Hypolife zet kruistocht tegen verborgen provisies voort.
21/11/2007 13:24
Hypolife BV
Ondanks de beroering die eerder binnen de branche is ontstaan over de uitlatingen van de Hoofddorpse hypotheekbemiddelaar Hypolife B.V. zet zij haar kruistocht tegen verborgen provisies voort. In haar nieuwste commercial gaat het bedrijf de directe vergelijking aan en biedt de consument de mogelijkheid om zelfs bij elders verkregen offertes de verborgen provisies inzichtelijk te maken. Deze provisies kunnen bij een hypotheek van bijvoorbeeld eur 250.000 al oplopen tot zo'n eur 10.000. Geld dat normaal gesproken in de zak van de tussenpersoon verdwijnt, maar bij Hypolife altijd volledig wordt teruggegeven aan de klant.
'En dat is ook de plek waar dat geld thuis hoort', aldus Patrick Tiel, Algemeen Directeur van Hypolife. 'Het is momenteel zo dat een tussenpersoon meer aan een klant verdient naarmate er meer verzekeringen of andere bijproducten in combinatie met de hypotheek worden afgesloten. Dit kan een conflict opleveren tussen het belang van de consument en het commerciële belang van de tussenpersoon. Zolang de verdiensten voortkomen uit de verkoop van producten blijft dit spanningsveld bestaan. Daarom is het noodzakelijk dat het voor de consument duidelijk is waar hij voor betaalt en vooral ook hoeveel hij nu eigenlijk betaalt.'
De Wetgever heeft de branche nog twee jaar de tijd gegeven om transparantie door te voeren in haar prijsvoering. Dat is veel te lang volgens Hypolife, die van mening is dat de branche nu al actief op zoek moet gaan naar een ander verdienmodel. De belangen van de adviseur moeten samenvallen met de belangen van de consument en dat is de manier waarop de branche het vertrouwen van de consument terug kan verdienen.
De nieuwe commercial van Hypolife is voorlopig alleen nog te zien op de internetsite van het bedrijf. 'Plannen voor nationale uitzending zijn er echter wel', aldus Tiel. 'De consument heeft recht op volledige transparantie in de kosten van het advies. De uitdaging om aan dit maatschappelijke en sociaal beladen vraagstuk tegemoet te komen laat de branche nog teveel liggen.'
Voor meer informatie: Hypolife BV, (tel 0900-hypolife), of kijk op www.hypolife.nl
http://www.hypolife.nl