Ingezonden persbericht


PERSBERICHT Renswoude, 20 november 2007

Onderzoek laat zien hoe ouders en kinderen denken over het schoen zetten

TRADITIE VAN HET SCHOENZETTEN LEEFT IN NEDERLAND

De traditie van het schoenzetten leeft nog steeds volop in Nederland. Nu de Sint weer in het land is, zetten talloze kinderen hun schoen in de hoop er, de volgende ochtend, een cadeautje van Sint en Piet in terug te vinden. Een traditie die nog steeds ongekend populair is, zowel onder ouders als kinderen. Van ruim 6 op de 10 ouders mogen hun kinderen in de weken voor 5 december 3 tot 6 keer hun schoen zetten. Hierbij worden aloude gebruiken in ere gehouden. Ruim 70 procent van de kinderen zingt een Sinterklaasliedje en bij het schoenzetten zijn een wortel en water voor het paard van Sinterklaas nog steeds populair. Maar liefst 7 op de 10 kinderen verrassen de Sint bovendien met een mooie tekening. Dat blijkt uit een representatief landelijk onderzoek dat PanelWizard in opdracht van Kruidvat heeft verricht.

De intocht van Sinterklaas is voor de meeste ouders hét moment waarop hun kinderen voor het eerst hun schoen mogen zetten. Een traditie die de meeste Nederlandse kinderen met de paplepel is ingegoten. Bijna 6 op de 10 kinderen mogen vóór hun tweede verjaardag hun schoen zetten. Tot en met de avond voor het Sinterklaasfeest mogen ruim 6 op de 10 kinderen 3 tot 6 keer hun schoen zetten. Bijna tweevijfde van de kinderen zet hun schoentje liefst bij de voor- of achterdeur en voor ruim 35 procent is de open haard of kachel favoriet. Bovendien mogen de meeste kinderen ook op andere plaatsen dan thuis hun schoen zetten, zoals op school (52,4 procent), in de supermarkt (47,6 procent) of bij opa en oma (31,3 procent). 72,7 procent van de ouders kiest ervoor hun kinderen vaker hun schoen te laten zetten en dan goedkopere cadeaus te geven. Bijna 8 op de 10 ouders besteden hieraan maximaal vijf euro. Speelgoed is zowel onder ouders (94 procent) als kinderen (77,7 procent) nog steeds populair, variërend van (computer)spelletjes, (educatief) speelgoed of artikelen die een rage zijn onder leeftijdsgenoten. Opvallend is dat strooi- en snoepgoed voor de overgrote meerderheid van de ouders de favoriete cadeaus zijn, wellicht heeft dit te maken met dat kinderen niet om een specifiek cadeau vragen in hun schoen.

Wie nog nadenkt over een origineel Sinterklaascadeau kan terecht op www.dezaakvansinterklaas.nl. Op deze speciale website van Kruidvat staan allerlei cadeautips, grappige Sinterklaasweetjes en knutseltips. Bovendien kom je alles te weten over het maken van een Sinterklaasgedicht en hoe je een surpriseavond organiseert. Ook kunnen kinderen leuke spelletjes doen en kleurplaten downloaden. Wie meedoet aan het Kruidvat Chocolade Letterspel maakt kans op mooie prijzen. Deze chocoladeletters zijn verstopt in de Kruidvat-folder en de Cadeau Special en vormen samen een woord. Goede inzendingen worden beloond met één van de honderden prachtige prijzen, waaronder een notebook, fietsen, digitale camera's en kaartjes voor het Land van Sint.

Over A.S. Watson
Kruidvat maakt in de Benelux samen met Trekpleister, ICI PARIS XL en Prijsmepper deel uit van A.S. Watson Health & Beauty Benelux. De A.S. Watson Group (ASW) behoort tot het multinationale conglomeraat Hutchison Whampoa uit Hongkong. Met meer dan 7.800 winkels in 36 landen is ASW 's-werelds grootste health & beauty retailer.

Noot aan de redactie