Ingezonden persbericht


NEVIS - ABVAKABO FNV - CNV PUBLIEKE ZAAK - RMU

Persbericht, 14 november 2007

Schippersinternaten wijzen Tweede Kamer
op belang Binnenvaart voor de economie

BARENDRECHT - Het belang van de branche Binnenvaart voor de economie in relatie tot een gezond financieel perspectief voor de 18 schippersinternaten in Nederland is voor de sociale partners in deze sector aanleiding de Tweede Kamer hierop te attenderen.

Volgende week (20, 21 en 22 november) wordt de concept-begroting van het Ministerie voor Jeugd en Gezin behandeld, waarbij over de problematiek in de internaten voor schippers- en kermisjeugd wordt gesproken.

Volgens NEVIS (werkgevers) en de vakorganisaties ABVAKABO FNV, CNV Publieke Zaak en RMU is het belang van de branche Binnenvaart deze week opnieuw benadrukt in de nota "Varen voor een vitale economie: een veilige en duurzame binnenvaart" van staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat. In deze nota staat het standpunt van het kabinet dat het goederenvervoer over water verder moet worden gestimuleerd en de innovatie van de binnenvaart een impuls nodig heeft. Voor de ontlasting van autowegen zijn investeringen broodnodig.

De Nederlandse binnenvaartvloot bestaat uit ruim 5.000 vrachtschepen die werk bieden aan circa 15.000 personen, inclusief de schipperseigenaren. In 2004 was de omzet 1,5 miljard euro. Het gaat redelijk goed met de branche; de capaciteit van de vloot groeit nog steeds. De aantrekkende economie zorgt voor meer goederenstromen en daardoor voor meer ladingaanbod. Meer dan 40% van alle containers wordt over het water vervoerd.

Gezinsbedrijf
De sociale partners herinneren de Tweede Kamer eraan dat zeven jaar geleden een rapport is uitgebracht over de Economische effecten van het overheidsbeleid voor de schippersinternaten in Nederland. De internaten maken het mogelijk dat de schippers en hun partners als gezinsbedrijf hun werk kunnen doen, omdat hun kinderen in een gezinsvervangende situatie de nodige verzorging en begeleiding krijgen.

Voor een gezond financieel perspectief voor de internaten is volgens de sociale partners verhoging van het kindbedrag (subsidie) van bijna 7.000 euro nodig; op jaarbasis structureel 7 miljoen euro. Met deze financiële injectie kan de kwaliteit van de dienstverlening worden verbeterd en het personeel beter worden beloond. Uit eerder onderzoek (Human Capital Group) is namelijk gebleken dat de medewerkers qua arbeidsvoorwaarden in een achterstandssituatie verkeren ten opzichte van vergelijkbare sectoren. Dit was aanleiding voor de sector Schippersinternaten de noodklok in de Tweede Kamer te luiden. Bij gebrek aan kwalitatief goede opvang van schippersjeugd staat de animo van schippers en hun partners om in de branche Binnenvaart werkzaam te blijven sterk onder druk.

Toekomstvisie
De sociale partners wijzen erop dat zij mede op verzoek van minister André Rouvoet aan een toekomstvisie voor de schippersinternaten werken. Hierbij wordt ook gekeken naar mogelijkheden om de doelstelling van de internaten te verbreden naar onder andere jeugdzorg en kinderopvang. De minister heeft de Tweede Kamer eerder toegezegd dat deze toekomstvisie voor hem de basis is van overleg over een structurele oplossing van de financiële problematiek begin 2008. Volgend jaar mag geen verloren jaar worden voor de schippersinternaten. De sector Schippersinternaten vertrouwt erop dat de Kamer de internaten - met de kinderen, hun ouders en de medewerkers - de helpende hand biedt.