Vereniging Bedrijfsleven Curaçao
Persbericht VBC d.d. 20 november 2007
Reactie VBC op Pagina grote advertentie van Curoil
In maart 2006 hebben drie hoog opgeleide medewerkers van de Bank
Nederlandse Antillen (BNA) op economische gebied, de resultaten en
conclusies van hun onderzoek getiteld "The Effect of Oil Price Shocks
on the Price of Gasoline in Curaçao" gepubliceerd.
Het doel van deze studie is te onderzoeken welke effecten
internationale prijsaanpassingen van olie hebben op de prijzen van
benzine op Curaçao. In de studie is de periode 1990-2005 onderzocht.
Op 23 oktober 2007 is hierover een presentatie in het auditorium van
de BNA door de onderzoekers gegeven.
Onderzoeksresultaten en conclusies van het onderzoek:
Onderzoeksresultaten:
Quote
Uit vergelijking internationale olieprijzen en benzineprijs Curaçao
blijkt:
* Het correctie factor mechanisme is niet correct toegepast. Als
gevolg hiervan komt de ontwikkeling in de lokale benzineprijs niet
overeen met internationale prijsveranderingen.
* Doordat het correctie factor mechanisme verkeerd is toegepast,
heeft de consument een hogere prijs voor benzine moeten betalen in
vergelijking tot de internationale prijsveranderingen.
Unquote
Bron: Powerpoint Presentatie BNA 23 okt 07 , pagina 18
Quote
During this period (1990-2005), both international oil prices and
domestic gasoline prices increased. However, in the period under
review, the net total gain in the domestic gasoline price was more
than twice ( 73 cents) the international price increase of 31.4
cents. Similarly, on average, the quarterly rise of oil prices reveals
that the domestic price increase (1.2 cents) was also more than twice
the international price increase (0.5 cents). In addition, the
standard deviation of domestic price change was greater than that of
the international price. In other words, the quarterly fluctuations in
domestic prices were higher than the quarterly fluctuations in
international prices.
Unquote
Bron: Report "The Effect of Oil Price Shocks on the Price of Gasoline
in Curaçao",
March 2006, page 11
Conclusies:
Quote
* Curaçao is sterk afhankelijk van olie en kwetsbaar voor
(internationale) olieprijsveranderingen;
* Correctiefactormechanisme is geïntroduceerd om prijsfluctuaties te
stabiliseren;
* Echter, het mechanisme is niet op de correcte wijze toegepast.
Hierdoor heeft de consument een hogere prijs moeten betalen;
* Op korte termijn kan een stabilisatiemechanisme een optie zijn
voor olieprijsveranderingen;
* Op lange termijn moeten lokale prijzen de internationale
prijsveranderingen weerspiegelen;
* Een verlaging van de belastingen op benzine kan een optie zijn om
de prijzen te matigen;
Unquote
Bron: Power Point Presentatie BNA, 23 oktober 2007 pagina 23 en 24
Naar aanleiding van deze meer dan duidelijke en heldere
onderzoeksresultaten en conclusies heeft de VBC ondermeer de vraag
gesteld of de resultaten van dit onderzoek correct zijn en zo ja, hoe
komt het dan dat de consument kennelijk al jaren teveel voor benzine
betaalt?
Curoil heeft gemeend om op deze door de VBC simpele en legitiem
gestelde vraag met pagina's grote advertenties te moeten reageren
waarin de VBC van onwetendheid beticht wordt.
Curoil erkent dat de studie van de BNA medewerkers correct is
uitgevoerd, doch vindt de hoofdconclusie dat de prijzen op Curaçao
meer zijn gestegen dan de internationale prijzen vreemd.
Hoe is het mogelijk dat Curoil in haar advertentie op alles een uitleg
en antwoord geeft echter niet kan verklaren waarom in de periode 1990
-2005 de stijging van de lokale prijzen meer dan 100% bedroeg dan de
stijging van de internationale prijzen ( 73 cent tegenover 31.4 cent).
De hoofdconclusie van het BNA rapport dat het correctiefactor
mechanisme verkeerd is toegepast en de Curaçaose consument daardoor
een hogere prijs van benzine in de onderzochte periode heeft betaald
staat nog altijd recht overeind en is op geen enkele wijze door Curoil
weerlegd.
Het is taak van het management (directie en commissarissen) van Curoil
om aan de samenleving uit te leggen waarom zij in de periode 1990-2005
kennelijk een hogere prijs voor benzine heeft moeten betalen. Niets
meer en niets minder.
Nalaten om dit te doen is het negeren van de toepassing van de regels
van "good corporate governance" of wel onbehoorlijk bestuur, lak
hebben aan transparantie en machtsmisbruik.
De Curaçaose gemeenschap heeft niets aan het optrekken van allerlei
rookgordijnen ( gebruik maken van overdreven advertenties en anderen
met veel bombarie, echter ten onrechte, beschuldigen dat zij rapporten
uit hun verband rukken en niet weten waarmee zij bezig zijn ) maar
wilt weten waarom zij teveel voor benzine betaald heeft en waar de
meeropbrengsten aan besteed zijn.
Bestuurders van Curaçao waar blijft u, wat vindt u hiervan en welke
maatregelen gaan genomen worden tegen dergelijk onbehoorlijk optreden?
Curaçao, 20 november 2007
Bestuur VBC