Vaccinatie tegen varkenspest
21 november 2007 - kamerstuk
Kamerbrief waarin de minister aangeeft dat vaccinatie tegen varkenspest een doeltreffende en diervriendelijke methode is die in het beleid wordt opgenomen. De kosten worden doorbelast aan de sector.
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-GRAVENHAGE
13 november 2007 2070804670 VD. 2007/2671 21 november 2007
Kamervragen over vaccinatie tegen
varkenspest
Geachte Voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen gesteld door het lid Thieme
(PvdD) inzake vaccinatie tegen varkenspest.
1
Kent u het bericht 'vaccinatie bij varkenspest'?'
Ja.
2 en 5
Deelt u de opvatting dat vaccinatie een doeltreffender, goedkopere en meer diervriendelijke
methode is dan ruiming van gezonde dieren ten tijde van varkenspest? Zo ja, op welke
termijn en wijze wilt u deze opvatting dan vertalen in concrete beleidsmaatregelen? Zo
neen, waarom niet?
Kunt u aangeven of u bereid bent bij een uitbraak van varkenspest aan vaccineren de
voorkeur te geven boven ruimen? Zo ja, welke maatregelen gaat u nu al nemen om dat te
kunnen realiseren? Zo neen, waarom niet?
Ja. Het beleid inclusief de inzet van vaccinatie is verwoord in het conceptbeleidsdraaiboek
klassieke varkenspest. Op dit moment worden de aanbevelingen van het in het bericht
'vaccinatie bij varkenspest' genoemde onderzoek ingepast in het definitieve beleidsdraaiboek
dat ik u voor het eind van dit jaar hoop aan te bieden.
3
Drukken de kosten van vaccinatie in meerdere mate op de veehouder, waar de kosten van
ruiming uit de algemene middelen komen? Acht u het correct dat deze kosten onderdeel
uitmaken van de beleidsafweging tussen vaccineren en ruimen? Zo ja, waarom en op
welke wijze? Zo neen, op welke wijze garandeert u dat kostenafwegingen en ethische
vraagstukken niet door elkaar heen lopen bij de besluitvorming?
') Agrarisch Dagblad, 18 oktober 2007
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
21 november 2007 VD. 2007/2671 2
De directe kosten van vaccinatie of ruimen als bestrijdingsmaatregel worden allebei
uiteindelijk in rekening gebracht bij de veehouders. De overheid fungeert tijdelijk als
voorfinancier, omdat de overheid het vaccin aanschaft om te kunnen bestrijden.
Voorts komen de indirecte kosten en of gevolgschade van de bestrijding bij toepassing
van vaccinatie of ruimen direct en volledig voor rekening van de veehouders.
4
Ziet u mogelijkheden de maatschappelijke kosten die voortvloeien uit dierziektecrises in
het algemeen en in specifieke gevallen volledig ten laste van de sector te brengen, in
plaats van ze uit de publieke middelen te betalen? Zo ja, op welke termijn en wijze? Zo
neen, waarom niet?
Zoals in mijn antwoord op vraag 3 aangegeven, worden de kosten van bestrijding doorbelast
aan de sector. Maatschappelijke kosten kunnen afhankelijk van de dierziekte en de
ernst van uitbraak ontstaan, maar komen niet tot uitdrukking in concreet te betalen
rekeningen. Bestrijding door de overheid dient juist ook om de maatschappelijke kosten
van een uitbraak en bestrijding te beperken. Een belangrijk deel van de maatschappelijke
schade wordt bovendien geleden door de sector zelf; door het verlies aan exportmogelijkheden,
schade bij leveranciers en afnemers.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
G. Verburg
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit