Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Extra overstap Nijkerk nadelig voor busreiziger
Het besluit om de drukke buslijn 101 vanuit Harderwijk in te korten tot Nijkerk, en buslijn 103 in twee delen te knippen betekent dat busreizigers onnodig extra moeten overstappen. Voor een deel van de reizigers betekent dat, dat ze met de trein verder moeten: dat kost ze ook extra geld omdat de strippenkaart op het traject Nijkerk - Amersfoort niet geldig is in de trein. Het besluit komt voort uit het feit dat bussen in de file vastlopen. Reizigersvereniging ROVER zou het een betere oplossing vinden als een reservebus zou worden ingezet, te meer aangezien het probleem zich uitsluitend in de ochtendspits voordoet.
De regionale afdeling Amersfoort van reizigersvereniging ROVER is het niet eens met het Gelderse besluit, Veolia-buslijn 101 vanaf 9 december in te korten tot station Nijkerk en lijn 103 bij dat station te knippen.
Lijn 101 rijdt dan vanuit Harderwijk niet meer verder dan Nijkerk. Reizigers naar Amersfoort moeten daar overstappen op de trein, die rechtstreeks doorgaat naar Utrecht, of op bus 103, die (vaker dan tegenwoordig) via Amersfoort-Noord gaat rijden. Lijn 103 wordt gesplitst in twee aparte lijnen Zeewolde - Nijkerk en Nijkerk - Amersfoort. De Stadsring en de Hogeweg worden alleen bereikbaar door vanaf het station 'terug te steken'.
ROVER heeft de afgelopen maanden via het Gelderse consumentenoverlegorgaan ROCOV geprobeerd, deze plannen te voorkomen, of tenminste uit te stellen. Daarvoor waren goede argumenten. Zo is bijvoorbeeld onduidelijk of de capaciteit van de treinen op de drukste momenten van de dag groot genoeg is om ook de huidige buspassagiers mee te nemen.
Het gevolg is, dat reizigers, die vanaf Amersfoort verder willen reizen, in veel gevallen worden geconfronteerd met een extra overstap. Bovendien krijgen zij te maken met aparte tarieven voor de trein, waardoor ook hun eventuele verdere busreis vanaf het Amersfoortse station een strip extra gaat kosten. Abonnementhouders zijn al helemaal slecht af. Hoewel de reizigers met de trein sneller op het station in Amersfoort kunnen zijn dan met de bus, kiezen velen van hen er juist bewust voor, hun bestemming met lijn 101 direct te bereiken.
De reden voor deze ingreep is het grote oponthoud, dat lijn 101 op de Hogeweg in Amersfoort ondervindt. Dit staat een regelmatige dienstuitvoering in de weg. ROVER vindt, dat Gelderland hierover bij Amersfoort op maatregelen had moeten aandringen. Dat contact is er de afgelopen tijd te weinig geweest. Bovendien bestaat dit probleem uitsluitend in de ochtendspits, zodat het met de inzet van een reservebus eenvoudig valt op te lossen.
Het belang van de reiziger heeft dan ook niet voorop gestaan! Er is duidelijk sprake van een manier om zonder extra kosten voor het vervoerbedrijf de punctualiteit van de bussen te verhogen. De passagier wordt aan zijn lot overgelaten.
ROVER is er bovendien van overtuigd, dat op de drukste momenten de treinen het extra vervoer er niet bij kunnen hebben. Er gaan niet meer treinen rijden en zij worden ook niet langer of hoger. Nu al zijn de stoptreinen van Zwolle naar Utrecht vaak overvol. ROVER heeft hierover bij NS om nadere informatie gevraagd.
Veolia en Gelderland zeggen bereid te zijn, in de toekomst in Amersfoort terug te keren om een bijdrage aan de bereikbaarheid van het werkgebied Wieken-Vinkenhoef te leveren. Dat is echter een zaak voor Amersfoort (provincie Utrecht), en daar gaat Gelderland niet over. Het eenmaal verloren vervoer zal later moeilijk kunnen worden teruggewonnen.
ROVER blijft streven naar afstel, of in elk geval uitstel van de maatregel, en roept de reizigers op hun ongenoegen bij de provincie Gelderland te blijven uiten. Busmaatschappij Veolia, Gelderland en Amersfoort moeten er serieus voor zorgen dat de bestaande problemen worden opgelost.
Pagina geplaatst: 20 november 2007