Gemeente Tilburg
21-11-2007
Meer mensen bereiken met volwasseneneducatie
Wijkgerichte aanpak, start in impulswijken
Het college wil dat de komende jaren meer Tilburgse volwassenen een
cursus volgen in het kader van volwasseneneducatie. "Deelname aan
educatie bevordert de zelfredzaamheid en sociale en economische
participatie van burgers", aldus wethouder Hugo Backx van Onderwijs.
"We moeten dan ook meer mensen zien te bereiken en hen de drempel over
helpen om een cursus te gaan volgen. Via een wijkgerichte aanpak gaan
we het aanbod naar de mensen toe brengen."
Wijkgerichte aanpak
Het college realiseert zich dat veel mensen opzien tegen deelname aan
een cursus, met name autochtone analfabeten en laaggeletterden. In de
cursus leren ze onder meer (beter) lezen, schrijven en rekenen en dat
zijn vaardigheden die maatschappelijk als zeer basaal beschouwd
worden. Om inwoners te stimuleren deel te nemen aan een cursus wil het
college dat het ROC Midden-Brabant deelnemers gaat werven in de wijken
in de stad. Dit gaat gebeuren door inzet van intermediairs uit de
doelgroep zelf. Het ROC krijgt de opdracht om volgend jaar te starten
met deze wijkgerichte aanpak in de vijf impulswijken: Kruidenbuurt,
Stokhasselt, Groenewoud, Trouwlaan/Uitvindersbuurt en
Groeseind/Hoefstraat.
Doelgroepen
Net als in het verleden wil het college een aantal groepen via het ROC
cursussen blijven aanbieden. Het gaat om autochtone analfabeten en
laaggeletterden, jongvolwassenen zonder startkwalificatie, analfabete
inburgeraars, voormalige inburgeraars en licht verstandelijk
gehandicapten. Daarnaast zijn er vier groepen die beter in beeld
moeten komen: senioren van 55 jaar en ouder, vrijwilligers,
uitkeringsgerechtigden en laagopgeleide werkenden aan de onderkant van
de arbeidsmarkt. Deze mensen wil de gemeente onder meer opsporen via
de wijkgerichte aanpak.
Het college is tenslotte van plan om in de toekomst ook non-formele
educatie in aanmerking te laten komen voor subsidiëring. Non-formele
educatie omvat kortlopende cursussen op het gebied van bijvoorbeeld
vreemde talen, cultuur en creativiteit. Over de precieze invulling zal
het college begin 2008 een besluit nemen.