Brussel, 21 november 2007
100 000 oproepen aan Europe Direct in 2007
Europe Direct, de informatiehotline van de Europese Commissie, kreeg op 13
november de 100 000e oproep van het jaar. De vraag kwam van mevrouw Sandrine
Jean van het sociaal en cultureel centrum ODYSSEE in Gard (Zuid-Frankrijk).
Zij belde het gratis telefoonnummer van EUROPE DIRECT 00800 6 7 8 9 10 11 en
vroeg of werknemers uit Polen nog steeds een arbeidsvergunning en een
verblijfskaart in Frankrijk nodig hebben. De vraag werd onmiddellijk
beantwoord door Rasa, een van leden van het meertalige team van het
contactcentrum.
Het is een nieuw record voor EUROPE DIRECT. Margot Wallström,
vice-voorzitter van de Europese Commissie en bevoegd voor het
communicatiebeleid, verklaarde dat "EUROPE DIRECT er voor de burgers
is. Het verbindt de burgers met de EU, beantwoordt hun vragen en
luistert naar hun problemen. Ik zou willen dat steeds meer mensen een
beroep op EUROPE DIRECT deden".
Op de dag waarop EUROPE DIRECT de 100 000e oproep van 2007 kreeg,
namen ook burgers uit Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland,
Hongarije, Slowakije, Spanje, Roemenië, Denemarken, Griekenland,
Tsjechië, Litouwen, Bulgarije, Italië, Nederland, Zweden, Portugal,
Finland, Latijns-Amerika, Azië en Afrika contact met het centrum op.
Wat is EUROPE DIRECT?
EUROPE DIRECT werd opgestart in 1998. Het telefoonnummer 00800 6 7 8 9
10 11 kan door iedereen in de EU worden gebeld en de bellers kunnen
een antwoord in alle officiële talen van de EU krijgen.
Vragen per e-mail worden gemiddeld binnen de drie werkdagen
beantwoord. Om complexe vragen te beantwoorden worden deskundigen
ingeschakeld. Het contactcentrum biedt ook een internetdienst aan om
burgers online te helpen.
Populaire thema's
In 2007 ging een groot aantal vragen over de interne markt (reizen,
werken en studeren in het buitenland), de Europese instellingen en de
roamingregelgeving. Veel vragen gingen ook over de rechten van
vliegtuigpassagiers. Momenteel stijgt het aantal vragen over het
hervormingsverdrag.
Naast algemene vragen over de EU beantwoordt EUROPE DIRECT ook vragen
over het zevende kaderprogramma voor onderzoek en de interne markt
(Wegwijzerdienst voor burgers) en vragen van de exporthelpdesk voor
exporteurs in ontwikkelingslanden.
Wie neemt contact op met EUROPE DIRECT?
De personen die contact met EUROPE DIRECT opnemen, vormen een
heterogene groep: van studenten die een verhandeling schrijven, tot
gepensioneerden die informatie vragen over de pensioenregelingen in
andere Europese landen dan hun eigen land. Kleine en middelgrote
ondernemingen (kmo's) informeren naar de financiële mogelijkheden om
een bedrijf op te starten of uit te breiden, terwijl allerlei
deskundigen vragen stellen over Europese richtlijnen en verordeningen.
Algemene informatie
EUROPE DIRECT is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00
tot 18.30 uur MET. Buiten deze uren kan een boodschap worden
achtergelaten op het voicemailsysteem van EUROPE DIRECT. De dienst
biedt:
* een gratis telefoonnummer (00 800 6 7 8 9 10 11) dat overal vanuit
de 27 lidstaten kan worden gebeld.
* een e-mail- en internetdienst via de volgende site:
http://ec.europa.eu/europedirect/
Nadere informatie vindt u op de volgende site:
http://ec.europa.eu/europedirect/
European Union