TU Delft demonstreert nieuwe regeltechnieken ter voorkoming van vliegtuigcrashes
Aan de TU Delft is op woensdag 21 november te zien hoe verbeterde regeltechnieken de kans op vliegtuigongelukken kleiner kunnen maken. Zo wordt de vlucht die in 1992 leidde tot de Bijlmerramp, nagebootst in een vluchtsimulator, met toevoeging van de nieuwe technologie.
De bijeenkomst in Delft is het sluitstuk van een onderzoeksproject van het internationale onderzoeksverband Garteur (waarin onder meer de TU Delft en het Nationaal Lucht-en Ruimtevaart Laboratorium NLR participeren) naar Fault Tolerant Control. Dit betreft technieken om beschadigde vliegtuigen langer in de lucht en beheersbaar te houden. Sleutel daartoe is de verbetering van de regeltechnieken die de besturing van een vliegtuig mogelijk maken. De nu doorgevoerde verbeteringen zijn gebaseerd op de analyse van de vluchtdata van luchtvaartongevallen door het NLR. Daardoor is er een betere interpretatie van de (gemankeerde) toestand van het vliegtuig mogelijk.
Op woensdag 21 november worden de verbeterde technieken aan de TU Delft gedemonstreerd aan een breed publiek. Op deze dag zullen een aantal realistische ongevalsscenarios als voorbeeld worden genomen, waaronder de Bijlmerramp. Deze zullen op de vluchtsimulator Simona van de TU Delft nagebootst worden, deze keer met de toevoeging van de nieuw ontwikkelde regeltechnieken. Uit simulatorexperimenten blijkt dat de nieuwe technieken het de piloot makkelijker maken om een dergelijk ernstig beschadigd toestel toch veilig aan de grond te zetten.
Overigens is de algemene verwachting dat de nieuwe technieken pas op de lange termijn kunnen worden ingevoerd. De verbeteringen konden de laatste jaren vooral worden gerealiseerd door de grotere rekenkracht van computers en de verdere ontwikkeling van de achterliggende wiskundige theorie. Volgens de TU Delft is er veel belangstelling, zowel vanuit de militaire als de civiele luchtvaart.
Meer informatie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
GARTEUR samenwerkingsverband: Jan Breeman, NLR, tel: 020 5113442, e-mailadres: breeman@nlr.nl
FTFC technieken: Thomas Lombaerts, faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft. Tel: 015 278 9099, mailadres: t.j.j.lombaerts@tudelft.nl
SIMONA simulaties: Olaf Stroosma, faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft. Tel: 015 278 5344, mailadres: o.stroosma@tudelft.nl
Ongevalsonderzoeken: Hafid Smaili, NLR, tel: 020 5113013, e-mailadres: smaili@nlr.nl
Aanmelden voor de demonstraties kan door een e-mail te sturen naar wetenschapsvoorlichter Ineke Boneschansker:
Technische Universiteit Delft