Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Rekenkamers en -commissies in gemeenten en provincies leiden
tot betere controle
21 november 2007
De rekenkamers en rekenkamercommissies bij gemeenten en provincies
versterken de controlerende functie van gemeenteraden en provinciale
staten. De rekenkamer(commissies) beantwoorden daarmee aan de
doelstelling van het kabinet. Dat blijkt uit het evaluatierapport
Pdf-icoon over de rekenkamer(commissies) dat staatssecretaris
Bijleveld naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Op basis van de voorlopige evaluatie heeft de staatssecretaris twee
voornemens:
* het maken van een wettelijke regeling om rekenkamercommissies de
bevoegdheid te geven onderzoek te doen bij verbonden partijen.
Rekenkamers hebben deze bevoegdheid wel;
* het verduidelijken van de afbakening tussen financiële en andere
vormen van rechtmatigheidstoetsing.
Verplichting
Gemeenten en provincies hebben in het kader van de dualisering de
verplichting gekregen een rekenkamer of rekenkamercommissie in te
stellen. De wettelijke verplichting geldt voor gemeenten vanaf 1
januari 2006 en voor provincies vanaf 1 januari 2005.
Uit het onderzoek blijkt dat alle gemeenten en provincies een
rekenkamer(commissie) hebben ingesteld. Driekwart is ingevuld in de
vorm van een rekenkamercommissie, de rest in de vorm van een
rekenkamer. Een aanzienlijk deel daarvan heeft geen raadsleden als
lid. Provincies en vooral grote gemeenten hebben een rekenkamer. De
kleinere gemeenten hebben vaker een rekenkamercommissie. Zij oordelen
minder positief over nut en noodzaak van de rekenkamerfunctie.
Voldoende randvoorwaarden
De rekenkamer(commissie)s beschikken over voldoende randvoorwaarden
(budget, ondersteuning) om goed te kunnen functioneren. Er is
voldoende deskundigheid en er wordt geïnvesteerd in
deskundigheidsbevordering. De aanbevelingen van de
rekenkamer(commissie)s worden over het algemeen overgenomen. Toch
wordt maar een minderheid van de rapporten in de raad behandeld.
De onderzoekers onderscheiden twee perspectieven voor het functioneren
van de rekenkamer(commissie). Het eerste perspectief ziet de
rekenkamer als ondersteuning van politiek-bestuurlijke vernieuwing en
reflectie bij de beleidsvoorbereiding. Dat is het perspectief van
leervermogen. Het tweede perspectief is dat de rekenkamerfunctie
vanuit het principe van rekenschap moet worden benaderd. Daarbij gaat
het om de kwaliteit van het bestuurlijk handelen zichtbaar te maken en
verantwoording af te leggen aan de burger. Dit is het perspectief van
rekenschap. Beide perspectieven zijn terug te vinden in de titel van
het onderzoek: Leren afrekenen. De onderzoekers pleiten ervoor dat
gemeenten en provincies zich bewust worden van het perspectief van
waaruit zij de rekenkamerfunctie invullen.
Naar boven
Zie ook
Zie het origineel
* Voorlopige evaluatie van lokale en provinciale
rekenkamer(commissies)s
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties