Gemeente Tilburg

21-11-2007
Meer mensen bereiken met volwasseneneducatie
Wijkgerichte aanpak, start in impulswijken

Het college wil dat de komende jaren meer Tilburgse volwassenen een cursus volgen in het kader van volwasseneneducatie. "Deelname aan educatie bevordert de zelfredzaamheid en sociale en economische participatie van burgers", aldus wethouder Hugo Backx van Onderwijs. "We moeten dan ook meer mensen zien te bereiken en hen de drempel over helpen om een cursus te gaan volgen. Via een wijkgerichte aanpak gaan we het aanbod naar de mensen toe brengen."

Wijkgerichte aanpak
Het college realiseert zich dat veel mensen opzien tegen deelname aan een cursus, met name autochtone analfabeten en laaggeletterden. In de cursus leren ze onder meer (beter) lezen, schrijven en rekenen en dat zijn vaardigheden die maatschappelijk als zeer basaal beschouwd worden. Om inwoners te stimuleren deel te nemen aan een cursus wil het college dat het ROC Midden-Brabant deelnemers gaat werven in de wijken in de stad. Dit gaat gebeuren door inzet van intermediairs uit de doelgroep zelf. Het ROC krijgt de opdracht om volgend jaar te starten met deze wijkgerichte aanpak in de vijf impulswijken: Kruidenbuurt, Stokhasselt, Groenewoud, Trouwlaan/Uitvindersbuurt en Groeseind/Hoefstraat.

Doelgroepen
Net als in het verleden wil het college een aantal groepen via het ROC cursussen blijven aanbieden. Het gaat om autochtone analfabeten en laaggeletterden, jongvolwassenen zonder startkwalificatie, analfabete inburgeraars, voormalige inburgeraars en licht verstandelijk gehandicapten. Daarnaast zijn er vier groepen die beter in beeld moeten komen: senioren van 55 jaar en ouder, vrijwilligers, uitkeringsgerechtigden en laagopgeleide werkenden aan de onderkant van de arbeidsmarkt. Deze mensen wil de gemeente onder meer opsporen via de wijkgerichte aanpak.

Het college is tenslotte van plan om in de toekomst ook non-formele educatie in aanmerking te laten komen voor subsidiëring. Non-formele educatie omvat kortlopende cursussen op het gebied van bijvoorbeeld vreemde talen, cultuur en creativiteit. Over de precieze invulling zal het college begin 2008 een besluit nemen.