ProRail
Persbericht
20-11-2007
Nederlandse stations krijgen een nieuw gezicht
ProRail en NS hebben hun goedkeuring gegeven aan een nieuwe visie op
de uitstraling en de inrichting van de Nederlandse stations. Gekozen
is voor de visie van het ontwerpersduo Blom&Moors omdat zij de
reizigers centraal stellen en kijken hoe de huidige behoeften aan meer
comfort en sfeer kunnen worden vertaald in een nieuwe productlijn voor
stations.
ProRail en NS gaan de uitstraling en de inrichting van de Nederlandse
stations verbeteren. De nieuwe stationsoutillage betekent een
trendbreuk met het sobere en doelmatige imago van de huidige
inrichting van stations. In het najaar van 2008 kunnen reizigers op
een aantal proefstations kennis maken met nieuwe inrichtingselementen.
ProRail en NS gaan uitgebreide praktijkproeven houden op onder andere
de stations Haarlem, Culemborg, Leiden en Duiven. Vanaf 2009 worden
alle stations ingericht met de nieuwe productlijn.
De nieuwe stationsoutillage omvat dan ook de hele inrichting en
uitstraling van het station: meubilair, wanden, vloeren, verlichting
inclusief elementen als perronkappen, (perron)beschutting,
stationspaviljoens (kiosken), groen en kunst. De bestaande âlijnâ
perronmeubilair is rond 1990 ontwikkeld en is in de loop der jaren
aangevuld met diverse elementen. De combinatie van deze elementen
voldoet misschien nog wel functioneel, maar past niet meer bij de
huidige kwaliteitseisen van de reiziger, de vervoerders en van
ProRail.
Uit klantonderzoek blijkt dat de toenemende wirwar van beelden,
boodschappen en reizigersvoorzieningen niet aansluiten bij de
hedendaagse kwaliteitseisen. De reizigers ervaren de stations als
koud, kil en grauw. Er is een gebrek aan comfort en weinig sfeer. Ook
bij de grote nieuwe stations is er behoefte aan een inrichting die
past bij de luxe en comfortabele stationsgebouwen die de komende jaren
worden gebouwd.
Het ontwerpbureau Blom&Moors heeft een visie ontwikkeld die aansluit
bij de eisen die zijn vastgesteld door ProRail, NS en bureau
Spoorbouwmeester. Daarin zijn ook de wensen van de overige
vervoerders, concessiehouders (provincies) en belangenorganisaties
meegenomen.
Alle stations krijgen een eigen gezicht. Afhankelijk van de grootte
van het station en of het om een modern of monumentaal station gaat,
kunnen keuzes worden gemaakt. De stations hebben dezelfde uitstraling
en herkenbaarheid maar blijven hun eigen karakteristieken houden. Er
wordt bij de inrichting rekening gehouden met duurzame en natuurlijk
elementen. Dat betekent meer groen en er wordt bij de materiaalkeuze
gekeken of deze duurzaam zijn geproduceerd. Het station krijgt een
nieuw gezicht: uitnodigend en met heel veel aandacht voor de reiziger.