Gemeente Achtkarspelen
PERSBERICHT
2007/JM069
Buitenpost, 21 november 2007
Werkloosheid daalt tot onder Friese gemiddelde
Werkgelegenheid Achtkarspelen sterk gegroeid
Het werkloosheidspercentage in de gemeente Achtkarspelen ligt met 6,5% onder het gemiddelde in Fryslân (6,8%). Dit blijkt uit de tussentijdse rapportage van het economisch beleids- en actieplan van Achtkarspelen 'Aangenaam Ondernemen'. De doelstelling van het college om de werkloosheid terug te brengen tot 1% onder het Friese gemiddelde komt hiermee al halverwege de bestuursperiode binnen bereik. In 2004 was het werkloosheidspercentage in Achtkarspelen nog ruim 12%.
De groei van de werkgelegenheid vond de afgelopen jaren met name plaats in de sectoren zakelijke dienstverlening, overige dienstverlening en bouwnijverheid. De groei van de werkgelegenheid geeft een goede indicatie van de positieve economische situatie in de gemeente Achtkarspelen. De toename van het aantal startende ondernemers in de gemeente bevestigt dit beeld (2004: 90, 2005: 128, 2006: 168 en in de eerste helft van 2007: 102 startende ondernemers).
De positieve economische situatie blijkt ook uit de uitgifte van bedrijventerrein. In de eerste drie kwartalen van dit jaar zijn al meer kavels uitgegeven (5 ha) dan in 2005 en 2006 (beide 2,8 ha). Om aan de vraag te kunnen blijven voldoen, creëert de gemeente op korte termijn in Surhuisterveen 8 ha nieuw bedrijventerrein. In Buitenpost zijn nog enkele kavels beschikbaar.
De gemeente heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in de kwaliteit van bedrijventerreinen door middel van revitaliseringsprojecten. Om de goede bereikbaarheid te behouden zorgt de gemeente voor de verbetering en de aanleg van ontsluitingswegen en moderne faciliteiten.
De detailhandel in de centra hebben een belangrijke functie in de gemeente. Om deze functie te behouden zijn diverse ontwikkelingen in gang gezet. Zo is er een centrumvisie voor Buitenpost opgesteld die begin volgend jaar een vervolg krijgt door herinrichting van de Kerkstraat. In het centrum van Kootstertille is een reconstructie in volle gang, waarbij onder andere meer parkeergelegenheid gerealiseerd wordt en de uitstraling van het centrum verbeterd.
De komende tijd investeert de gemeente fors in de verbetering van de dienstverlening. Daarbij is de één loket gedachte leidend: een ondernemer kan bij één loket terecht met al zijn vragen en wordt daar snel en adequaat geholpen of naar de juiste persoon of instantie doorverwezen. Verder werkt de gemeente hard aan het verminderen en vereenvoudigen van de regelgeving.