Gemeente Boxmeer



* Zoeken

(21-11-07) Boxmeer slaat nieuwe slag in digitale dienstverlening!

Sinds deze week kunnen inwoners online via www.boxmeer.nl een uittreksel bestellen uit de burgerlijke stand of uit de gemeentelijke basisadministratie (GBA). "Onze inwoners kunnen de uittreksels aanvragen én betalen op het moment dat hun het beste uitkomt. Zij hoeven hiervoor niet meer naar het gemeentehuis. Binnen drie werkdagen ontvangen zij het uittreksel thuis", aldus burgemeester Van Soest. Ook is het mogelijk om via de website een verhuizing of vertrek naar het buitenland door te geven.

DigiD
Om de uittreksels te bestellen, moeten mensen een zogenaamde DigiD hebben. DigiD staat voor Digitale Identiteit. Overheidsinstellingen kunnen met DigiD de identiteit vaststellen van burgers die gebruik maken van hun digitale diensten. Met een gebruikersnaam en wachtwoord kunnen burgers terecht bij de elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen. Men kan een DigiD aanvragen via de website www.digid.nl.

De kosten voor het online aanvragen van een uittreksel zijn dezelfde als het aanvragen van een uittreksel op het gemeentehuis. Een uittreksel uit de burgerlijke stand kost EUR 10,60 en een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie EUR 9,00. De betaling wordt direct via de website uitgevoerd met de online betaalmethode iDEAL.

Digitaal loket
De gemeente is bezig met de ontwikkeling van een digitaal loket. Sinds eind 2005 kunnen inwoners al hun klachten doorgeven over de openbare ruimte. Het online bestellen van uittreksels is weer een belangrijke nieuwe stap in de richting van een digitaal loket. In de toekomst zullen steeds meer diensten en producten online afgehandeld kunnen worden.