20 november 2007
College wil Hoogeveen presenteren als energiek en ontspannen
Het college van B&W stelt de gemeenteraad voor vanaf 2008 actief aan
promotie van Hoogeveen te doen. Samen met bewoners en getoetst door
buitenstaanders, is een positieve beschrijving van Hoogeveen gevormd,
onder de titel: âDe energie van de stad en de ontspanning van Drenthe:
dat is Hoogeveenâ.
Sinds vorig jaar werkt de gemeente in het project Ja Hoogeveen! aan de
voorbereiding op een consequente promotie-aanpak. âWat we beogen, is
toch vooral de goede dingen te zien en te koesteren,â zegt
burgemeester Willem Urlings. âWant met positieve energie kun je ver
komen. We willen vooral werken aan een zelfbewust Hoogeveen.
Zelfbewustzijn zorgt voor een uitdagende sfeer, waarin kwaliteit kan
gedijen.â
Klankbordgroep en publieksonderzoek
De afgelopen maanden is gewerkt aan een visie op de promotie van
Hoogeveen. Een klankbordgroep van bewoners en vertegenwoordigers van
Hoogeveense organisaties en bedrijven heeft meegedacht. Een
beschrijving van Hoogeveen is uitgedacht en voorgelegd in een
publieksonderzoek. Mensen uit Hoogeveen zijn ernaar gevraagd, evenals
potentiële bewoners, huidige en potentiële bezoekers. De
beschrijving is vervolgens aangescherpt en een promotiestrategie voor
Hoogeveen is bedacht.
Nieuwe energie
De beschrijving is als volgt: âDe energie van de stad en de
ontspanning van Drenthe: dat is Hoogeveen. Hoogeveners zijn energieke
mensen. Het verenigingsleven bloeit en ondernemers hebben succes met
hun bedrijven. In de stad en de dorpen bruist het steeds meer van de
evenementen. Kunst en cultuur, muziek, grote sportwedstrijden: het is
er allemaal. Als het nodig is, zetten Hoogeveners er samen de
schouders onder en krijgen ze veel voor elkaar. Hoogeveners zijn
actief betrokken bij hun omgeving, samen met de gemeente. Een
energieke gemeenschap dus. Daarnaast is de natuur van Drenthe vlakbij.
Bossen, heide en fietspaden zijn om de hoek. In en om Hoogeveen doe je
nieuwe energie op.â
Drie accenten
De bedoeling is de beschrijving in 2008 te verbeelden en te vertalen
in een pakkend âmerk Hoogeveenâ. Dit merk wordt onderdeel van een
strategie om de promotiedoelen te bereiken. De strategie omvat
allereerst een betere presentatie van de bestaande relevante
kwaliteiten, daarnaast de ontwikkeling van nieuwe relevante
kwaliteiten, en tot slot een extra impuls door een nieuw en opvallend
jaarlijks evenement te organiseren.
De gemeenteraad wordt donderdag 6 december geïnformeerd over de
promotievisie en beslist er 20 december over. Bij een positief besluit
maakt de gemeente een uitwerkingsplan. In 2008 kunnen de eerste
resultaten zichtbaar zijn. Meer informatie is te vinden op
www.hoogeveen.nl/jahoogeveen.
Gemeente Hoogeveen