Nummer 
                                                                             2007468BW 



                                                                             Datum 

                                                                             21 november 2007 






Meer mensen bereiken met volwasseneneducatie 
Wijkgerichte aanpak, start in impulswijken 
Het college wil dat de komende jaren meer Tilburgse volwassenen een cursus volgen in 
het kader van volwasseneneducatie. "Deelname aan educatie bevordert de zelfredzaamheid 
en sociale en economische participatie van burgers", aldus wethouder Hugo Backx van           
Onderwijs. "We moeten dan ook meer mensen zien te bereiken en hen de drempel over             
helpen om een cursus te gaan volgen. Via een wijkgerichte aanpak gaan we het aanbod naar   
de mensen toe brengen."                                                                    

Wijkgerichte aanpak                                                                       
Het college realiseert zich dat veel mensen opzien tegen deelname aan een cursus, met          
name autochtone analfabeten en laaggeletterden. In de cursus leren ze onder meer (beter)      
lezen, schrijven en rekenen en dat zijn vaardigheden die maatschappelijk als zeer basaal    
beschouwd worden. Om inwoners te stimuleren deel te nemen aan een cursus wil het               
college dat het ROC Midden-Brabant deelnemers gaat werven in de wijken in de stad. Dit         
gaat gebeuren door inzet van intermediairs uit de doelgroep zelf. Het ROC krijgt de         
opdracht om volgend jaar te starten met deze wijkgerichte aanpak in de vijf impulswijken:      
Kruidenbuurt, Stokhasselt, Groenewoud, Trouwlaan/Uitvindersbuurt en                            
Groeseind/Hoefstraat.                                                                          

Doelgroepen                                                                                    
Net als in het verleden wil het college een aantal groepen via het ROC cursussen blijven       
aanbieden. Het gaat om autochtone analfabeten en laaggeletterden, jongvolwassenen              
zonder startkwalificatie, analfabete inburgeraars, voormalige inburgeraars en licht            
verstandelijk gehandicapten. Daarnaast zijn er vier groepen die beter in beeld moeten          
komen: senioren van 55 jaar en ouder, vrijwilligers, uitkeringsgerechtigden en                 
laagopgeleide werkenden aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Deze mensen wil de               
gemeente onder meer opsporen via de wijkgerichte aanpak.                                       

Het college is tenslotte van plan om in de toekomst ook non-formele educatie in               
aanmerking te laten komen voor subsidiëring. Non-formele educatie omvat kortlopende         
cursussen op het gebied van bijvoorbeeld vreemde talen, cultuur en creativiteit. Over de     
precieze invulling zal het college begin 2008 een besluit nemen.