Socialistische Partij

Concrete plannen dyslexie hard nodig

21-11-2007 * SP-Kamerlid Renske Leijten heeft voorgesteld een succesvol project om dyslectische kinderen te helpen landelijk uit te proberen. Leijten: "Dit project vond plaats op scholen in Rotterdam. Daar kregen kinderen met leesproblemen extra hulp. Van een aantal kinderen werd al snel duidelijk dat ondanks deze extra ondersteuning de leesproblemen groot bleven. Na een zorgvuldige diagnose werd duidelijk dat het bij hen ging om dyslexie. Deze kinderen werden vervolgens intensief én effectief individueel geholpen en begeleid. Volgens alle betrokkenen en experts met veel succes."

Na aandringen van het SP-Kamerlid heeft de staatssecretaris toegezegd om in het voorjaar van 2008 te komen met concrete plannen om deze leerlingen te ondersteunen. Leijten: "Er zijn al allerlei maatregelen genomen om dyslexie eerder op te sporen, om leraren en specialisten op school te ondersteunen en om de samenwerking met externe instellingen te verbeteren. Er is het één en ander bereikt, maar het zijn pas de allereerste stappen. Het blijft in de plannen van het kabinet nog veel te vrijblijvend. Daarom stel ik voor Rotterdamse aanpak breed uit te proberen. Dat is een kant en klare aanpak, die in de praktijk zijn nut heeft bewezen." Leijten stelde daarom ook voor om een coördinerend persoon aan te stellen op het ministerie om ervoor te zorgen dat er vaart komt in het ontwikkelen en uitvoeren van plannen.

Zo'n 10% van de leerlingen verlaat het basisonderwijs als 'functioneel ongeletterd'. Dat wil zeggen dat hun leesvaardigheid onvoldoende is om zich in de huidige maatschappij te kunnen redden. Daarbij gaat het om 20.000 leerlingen per jaar. Bijna 4% van de kinderen is dyslectisch en heeft langdurig intensieve ondersteuning nodig. Leijten: "Lezen was en ís misschien wel het allerbelangrijkste dat kinderen leren op de basisschool. Deze kinderen kunnen zich vaak niet volledig ontwikkelen naar vermogen omdat hun handicap ze in de weg zit. Dyslexie is maar al te vaak een onzichtbare handicap met grote negatieve gevolgen. Veel leerlingen met dyslexie spijbelen of vallen uit. Of ze komen op een lager schooltype uit dan ze aankunnen. Dat geeft een knauw aan hun waardigheid en het zelfrespect."

Leijten: "Dat is al met al genoeg reden voor het kabinet om slagvaardig te gaan handelen in deze. Wij zullen hun verrichtingen kritisch op de voet volgen."