Gemeente Utrecht
beantwoording van vragen 2007, nr. 111 inzake bomen Lunetten en Lessinglaan
2007 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
111 Vragen van de heer J.A. Kleuver
(ingekomen 25 oktober 2007
en antwoorden door het college verzonden op 20 november 2007 )
In Lunetten zijn door miscommunicatie tussen de gemeente Utrecht en een aannemer twaalf bomen gerooid bij een volkstuinencomplex. Het zoveelste bomenincident in onze gemeente. D66 is verbijsterd, want na alle bomencommotie die we al hebben meegemaakt, hadden we verwacht dat het College inmiddels veel voorzichtiger zou zijn geworden. Het kan het College toch niet zijn ontgaan dat er in Utrecht gelukkig veel mensen wonen die om bomen geven. Ondanks onze kritiek willen we het College complimenteren met de eerlijke berichtgeving op www.lunetten.nl.
Ten tweede heeft D66 een bericht bereikt dat er 33 bomen in de omgeving van de Lessinglaan moeten sneuvelen, wegens asfaltering van een fietspad en werkzaamheden aan het riool. Omwonenden zijn bezorgd en D66 deelt die zorg.
D66 heeft een aantal vragen, te beginnen bij de Lunettense bomen, daarna over de bomen aan de Lessinglaan.
1. Heeft het College na eerder zinloos kapgeweld geen maatregelen ingesteld om dit te voorkomen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom heeft het dan niet gewerkt?
Ja, wij hebben interne maatregelen genomen. Het heeft in dit geval geen resultaat gehad omdat de (onder)aannemer is afgeweken van het werkplan.
2. Als het College nog geen verscherpte procedures heeft gemaakt om het nodeloos kappen te voorkomen, gaat u dat nu wel doen? Wilt u ons van die maatregelen in kennis stellen?
N.v.t.
3. Wie was schuldig aan de communicatiefout, de aannemer of de gemeente?
De fout ligt bij de (onder)aannemer.
4. Wat kosten de herstelwerkzaamheden en wie draait ervoor op, de aannemer of de gemeente?
De aannemer herstelt zelf de schade: herplant van bomen, die ten onrechte zijn geveld in een geschikte boomsoort en herstel van het bosplantsoen, overeenkomstig een schriftelijk vastgelegd plan.
Dan de Lessinglaan:
In de aanpak van de rest van de Lessinglaan zijn verschillende zaken aan de orde. Het gaat hierbij om de vernieuwing en herstructurering van het hoofdrioolstelsel, de aanleg van de stedelijke hoofdfietsroute, het groene aanzien van de laan en de verebtering van het welzijn van de bomen. Verder worden eerdere ervaringen in de afwegingen betrokken.
5. Is het mogelijk om deze bomen te sparen als voor een ander of slimmer plaveisel van het fietspad wordt gekozen?
In dit deel van het project is de vernieuwing van het hoofdriool de aanleiding voor de ontgraving en niet het aanbrengen van een nieuw fietspad. De afwatering van het riool verandert. Om verval te realiseren in de loop van het riool, komen de buizen dieper te liggen dan nu het geval is (hoek Von Kleistlaan tot aan de Spinozabrug). Een bijkomende reden om de buis geheel te willen vernieuwen is dat de conditie van het liggende stelsel erg slecht is. Het vernieuwen van de binnenbuis is om die reden onvoldoende, ook op de delen niet waar geen diepteverschil zal worden aangebracht. Bij de ontgraving kunnen geen boomwortels worden gespaard. Deze lopen vooral van de boomstrook naar de tuinen langs de weg, dwars over het tracé van de riolering. De wortels vinden in de tuinen de meeste voedingsstoffen. Bij ontgraving kunnen de wortels dus onmogelijk worden ontzien.
Op het deel van het Herderplein tot aan de Von Kleistlaan blijft het buizenstelsel op dezelfde hoogte. Hier is echter ook sprake van slechte conditie van de buizen en verder van zeer onvoordelige huisaansluitingspunten. Deze huisaansluitingen zitten vlakbij de stammen van de bomen in de groenstrook. Daarom is ook hier gekozen voor algehele vernieuwing van de rioleringsbuizen.
1.
6. Hoeveel bomen zouden volgens het College moeten sneuvelen ten gevolge van het fietspad en hoeveel ten gevolge van de rioolwerkzaamheden?
Zie voor dit antwoord onder vraag 5.
2.
7. Zijn er externe deskundigen geraadpleegd om te bekijken of de bomen gespaard kunnen worden? Wilt u alsnog zo'n deskundige inschakelen?
De afweging is gemaakt op basis van de noodzaak het rioolstelsel te vernieuwen en is vorig jaar met toetsing van externe deskundigheid tot standgekomen naar aanleiding van de aanpak in de Haydnlaan waar moeite gedaan was om de bomen te sparen, maar we deze alsnog moesten vervangen doordat geen rekening was gehouden met groeirichting van de boomwortels.
3.
8. Is het mogelijk om de vergunningsprocedure met zienswijzen en bezwaarprocedures over de kap van die bomen uit te stellen totdat onderzocht is of er bomen gespaard kunnen blijven?
Het aanvragen van de vergunning betekent niet dat deze gebruikt hoeft te worden. De afweging om bomen te sparen is ook mogelijk, als de vergunning verleend is. Het tussentijds inzetten van de velvergunningsprocedure kan gemakkelijk leiden tot drie maanden vertraging. Met dergelijke vertragingen zijn veel kosten gemoeid, omdat wij afspraken met de aannemers niet kunnen nagekomen.
9. Is het goedkoper om in een keer alle bomen te rooien in plaats van te proberen zo veel mogelijk bomen te sparen? Heeft die kostenafweging meegespeeld bij uw besluitvorming?
Uit de antwoorden onder de vragen 7 en 8 blijkt dat deze kostenafweging geen deel uitmaakt van het project.
10. Deelt u de mening van D66 dat de bomen aan de Lessinglaan best iets mogen kosten en waardevol zijn voor de omgeving?
Jazeker. Nu gekozen is om de bomen te vervangen, zoeken we veel volwassener bomen dan doorgaans gebruikelijk is. Het gaat dan om lindes met een stamomtrek van tussen de 45 en 50 centimeter en een kroon van ruim 2 meter doorsnee. Herplant zal verder gebeuren in nieuwe diepe humusrijke plantvakken, zodat de bomen voor tientallen jaren hun voedsel kunnen vinden onder de stam. Er wordt dus niet alleen extra geld uitgegeven aan het herstel van de situatie, maar ook aan verbetering van de leefomstandigheden voor de nieuwe bomen.
---- --