Kilometerbeprijzing dult geen uitstel
21.11.2007
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) wil dat de invoering van
de kilometerbeprijzing gedifferentieerd naar tijd, plaats en
milieukenmerken zo snel mogelijk wordt ingevoerd. Het gebruik en niet
het bezit van de auto moet worden belast. Wie weinig rijdt in een
schone auto behoort aanzienlijk minder te betalen dan de veelrijder in
een vervuilende auto. De vervuiler betaalt.
De VNG pleit voor snelle, concrete, betekenisvolle en onomkeerbare
stappen op weg naar het eindbeeld Anders Betalen voor Mobiliteit
(ABvM), zoals in de Nota Mobiliteit verwoord. Deze stappen mogen niet
leiden tot een extra belasting van het onderliggend wegennet door
sluipverkeer. Dit zou tot onaanvaardbare situaties leiden in met name
de stedelijke gebieden, waar de problemen rondom bereikbaarheid,
luchtkwaliteit en geluidsoverlast al groot zijn. Eventuele extra
maatregelen aan het onderliggend wegennet dienen gefinancierd te
worden uit de opbrengsten van de kilometerbeprijzing. Dit geldt ook
voor eventuele experimenten in een mogelijke tussenfase.
De VNG is, net als minister Eurlings van mening dat de invoering van
ABvM eerlijk en met een zon groot mogelijk draagvlak moet gebeuren.
ABvM is geen doel op zich maar moet naast eerlijke beprijzing naar
tijd, plaats en milieukenmerk ook een middel zijn om de bereikbaarheid
en leefbaarheid op lokaal en regionaal niveau te verbeteren.
Experimenten in een tussenfase, zoals spitsheffingen, spits mijden of
experimenten gericht op doelgroepen uit het bedrijfsleven, moeten
hieraan direct een bijdrage leveren. Experimenten moeten passen in het
eindbeeld ABvM.
De VNG pleit ervoor om de vergroeningseffecten in de
kilometerbeprijzing los te koppelen van de invoering van ABvM. Vieze
vaak oudere - (vracht)autos moeten nu reeds extra worden belast via
een extra verhoging van de motorrijtuigenbelasting (MRB). De VNG hecht
hieraan om te voorkomen dat ABvM de schuld zou krijgen van negatieve
prijseffecten van de vergroening. Nader onderzoek naar een
saneringsregeling voor de meest vieze (vracht)autos is dringend
gewenst in verband met de noodzakelijke aanpak van de luchtkwaliteit .
Invoering van ABvM en met name spitsheffingen is niet mogelijk zonder
alternatieve vervoersmogelijkheden te bieden aan de weggebruiker.
Ervaringen in het buitenland tonen dit duidelijk aan. De VNG wil dat
het rijk, onder andere via de Brede Doeluitkering (BDU) verkeer en
vervoer, extra geld beschikbaar blijft stellen voor investeringen in
het openbaar vervoer, park-and-ride, transferia en fietsvoorzieningen.
De voorgenomen bezuinigingen op de BDU moeten in ieder geval van
tafel. De VNG heeft hiertoe een oproep gedaan richting de Tweede Kamer
in verband met de begrotingsbehandeling van Verkeer en Waterstaat
begin december.
Den Haag, 21 november 2007
Vereniging Nederlandse Gemeenten