanpassen onder last van een dwangsom. Ook moet Sana Direct BV, op straffe van een dwangsom in de toekomst afzien van het ongevraagd toezenden van vervolgzendingen van producten. Sana Direct B.V., tevens handelend onder de naam Naturpost, is een postorderbedrijf dat onder meer reformvoeding, dieetvoeding, natuurgeneesmiddelen en voedingssupplementen aanbiedt. De producten kunnen besteld worden via websites en worden tevens aangeboden via telemarketing.

De Consumentenautoriteit is een onderzoek naar het bedrijf gestart naar aanleiding van klachten en signalen van consumenten. De klachten hielden met name in dat consumenten na een eerste zending van producten ongewild aan vervolgzendingen bleken vast te zitten. Zij meldden de klachten zowel bij de Consumentenbond als bij ConsuWijzer.

De boetes zijn opgelegd omdat het verboden is consumenten ongevraagd producten toe te sturen met een verzoek om betaling. Ook is Sana Direct B.V. op de websites onvoldoende duidelijk geweest over de manier waarop een koop tot stand komt en heeft het bedrijf de consument onvoldoende mogelijkheden geboden bestelfouten te herstellen. De last onder dwangsom is opgelegd om ervoor te zorgen dat de informatie op de website wordt aangepast en dat het bedrijf, als het zijn telemarketingactiviteiten hervat, de consument expliciet akkoord vraagt voordat vervolgzendingen worden toegestuurd.

De beboete onderneming kan bezwaar of beroep aantekenen tegen het besluit van de Consumentenautoriteit.





http://www.consumentenautoriteit.nl;http://www.consuwijzer.nl