Gemeente Maastricht

Plan 'Maartenspoort' (vml KPN-complex): artikel 19-procedure van start

Het wordt steeds duidelijker hoe de herbestemming van het voormalige KPN complex langs de A2 in Maastricht er uit komt te zien. De invulling van het plan is ruimtelijk onderbouwd en door het college goedgekeurd. Het college van B en W gaat nu de procedure opstarten voor wijziging van het bestemmingsplan. De benodigde vrijstellingsprocedure ex artikel 19 lid 2 WRO (Wet op de Ruimtelijke Ordening) gaat eind november van start. Het ontwerp-vrijstellingsbesluit ligt vervolgens gedurende 6 weken ter inzage bij het Gemeenteloket (Mosae Forum).

Hoe ziet het plan eruit?
Het plan van Van der Looy Projectmanagement m.b.t het KPN complex is uitgebreid met de buurt besproken, o.a. tijdens twee zeer drukbezochte informatieavonden (november 2006 en juni 2007). Naar aanleiding van de communicatie met de buurt is het plan fundamenteel aangepast. Was eerst sprake van gedeeltelijke sloop van het sinds 2002 leegstaande KPN complex van in totaal 17.000m2, nu wordt het complex geheel gesloopt en komt er nieuwbouw voor in de plaats. De nieuwbouw bestaat uit max. 230 koop- en huurappartementen, 7000 m2 kantoorruimte en op de begane grond 3700 m2 ruimte voor commerciële en maatschappelijke functies. Het plan van architectenbureau Jo Coenen bestaat uit een ensemble van gebouwen, waarvan een markante toren, rond een openbaar binnenplein dat vanuit vier windrichtingen toegankelijk is. Het plan straalt openheid uit en draagt bij aan een herstel van het fijnmazige stedelijk weefsel van Wyckerpoort en Wittevrouwenveld. Onder het totale complex komt een parkeergarage. De entree daarvan is gedacht aan de Noormannensingel (noordelijk deel). De toekomstige hoofdontsluiting van de garage (na de A2 ondertunneling) wordt gepland aan de zuidkant van het plan. De omgeving van het plan wordt door de projectontwikkelaar heringericht in afstemming met de gemeente.

De bouw wordt in fases gerealiseerd (2008/2013). De eerste 90 appartementen aan de Noormannensingel kunnen in 2010 opgeleverd worden. De eerste bouw biedt dan m.n. een alternatief voor herhuisvesting van een deel van de bewoners van de woningen in de A2-flats. Zij hebben aangegeven dat er belangstelling is voor de appartementen die in het nieuwe complex gerealiseerd gaan worden. Ook de invulling van de commerciële functies op de begane grond wordt, ook vanwege de relatie met de ondertunneling van de A2, gefaseerd ingevuld. De plint aan de zijde van de nieuwe, ondertunnelde A2 traverse kan pas na 2015 volwaardig worden ingevuld. In de samenwerkingsovereenkomst met de projectontwikkelaar is vastgelegd dat de winkels die in het gebouw gerealiseerd worden, uitsluitend additioneel en niet concurrerend mogen zijn met de nieuwe winkels aan het Voltaplein in Wittevrouwenveld. Met de ondernemers in het gebied zal het vervolgoverleg over de commerciële invulling plaatsvinden vanuit de nieuwe nota 'détailhandel' die naar verwachting eind dit jaar in concept gereed is. Een gedeeltelijke invulling met sport-, onderwijs- en zorgvoorzieningen behoort ook tot de mogelijkheden. De verwachting is dat het bouwplan bijdraagt aan een verlevendiging van het gebied en een toegevoegde waarde heeft voor het voorzieningenniveau van de buurt.

Overleg
Met de buurt vindt vervolgoverleg plaats over met name de tijdelijke verkeerssituatie tijdens de bouw en over de nadere verkeersuitwerking van de ontsluiting van de parkeergarage aan de Noormannensingel. In het buurtontwikkelingsplan van Wyckerpoort zal een onderzoek naar fietsveilige routes worden opgenomen. De gemeente vervolgt ook het overleg met het St. Maartenscollege. De school maakt nu gebruik van de 'vrije' parkeerplaatsen van het KPN terrein. Door een gericht mobiliteitsbeleid vanuit de school zelf en maatregelen vanuit de gemeente zal het parkeervraagstuk ook in de nieuwe situatie beheersbaar gemaakt worden.