Nummer
2007468BW
Datum
21 november 2007
Meer mensen bereiken met volwasseneneducatie
Wijkgerichte aanpak, start in impulswijken
Het college wil dat de komende jaren meer Tilburgse volwassenen een cursus volgen in
het kader van volwasseneneducatie. "Deelname aan educatie bevordert de zelfredzaamheid
en sociale en economische participatie van burgers", aldus wethouder Hugo Backx van
Onderwijs. "We moeten dan ook meer mensen zien te bereiken en hen de drempel over
helpen om een cursus te gaan volgen. Via een wijkgerichte aanpak gaan we het aanbod naar
de mensen toe brengen."
Wijkgerichte aanpak
Het college realiseert zich dat veel mensen opzien tegen deelname aan een cursus, met
name autochtone analfabeten en laaggeletterden. In de cursus leren ze onder meer (beter)
lezen, schrijven en rekenen en dat zijn vaardigheden die maatschappelijk als zeer basaal
beschouwd worden. Om inwoners te stimuleren deel te nemen aan een cursus wil het
college dat het ROC Midden-Brabant deelnemers gaat werven in de wijken in de stad. Dit
gaat gebeuren door inzet van intermediairs uit de doelgroep zelf. Het ROC krijgt de
opdracht om volgend jaar te starten met deze wijkgerichte aanpak in de vijf impulswijken:
Kruidenbuurt, Stokhasselt, Groenewoud, Trouwlaan/Uitvindersbuurt en
Groeseind/Hoefstraat.
Doelgroepen
Net als in het verleden wil het college een aantal groepen via het ROC cursussen blijven
aanbieden. Het gaat om autochtone analfabeten en laaggeletterden, jongvolwassenen
zonder startkwalificatie, analfabete inburgeraars, voormalige inburgeraars en licht
verstandelijk gehandicapten. Daarnaast zijn er vier groepen die beter in beeld moeten
komen: senioren van 55 jaar en ouder, vrijwilligers, uitkeringsgerechtigden en
laagopgeleide werkenden aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Deze mensen wil de
gemeente onder meer opsporen via de wijkgerichte aanpak.
Het college is tenslotte van plan om in de toekomst ook non-formele educatie in
aanmerking te laten komen voor subsidiëring. Non-formele educatie omvat kortlopende
cursussen op het gebied van bijvoorbeeld vreemde talen, cultuur en creativiteit. Over de
precieze invulling zal het college begin 2008 een besluit nemen.