Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

logoocw

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Postbus 20017

2500 EA 's-Gravenhage

Den Haag Ons kenmerk 20 november 2007 ASEA.DIR.2007.46490

Onderwerp Bijlage(n) Verkenning Onderwijsraad: "Sturen van 1

vernieuwende onderwijspraktijken"

Maandag 19 november a.s. publiceert de Onderwijsraad zijn verkenning "Sturen van vernieuwende onderwijspraktijken". De Onderwijsraad geeft in de verkenning vele voorbeelden van vernieuwingen in het onderwijs. Bij het classificeren van deze voorbeelden gebruikt de raad twee denkbeeldige lijnen die zijn getrokken langs de functies die het onderwijs vervult binnen de maatschappelijke context, te weten de kwalificatiefunctie, de socialisatiefunctie en de selectiefunctie. Het betreft een inhoudelijke lijn, die loopt van taakconcentratie naar taakverbreding. Taak- concentratie betekent dat de nadruk sterker komt te liggen op de kwalificatie- en selectiefunctie van het onderwijs; taakverbreding betekent een versterking van de socialisatiefunctie van het onderwijs. Ten tweede een organisatorische lijn, deze is gebaseerd op het onderscheid tussen enerzijds de school of onderwijsinstelling als uitvoerder en anderzijds een externe instantie als uitvoerder. De raad combineert beide lijnen in vier kwadranten waarin onderwijspraktijken kunnen worden ingedeeld.
In algemene zin komt de raad tot de conclusie dat elk kwadrant kansen, maar ook risico's met zich meebrengt. Soms worden niet alle vereiste functies in een kwadrant vervuld of wordt onvoldoende geanticipeerd op maatschappelijke ontwikkelingen. De Raad distilleert na filtering alleen die kwadranten en praktijken die wel aan genoemde vereisten voldoen en de moeite waard zijn verder te ontwikkelen.

De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

dr. Ronald H.A. Plasterk

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Rijnstraat 50, Postbus 16375, 2500 BJ Den Haag T +31-70-412 3456 F +31-70-412 3450 W www.minocw.nl