Gemeente Boxmeer
* Zoeken
(21-11-07) Boxmeer slaat nieuwe slag in digitale dienstverlening!
Sinds deze week kunnen inwoners online via www.boxmeer.nl een
uittreksel bestellen uit de burgerlijke stand of uit de gemeentelijke
basisadministratie (GBA). "Onze inwoners kunnen de uittreksels
aanvragen én betalen op het moment dat hun het beste uitkomt. Zij
hoeven hiervoor niet meer naar het gemeentehuis. Binnen drie werkdagen
ontvangen zij het uittreksel thuis", aldus burgemeester Van Soest. Ook
is het mogelijk om via de website een verhuizing of vertrek naar het
buitenland door te geven.
DigiD
Om de uittreksels te bestellen, moeten mensen een zogenaamde DigiD
hebben. DigiD staat voor Digitale Identiteit. Overheidsinstellingen
kunnen met DigiD de identiteit vaststellen van burgers die gebruik
maken van hun digitale diensten. Met een gebruikersnaam en wachtwoord
kunnen burgers terecht bij de elektronische diensten van steeds meer
overheidsinstellingen. Men kan een DigiD aanvragen via de website
www.digid.nl.
De kosten voor het online aanvragen van een uittreksel zijn dezelfde
als het aanvragen van een uittreksel op het gemeentehuis. Een
uittreksel uit de burgerlijke stand kost EUR 10,60 en een uittreksel
uit de gemeentelijke basisadministratie EUR 9,00. De betaling wordt
direct via de website uitgevoerd met de online betaalmethode iDEAL.
Digitaal loket
De gemeente is bezig met de ontwikkeling van een digitaal loket. Sinds
eind 2005 kunnen inwoners al hun klachten doorgeven over de openbare
ruimte. Het online bestellen van uittreksels is weer een belangrijke
nieuwe stap in de richting van een digitaal loket. In de toekomst
zullen steeds meer diensten en producten online afgehandeld kunnen
worden.