Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
20 november 2007
Vrede en respect voor het milieu zijn de meest gekoesterde waarden voor
Europeanen
'Vrede' (61%) en 'respect voor de natuur en het milieu' (50%) zijn de
waarden die Europeanen het meest willen behouden en versterken in de
samenleving. Dit blijkt uit de meest recente versie van het Special
Eurobarometer-onderzoek dat in opdracht van de Europese Commissie op
continue basis wordt uitgevoerd door TNS Opinion. Na de eerste twee
waarden kiezen bijna vier op de tien Europeanen (37%) voor 'sociale
gelijkheid en solidariteit', 'vrijheid van meningsuiting' en
'tolerantie en openheid naar anderen toe'.
Het onderzoek, dat gehouden werd onder ruim 26.000 respondenten in 27
EU-lidstaten, laat ook zien dat de hoge prioriteit die gegeven wordt
aan een waarde als vrede, universeel is in verschillende naties. Het
wordt namelijk in 19 van de 27 landen het vaakst genoemd. Zelfs bij de
laagste score (45% in Estland en Letland) wordt de waarde bijna door
de helft van de respondenten als belangrijk ervaren.
Respect voor de natuur en het milieu wordt genoemd als prioriteit door
grote groepen respondenten in landen als Luxemburg (78%), Zweden
(76%), Finland (74%) en Denemarken (70%).
Sociale gelijkheid en solidariteit zijn vooral van waarde op Cyprus
(54%), in Portugal, Oostenrijk (beide 50%) en Finland (48%). Vrijheid
van meningsuiting is overheersend in het Verenigd Koninkrijk (55%) en
Nederland (52%).
Tolerantie en openheid belangrijkste waarden bij Nederlanders
De grotere verschillen in resultaten zijn te zien bij de waarden
'tolerantie' en 'openheid ten aanzien van andere mensen'. Deze waarden
staan het hoogst in het vaandel bij de Nederlanders. Zestig procent
van de Nederlanders vindt het belangrijk dat we deze waarden behouden
in de maatschappij. De Belgen volgen met 51 procent, de Denen met 50
procent. Op Cyprus noemt zestien procent van de respondenten
tolerantie en openheid als belangrijke waarden, in Griekenland
onderschrijft slechts elf procent dit.
De relevantie van 'culturele diversiteit' groeit vooral in de
Oost-Europese landen (meer dan 15% in Letland, Litouwen, Hongarije,
Estland, Roemenië en Bulgarije).
Analyse van de resultaten naar sociale en demografische kenmerken,
laat een aantal interessante bevindingen zien. Gekeken naar geslacht,
blijken bepaalde waarden meer aan te sluiten bij een specifieke sekse.
Meer 'vrouwelijke' waarden zijn dan vrede (64% vs. 58%) en
tolerantie/openheid (40% vs. 34%). Waarden die iets 'mannelijker'
zijn, zijn vooruitgang en innovatie (17% vs. 11%), ondernemerschap
(12% vs. 7%) en vrijheid van meningsuiting (39% vs. 34%).
Vrede wordt vooral belangrijk gevonden door de ouderen (69% van de
55-plus respondenten vs. 56% van de respondenten van 15-24).
Tot slot zien we dat politieke voorkeur een belangrijke impact heeft
op de visie van de respondenten ten aanzien van maatschappelijke
prioriteiten. Van alle factoren die in het onderzoek van toepassing
zijn, is dit waarschijnlijk het belangrijkste doorslaggevende element
van de mening. De meer links georiënteerde respondenten zeggen sneller
dat de samenleving meer aan sociale gelijkheid en solidariteit zou
moeten vasthouden (links 45% vs. rechts 31%). Ook hechten zij meer
belang aan het uitdragen van waarden als openheid en tolerantie (links
43%, rechts 32%). Respondenten die zich meer rechts van het politieke
midden bevinden, ondersteunen sneller het belang van respect voor
geschiedenis en de lessen daarin (rechts 23% vs. links 7%). Hetzelfde
geldt ook voor ondernemerschap (rechts 15% vs. links 7%) en
vooruitgang/innovatie (rechts 18% vs. links 11%).
Leendert de Voogd, Directeur TNS Political & Social, zegt hierover:
'Terwijl vrede een van de hoofdwaarden blijft die bewaard en versterkt
zou moeten worden in onze samenleving, laat deze laatste versie van de
Special Eurobarometer de groeiende bezorgdheid zien van de Europeanen
ten aanzien van het milieu. Het is een issue die op dit moment
wereldwijd gezien wordt als meer dringend dan bijvoorbeeld sociale
gelijkheid, vrijheid van meningsuiting en tolerantie.'
Methode: CAPI (face-to-face) | Het veldwerk vond plaats van 14
februari tot en met 18 maart 2007. Hierbij zijn 26.466 respondenten,
verdeeld over de 27 EU-lidstaten, ondervraagd.
Bij verspreiding of publicatie graag de bron TNS Opinion vermelden.
Het rapport van de Special Eurobarometer 2007 kunt u downloaden van de
volgende locatie: http://ec.europa.eu/public_opinion/index_en.htm.
Voor eventuele vragen over het onderzoek kunt u contact opnemen met
een van de volgende personen:
Leendert de Voogd (tel: +32 (0) 2 66 118 66), Global Head of TNS
Political & Social
Pascal Chelala (tel: +32 (0)2 66 118 66), Managing Director TNS
Opinion
Stuart Ridsdale (tel: +44 (0) 208 967 4787), International PR Manager
TNS.
TNS NIPO