Strakke regie blijft noodzakelijk
21 november 2007
-
Karlijn Dongen
Strakke regie blijft noodzakelijk
Stadsregisseur presenteert overzicht werkzaamheden 2008 t/m 2010
Het college van B&W heeft kennis genomen van de besluiten van de
Stadsregisseur over de bereikbaarheid van de stad. Deze besluiten
staan beschreven in de Meerjarenanalyse 2008-2010. De omvang van het
aantal projecten op de hoofdnetten blijft onveranderd groot. Voor de
komende drie jaar zijn door verschillende diensten, bedrijven en
stadsdelen ruim 300 projecten aangemeld. Strakke regie is en blijft
dus noodzakelijk.
Cumulatie
In sommige delen van de stad is de cumulatie van projecten dusdanig
groot dat een gedetailleerde afstemming tussen projecten, zowel op
hoofdnetten als op het onderliggende wegennet, noodzakelijk is. Deze
zogenaamde gebiedsregie is noodzakelijk voor de Zuidas, het stadsdeel
Centrum (de binnenstad), het stadsdeel Amsterdam-Noord en het
Havengebied/Westpoort.
Maatregelen
Belangrijke maatregelen van de Stadsregisseur om de stad bereikbaar te
houden zijn:
· Gedetailleerde afstemming
Er is een aantal projecten aangemeld voor werkzaamheden op de
corridors, de centrumring en andere belangrijke doorgaande routes. Dit
maakt een gedetailleerde afstemming noodzakelijk tussen:
- projecten in het noorden en het oosten van de stad: Nieuwe
Leeuwarderweg, Mr. Visserplein, Wibautstraat, Mauritskade;
- projecten aan de zuidkant van de stad: Stadhouderskade, de ring Oud-
Zuid (Van Baerlestraat, Ceintuurbaan) en de Amstelveenseweg.
· Mr. Visserplein en Van Baerlestraat
Er moet zoveel mogelijk tegemoet gekomen worden aan de wens om de
openbare ruimte op te knappen, direct aansluitend op de oplevering van
belangrijke publieke gebouwen in de Plantagebuurt en aan het
Museumplein. Daarom wordt voorrang gegeven aan het opknappen van het
Mr. Visserplein en de Van Baerlestraat. Ook worden in overleg met het
stadsdeel Oud-Zuid de werkzaamheden in de Paulus Potterstraat zo snel
mogelijk gestart, direct aansluitend op de oplevering van het
Stedelijk Museum.
· Wibautstraat Noord
Het is de uitdrukkelijke wens van het college en het stadsdeel
Oost/Watergraafsmeer om nog in 2009 een start te maken met de
uitvoering van het project aan de Wibautstraat Noord. De
Meerjarenanalyse 2008-2010 wijst uit dat dit project pas in januari
2010 kan starten. Nadere studie moet uitwijzen of vervroeging mogelijk
is. Dat kan alleen als de uitvoeringsplanning van de projecten Mr.
Visserplein en de Wibautstraat Noord dusdanig te vervlechten zijn dat
ernstige hinder van de verkeersdoorstroming uitblijft.
· Noord/Zuidlijn
In 2008 zullen er in verband met de aanleg van de Noord/Zuidlijn
omvangrijke werkzaamheden plaatsvinden op de Prins Hendrikkade. In de
Meerjarenanalyse 2008-2010 zijn diverse andere projecten in de stad
hierop afgestemd. Een gedeeltelijke samenloop met de afsluiting van de
IJtunnel in de zomer van 2008 is onvermijdelijk. Doorgaand verkeer
wordt geadviseerd om tijdens de werkzaamheden een andere route te gaan
gebruiken.
· Metrosporen Oostlijn
In de zomerperiode van 2008 zullen werkzaamheden plaatsvinden aan de
metrosporen van de Oostlijn (ROL). Er komt vervangend vervoer: bussen
van het Amstelstation naar het Centraal Station en trams. In deze
periode waren ook spoorwerkzaamheden voor de tram in de
Utrechtsestraat en aan de Hoge Sluis aangemeld. In goed overleg zullen
deze werkzaamheden pas starten na voltooiing van de werkzaamheden aan
de metro.
· Spoorvernieuwingen GVB
Het Gemeentevervoerbedrijf (GVB) heeft een omvangrijk pakket aan
spoorvernieuwing, verspreid over de hele stad, aangemeld. Als het
spoor geheel vervangen moet worden, dan heeft dat vaak verkeershinder
tot gevolg voor de overige verkeersstromen. Er zijn experimenten
uitgevoerd met oplegsporen, zodat alleen op het spoor zelf gewerkt
wordt en de rest van het verkeer ongehinderd kan doorstromen. De
Stadsregisseur beveelt aan deze methode vaker toe te passen.
Gemeente Amsterdam