Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen

21-11-2007

'Van sjoelen naar skiën'
KNAW-president Frits van Oostrom hekelt hokjesgeest in onderwijsland

In zijn openingslezing bij het Nationaal Onderwijs Congres in Eindhoven noemde Frits van Oostrom vanmorgen de hokjesgeest misschien wel de voornaamste zwakte in de Nederlandse onderwijscultuur. De verkokering begint al na de basisschool: met twaalf jaar gaat de leerling 'de delta in', op het VWO moet hij/zij al na de derde kiezen uit vier profielen, en wie daarna het hoger onderwijs in gaat, krijgt keuze uit honderden bachelor- en masteropleidingen. En: eenmaal de keuze gemaakt, zit men al te vast in de verkavelde polder. Op bestuurlijk gebied is het niet anders: alle onderwijssectoren hebben hun eigen platform, van waaruit ze ijveren voor deelbelangen, impliciet elkaar beconcurrerend bij het ministerie. Maar, aldus Van Oostrom, "het model van ieder voor zich en Ronald voor ons allen zal niet voldoende werken."

Om zijn verlangen naar een andere cultuur in één beeld te vangen, pleitte Van Oostrom voor een - on-Nederlandse - overgang 'van sjoelen naar skiën'. Van star en smal en kortebaanswerk binnenshuis naar soepel, breder en met aantrekkelijke overgangen op de piste tussen verschillende niveaus. Plus: langere lijnen, mogelijkheden van onderbreken en herinstappen, en in de frisse lucht. Met veel meer aandacht voor brede vorming in veelzijdig burgerschap naast de vakmatige scholing, geletterdheid voor bèta's, gecijferdheid voor alfa's en besef van hoe de instituties in de samenleving werken bij elke hoger opgeleide. En ook verwerkelijking van een dimensie waar Nederland internationaal erkend zwak in is: het levenslang leren, "wat geen straf is maar een toenemende behoefte bij samenleving en individu. In Nederland is onderwijs te zeer het privilege van jonge mensen."

Natuurlijk is skiën een duurdere sport dan sjoelen - maar hoe zwaar weegt dat probleem? Frits van Oostrom haalde in zijn lezing scherp uit naar de Nederlandse houding om onderwijs vooral als kostenpost te zien, in plaats van als investering. Dat geldt op individueel niveau: studenten durven niet (goudgerand) te lenen voor hun eigen opleiding, maar vinden het wel normaal dat ze zich voor een huis diep in de schulden steken. Eenzelfde houding beklemt soms het ministerie zelf. Zo mocht de grootscheepse BaMa-operatie, waarbij de Nederlandse universitaire structuur werd geschoeid op Angelsaksische leest, op voorhand niets extra's kosten - waardoor de universitaire bacheloropleidingen geen vier jaar mochten duren - wat de Angelsaksische standaard is - maar slechts drie jaar. Van Oostrom: "ter inhoudelijke rechtvaardiging betoogde de toenmalige minister van Onderwijs dat het niveau van het Nederlandse VWO dusdanig is dat wij daarna in drie jaar kunnen waar Amerika vier jaar voor nodig heeft& Nog afgezien van de vraag of dit zo is, is het toch - en zeker van een minister van Onderwijs - een jammerlijke redenering: hou die kennisvoorsprong vast en bouw haar uit, zou ik zeggen, in plaats van deze de zegen na te geven."

In tal van andere sectoren zijn in ons land intussen hogere kosten de normaalste zaak van de wereld, en de aanvaarde prijs voor de vooruitgang. Van Oostrom trok afsluitend de vergelijking met de HSL, waar miljarden extra zijn gevoteerd voor een - alleszins discutabele - doelbesteding. Maar bij de lerarensalarissen ("toch landelijk minstens zo'n grote wens als per trein een kwartier eerder in Parijs") was de reactie: heel belangrijk, ga maar snel geld zoeken op de onderwijsbegroting. Frits van Oostrom sloot af met de constatering: "Er is iets grondig mis met prioriteitsbeleving in dit land - en we zijn er allemaal bij."

Noot voor de pers:
Voor nadere inlichtingen kunt u contact opnemen met de afdeling Communicatie KNAW, tel. 020-5510733 of 06 1137 5909

KNAW, Het Trippenhuis, Kloveniersburgwal 29, Amsterdam. Postbus 19121, 1000 GC Amsterdam.
Afdeling Voorlichting tel. 020-5510733, fax 020-6204941. voorlichting@bureau.knaw.nl