ChristenUnie
Spoor heeft voorrang op wegen
dinsdag 20 november 2007 10:00 De ChristenUnie is blij met de
investeringen in de spoorwegen ter waarde van 4,5 miljard euro, die
minister Eurlings maandag in zijn Actieplan Spoor heeft aankondigd.
Kamerlid Ernst Cramer: "Dit is een belangrijke stap in de richting van
de doelstelling van vijf procent groei per jaar." De ChristenUnie
heeft wel vragen bij de invulling van de aangekondigde planstudies.
Ook knelpunten op andere corridors moeten worden opgelost.
Cramer: ,,Als daar meer geld voor nodig is, moeten er maar
wegenprojecten worden uitgesteld die al in het meerjarenprogramma
infrastructuur zijn opgenomen."
Planstudies
Minister Eurlings kondigt planstudies aan voor de corridors Den
Haag-Rotterdam, Utrecht-Arnhem en Utrecht Den-Bosch. Onduidelijk is
hoe groot de maatregelen zijn die worden beoogd. Ernst Cramer: "Dit
kan variëren van een enkel inhaalspoor bij een station tot
grootschalige viersporigheid.'' De ChristenUnie is er van overtuigd
dat uitbreiding naar vier sporen op een groot deel van deze drie
trajecten noodzakelijk is.
Utrecht-Rotterdam/Den Haag
De minister stelt geen maatregelen voor de corridor Rotterdam/Den Haag
- Gouda voor. Ernst Cramer: "Uit de landelijke markt- en
capaciteitsanalyse spoor blijkt echter dat in ieder geval een
gedeeltelijke viersporigheid nodig is om de opening van nieuwe
stations bij Zoetermeer en Gouda mogelijk te maken. Het lijkt mij dan
ook logisch om hier een planstudie voor te starten"
Brabantroute
Voor de Brabantroute wordt verondersteld dat er ruimte ontstaat als er
meer treinen via de Betuweroute gaan rijden. Ernst Cramer: "Dan zijn
echter wel extra spoorbogen nodig bij Geldermalsen. En je kunt niet
alle goederentreinen weghalen van de Brabantroute. Voor de aanleg van
station Breda Oost is gedeeltelijke viersporigheid op het traject
Breda-Tilburg sowieso nodig. Dit zie ik nog niet terug in het pakket
van de minister."
Zaanstreek
Een derde corridor waarvoor geen planstudie wordt gestart, is
Alkmaar-Amsterdam. De landelijke markt- en capaciteitsanalyse spoor
concludeert dat voor het oplossen van knelpunten tussen Uitgeest en
Amsterdam 440 miljoen tot 1 miljard euro nodig is. Ernst Cramer: "In
feite is de conclusie dat er nu al geen enkele trein meer bij kan en
dat terwijl de regio markt ziet voor nog meer treinen dan de
voorgestelde 2 extra intercity's!" De minister kondigt echter in zijn
brief geen maatregelen aan op deze verbinding. Ernst Cramer: ,,De
ChristenUnie wil een verdere verkenning van deze corridor waarbij ook
het onderzoek naar een metroverbinding een vervolg krijgt. Er is nog
een aantal vragen niet beantwoord."
Valleilijn
Het ministerie heeft een analyse gedaan van de knelpunten op de
hoofdcorridors van het Nederlandse spoornet. Recent zijn er echter ook
knelpunten bekend geworden op regionale lijnen zoals de Valleilijn.
Ernst Cramer: "Ik wil graag weten wat de minister gaat doen om deze
knelpunten op te lossen."
Omslag
In het algemeen is de ChristenUnie tevreden met de belangrijke omslag
in denken over het openbaar vervoer. Ernst Cramer: "Niet meer alleen
wegen maar ook de inzet op een stevige ontwikkeling van het OV is van
cruciaal belang om Nederland weer in beweging te krijgen."