abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
21 november 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGP-2007/8369 2070802230
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u mijn antwoorden op de vragen van het lid Cramer over de verkoop van
internationale treinkaartjes.
Op voorhand wijs ik u erop dat ik, zoals u weet, op detailniveau geen bemoeienis heb met
de dagelijkse bedrijfsvoering van NS. Met de activiteiten van NS Internationaal heb ik zelfs
geen enkele bemoeienis; deze vallen niet onder de vervoerconcessie voor het hoofdrailnet
of een andere concessie of contract (met uitzondering van mijn contract met HSA). Ik heb
echter begrip voor uw zorg en naar aanleiding van uw vragen heb ik uiteraard navraag
gedaan bij NS. Ik kan mij voorstellen dat u in uw vele contacten met NS zelf ook uw zorg
op dit punt aan de orde stelt.
1. Bent u op de hoogte van het artikel "Wegjaagbeleid" van de voorzitter van
reizigersvereniging ROVER?
1. Ja.
2. Is het waar dat er ook een balietoeslag wordt geheven op kaartjes die niet verkrijgbaar
zijn bij de automaat?
2. Ja, met dien verstande dat de begrippen balietoeslag en boekingskosten niet door
elkaar gehaald moeten worden. NS Internationaal heft inderdaad op alle inter-
nationale treinkaartjes boekingskosten, met uitzondering van twee klantgroepen. De
uitzonderingen zijn klanten met een functionele handicap die een ontheffingspas
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 6591
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGP-2007/8369
hebben en klanten die hun ticket hebben besteld via internet en dit komen om-
wisselen. NS Internationaal heft op internationale kaartjes boekingskosten om de
persoonlijke service rendabel te maken. NS Reizigers heft op haar nationale kaartjes
een balietoeslag. Deze balietoeslag wordt gebruikt voor verbeteringen in de service
zoals in de informatievoorziening. Over de hoogte van deze toeslag heb ik u bij brief
van 23 mei 2007 (kenmerk DGP/SPO/u.07.01146) geïnformeerd.
NS Internationaal werkt samen met NS Reizigers aan een transparant en eenvoudig
assortiment. Dat betekent: zo weinig mogelijk uitzonderingen. Uitzonderingen voor
een klein deel van het assortiment veroorzaken immers onduidelijkheden voor het hele
assortiment.
De meeste internationale treinkaartjes zijn via de automaat te kopen. Slechts een
beperkt deel van het internationale assortiment is niet verkrijgbaar via de automaat.
Het betreft hier de volgende producten:
· Railpluskaart (kortingskaart in combinatie met NS abonnement)
· Losse Railplus reductie
· Buitenlandse reducties
· Bahncard
· Verminderingskaart Vervoerbewijzen van een NL-station tot de grens
· Kaartjes vanuit het buitenland naar Nederland
· Fietskaart Duitsland
Deze producten vertegenwoordigen een fractie van de totale afgifte. Daarom maakt
NS Internationaal niet langer een uitzondering voor dit beperkte deel van het
assortiment. Dit betekent dat NS Internationaal een andere keuze maakt dan NS
Reizigers, dat uitsluitend een balietoeslag in rekening brengt voor kaartjes die ook uit
de automaat komen. NS Internationaal heft boekingskosten op alle internationale
kaartjes.
3. Deelt u de mening dat de balietoeslag niet te vergelijken is met boekingskosten die
men bij een reisbureau betaalt en dat het kopen van een kaartje van Overijssel naar
Nedersaksen net zo eenvoudig zou moeten zijn als het kopen van een kaartje naar
Gelderland?
3. Internationale treindiensten worden verzorgd door NS Internationaal. Met dat bedrijf
heb ik geen aansturingsrelatie via bijvoorbeeld een concessie. Op grond van Europese
regelgeving is internationaal treinvervoer vrij. NS Internationaal kan zelf bepalen hoe
ze kaartjes verkopen en tegen welke tarieven.
Ik heb de vraag dus voorgelegd aan NS Internationaal. Het bedrijf meldt mij dat de
boekingskosten die men bij NS Internationaal betaalt wel degelijk te vergelijken zijn
met boekingskosten die men bij een reisbureau betaalt. Boekingskosten zoals
gehanteerd in het reisbureau dienen als bijdrage op de bemenste verkoop. Boekings-
kosten zoals door NS Internationaal gehanteerd hebben hetzelfde doel. Tevens
hanteert NS Internationaal de marktconforme doelstelling reizigers financieel te
---
VENW/DGP-2007/8369
belonen als ze gebruik maken van de zogenaamde selfservice applicaties als
kaartverkoop automaat en internet.
Verder wijst NS Internationaal erop dat de reis van Overijssel naar Nedersaksen een
combinatie is van het Nederlandse tarief regiem met het Duitse tarief regiem en
daardoor niet te vergelijken met het kopen van een kaartje naar Gelderland dat maar
uit een enkel tarief regiem bestaat. Een reis waarbij een grens wordt gepasseerd is
altijd gecompliceerder dan een binnenlandse reis. NS probeert de reis zo eenvoudig
mogelijk te maken. Voor reizen waarbij gebruik wordt gemaakt van een hoge-
snelheidstrein werkt NS Internationaal in Railteam (een samenwerkingsverband van
Europese spoorvervoerders) aan het vereenvoudigen van internationale tarieven.
4. Waarom moeten veel buitenlandse kaartjes nog steeds drie werkdagen van tevoren
worden besteld terwijl dit niet hoeft voor vergelijkbare binnenlandse kaartjes?
4. NS meldt mij dat het niet juist is dat veel buitenlandse kaartjes drie werkdagen van
tevoren besteld moeten worden. NS Internationaal heeft in samenwerking met o.a.
Thalys al zogenaamde home print faciliteiten gerealiseerd. Daarnaast heeft NS in 2007
op de grote stations afhaalautomaten geplaatst waar de reiziger direct een kaartje kan
afhalen dat via internet of call centre besteld is.
5. Vanaf wanneer wordt het mogelijk om voor veel meer Europese bestemmingen
treinkaartjes te kopen uit de automaat?
5. NS Internationaal meldt dat het assortiment uit de automaat (kaarten naar buurlanden
zonder reserveringsplicht) beperkt is tot de meest gevraagde en verkochte bestem-
mingen en dat het internet assortiment breder is. NS werkt aan een uitbreiding die er
o.a. op gericht is om reizigers de mogelijkheid te bieden om in zogenaamde selfservice
centers op de grotere stations kaartjes (zonder toeslag) te kopen naar bestemmingen
die direct of via een overstap bereikbaar zijn. Ook in deze is de participatie in Railteam
relevant en erop gericht combinatietarieven van verschillende buitenlandse
maatschappijen te ontsluiten.
6. Kunt u aangeven wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen het omboekings-
systeem voor internationale treinreizen en dat van vliegtickets ten aanzien van tijdstip,
kosten en manier van omboeken (telefoon, internet, balie of schriftelijke restitutie)? Is
het bijvoorbeeld waar dat het omboeken van internationale treinreizen in de meeste
gevallen alleen bij de balie kan voor vertrek of via een ingewikkelde restitutie via de
klantenservice achteraf?
6. Om te beginnen wijst NS Internationaal erop dat luchtvaartmaatschappijen van A naar
B vliegen voor eigen opbrengsten en kosten. Het tarief en assortiment behorende bij
een vlucht bestaat daarmee veelal uit één enkel regiem. Internationale treinreizen
worden altijd uitgevoerd in samenwerking met buitenlandse treinmaatschappijen
waarbij opbrengsten en kosten gedeeld worden en tarieven altijd gecombineerd
worden. Internationale tarieven vinden hun oorsprong in de respectievelijke binnen-
---
VENW/DGP-2007/8369
landse tarieven van bijvoorbeeld DB in Duitsland en SNCF in Frankrijk, deze binnen-
landse tarieven verschillen wezenlijk van elkaar hetgeen een vergelijking ten opzichte
van de luchtvaart moeilijk maakt.
NS Internationaal volgt overigens nadrukkelijk de ontwikkelingen in de luchtvaart. Op
het gebied van verkoop, distributie en omboekvoorwaarden moet NS Internationaal
concurreren met luchtvaartmaatschappijen. Binnen de luchtvaart zijn er IATA
maatschappijen en zogenaamde low-cost maatschappijen met elk hun eigen
voorwaarden en systemen. NS Internationaal hanteert de officiële internationale UIC
omboekvoorwaarden alsmede de marktprijs voorwaarden van vervoerders als Thalys,
ICE, Eurostar en TGV.
Restitutie van ongebruikte tickets kan aan de Internationale verkooppunten en via NS
Klantenservice. Restitutie van via internet gekochte tickets kan alleen via de balies, call
centre en klantenservice. Via het call centre en klantenservice vindt terugbetaling
plaats via de oorspronkelijke betaalwijze (creditcard of Ideal) en aan de balie wordt
alleen via creditcard terugbetaald mits de 4 laatste cijfers van de creditcard op het
ticket staan. Dit alles ter voorkoming van fraude. Restituties van tickets die via het
reisbureau gekocht zijn, vindt ook aldaar plaats.
7. Deelt u de mening dat voor het aantrekkelijk maken van de trein als alternatief voor
het vliegtuig het omboeken van een internationale treinticket net zo eenvoudig moet
worden als het omboeken van een vliegticket? Zo ja, vanaf wanneer wordt dit
mogelijk?
7. Ik ben van mening dat het goed zou zijn als de internationale trein een aantrekkelijk
alternatief is voor het vliegtuig. Het is echter niet aan mij, maar aan NS om daarin
keuzes te maken. NS Internationaal is een zelfstandig commercieel bedrijf dat
concurreert met vliegtuigmaatschappijen. Een commercieel bedrijf zal over het
algemeen uit eigenbelang zo veel mogelijk drempels voor klanten wegnemen. Ik neem
dus aan dat NS Internationaal het omboeken van een internationaal treinticket zo
eenvoudig mogelijk maakt.
NS Internationaal meldt de mening te delen dat het boeken en omboeken van
internationale treintickets zoveel mogelijk vergelijkbaar met de luchtvaart plaats moet
kunnen vinden. NS heeft een project gestart om omboeken en annuleren ook via
internet mogelijk te maken.
8. Hoe gaat het reserverings- en omboekingssysteem van de HSL-Zuid straks werken?
8. Hoe het reserverings- en omboekingssysteem van HSA er exact uit gaat zien is nog
niet bekend. HSA heeft aangegeven enkele maanden voor de start van het vervoer
haar potentiële klanten hierover te informeren. Het systeem zal in elk geval moeten
voldoen aan de verplichtingen uit het contract met de Staat. HSA heeft de contrac-
tuele verplichting om ernaar te streven dat vrijwel al haar reizigers een zitplaats
hebben. Door middel van zitplaatsreservering zullen alle internationale reizigers en
---
VENW/DGP-2007/8369
binnenlandse business class reizigers verzekerd zijn van een zitplaats. Economy class
reizigers die gebruik maken van binnenlandse treinen hoeven geen zitplaats te
reserveren. Zij kunnen iedere trein nemen waarvoor zij een geldig treinkaartje
bezitten. De kans dat deze economy class reizigers een zitplaats hebben dient
tenminste 98% te zijn.
Gegeven deze formele situatie meldt NS dat NS Hispeed het huidige front office
boekingssysteem zoals men dat nu succesvol gebruikt voor o.a. Thalys, ICE
International, TGV en Eurostar geschikt zal maken voor boekingen voor de nieuwe
hogesnelheidstrein (HST) die over de HSL Zuid zal gaan rijden. Dit systeem voorziet in
zowel bemenste verkoop als selfservice verkoop. De boekingsapplicaties worden
gebruikt in de negen internationale verkoopvestigingen, in het call centre, bij een
groot aantal reisbureaus in Nederland en voor verkoop via internet.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat